مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب گفت: برای اولین بار در قالب پروژه های احیای دریاچه ارومیه، تاج درختان گردو در سه هکتار از باغات شهرستان بصورت پایلوت تعویض شد.

به گزارش انعکاس بناب، روح الله خیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: گردو از محصولات مهم خشکباری و تجاری در دنیاست، تولید این محصول در کشور ما دارای سابقه و قدمت طولانی بوده و مقام سوم تولید این محصول در دنیا را بعد از کشور های آمریکا و چین دارا هستیم.
وی گفت: گردوی ایرانی ( Juglansregia ) در زمینه صادرات به دلیل عدم یکنواختی محصول از نظر اندازه، کیفیت مغز و سایر صفات ظاهری، سهم ناچیزی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است که بیشتر ناشی از تکثیر این درخت از طریق بذر و بدون استفاده از ارقام پیوندی و اصلاح شده است.
خیری ادامه داد: با توجه به سطح عمده درختان گردوی نامطلوب کشور، اصلاح و تعویض تاج درختان گردو با ارقام و ژنوتیپ های برتر به لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی دارد؛ در همین راستا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب برای اولین بار در قالب پروژه های احیای دریاچه ارومیه، در سطح سه هکتار بصورت پایلوت اقدام به تعویض تاج نمود.
وی گفت: امید است در سال های آتی شاهد اصلاح بیشتر این درختان در راستای دستیابی به رشد و رونق تولید اقتصادی باشیم.

انتهای پیام/ش