دانشگاه بناب بیش از ۱۰ انجمن علمی دارد که در یک سال گذشته عدم تخصیص بودجه مناسب منجر به انحلال برخی از این انجمن‌ها شده است.
انجمن‌های علمی مرکزی برای پرورش استعداد‌های تقویت علمی و اجرای برنامه‌های تکمیلی همسو با آموزش‌های دانشگاهی است. فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی باعث ایجاد اعتماد به نفس، کشف استعدادها، ایجاد فضای نشاط و همچنین سوق دادن دانشجو به مسیر آموزش و ایجاد روحیه کار گروهی می‌شود. یکی از مسائلی هم که باعث می‌شود فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی با مشکل روبرو شود و یا به نوعی برنامه‌های آن‌ها از شتاب بالایی برخوردار نباشد، بحث مشکلات مالی و عدم تخصیص بودجه برای آنهاست. اقدامی که اخیرا در دانشگاه بناب منجر به انحلال چند انجمن علمی شده است.
در این راستا یکی از فعالان دانشجویی به ما می‌گوید: دانشگاه بناب بیش از ده انجمن علمی دارد که در یکسال گذشته عدم اتخاذ بودجه مناسب و عدم اخذ تصمیمات مناسب منجر به انحلال انجمن علمی در این دانشگاه شده است.
وی می‌افزاید: انجمن علمی زبان تنها مرکز فعال برگزاری دوره‌های آموزش زبان خارجی بود و پیشنهادات انجمن استعداد‌های درخشان برای دانشجویان نخبه دانشگاه مورد قبول واقع نشده و جای سوال است که چرا دانشگاه نتوانسته علاقه و انگیزه دانشجویان برای فعالیت در انجمن‌ها را حفظ کند. این فعال دانشجویی تصریح می‌کند: علت بی میلی دانشجویان در فعالیت‌های علمی را کجا باید جستجو کرد؟ از طرفی انتخابات کانون‌های فرهنگی بدون اطلاع دبیران سابق برگزار شده بود که منجر به نارضایتی دبیران سابق شده است و نتایج و تعداد اندک شرکت کنندگان این انتخابات تاکنون شفاف اعلام نشده است و این تعداد گویای بی میلی دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است و مدیریت برخی کانون‌های مذهبی مستقیما تحت کنترل نهادی غیر مرتبط با امور اجرایی قرار گرفته است.
وی می‌گوید: چندی پیش هم انتخابات شورای صنفی از طرف دانشگاه بناب ابطال شد، در یکسال گذشته موارد نظیر انحلال انتخابات شورای صنفی پس از برگزاری انتخابات به دلیل اینکه تعداد ثبت نام کننده‌گان در این انتخابات کم بوده است مواجه شده ایم.
این فعال دانشجویی معتقد است اگر تعداد کاندیدا‌ها در این انتخابات کم بوده چرا انتخابات برگزار شد! و چرا بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات، آنرا منحل کردند و البته باید بگویم که مسئولان باید با تدابیر اصولی اشتیاق دانشجویان را در اثرگذاری امور دانشجویی و صنفی افزایش می‌دادند. نکته قابل توجه در این است که انحلال انجمن‌های علمی، ابطال انتخابات شورای صنفی و برگزاری کم رمق انتخابات کانون‌های فرهنگی و هنری منجر شده است دانشجویان در برنامه‌های علمی، فرهنگی و مذهبی مشارکت خیلی اندکی داشته باشند به نحوی که در بعضی موارد مشاهده می‌کنیم سالن‌ها و همایش‌ها برگزاری مراسم دانشجویی در دانشگاه بسیار کم است. گوشه نشینی دانشجویان منجر به انحلال انجمن‌های علمی می‌شود با اینکه دانشجویان نقش اساسی در پیشبرد اهداف علمی و توسعه دانش‌های نوین و تخصصی در دانشگاه‌ها دارند، چرا گوشه نشین شده اند؟ سوال اینجاست که چرا تصمیمات دانشگاهی بجای تشویق و توسعه فعالیت‌های دانشجویی که از وظایف اصلی و بنیادین دانشگاه‌ها است، منجر به انحلال انجمن‌های علمی می‌شود. یکی اعضای انجمن‌های علمی دانشگاه در این رابطه می‌گوید: عدم فعالیت انجمن‌های علمی در دانشگاه به خاطر کمبود بودجه است بعضی از انجمن‌ها نیاز به حمایت مالی بیشتری دارد. دانشجو چند ماه وقت خود را صرف پروژه‌ها می‌کند و زمانی که می‌خواهد این پروژه را به ثمر برساند با کمبود بودجه مواجه می‌شود.
این فعال دانشجویی معتقد است متاسفانه روند بررسی درخواست‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه کند است اگر برای یک پروژه به بودجه نیاز داشته باشیم روال کار اداری به قدری طول می‌کشد که دانشجویان از پیگیری پروژه دلسرد می‌شوند. محمود سعیدی نژاد، مسئول انجمن علمی و تشکل‌های اسلامی دانشگاه بناب در این رابطه به ما می‌گوید: با توجه به آیین نامه انجمن‌ها اگر کاندیدا انجمنی به حد نساب نرسد، آن انجمن منحل می‌شود.
سعیدی نژاد می‌گوید: خبر‌هایی در مورد انحلال سه انجمن علمی مهندسی رباتیک، استعداد‌های درخشان و زبان در دانشگاه منعکس داده شد که در واقع یکی از این انجمن‌ها منحل شده است و دو تا دیگر به صورت غیر رسمی تداوم دارند. مسئول انجمن علمی و تشکل‌های اسلامی دانشگاه بناب می‌گوید: بعضی از انجمن‌ها مانند رباتیک و زبان بین رشته‌ای هستند که در دانشگاه رباتیک و زبان تدریس نمی‌شود و انجمن این رشته‌ها تداوم دارد.
وی می‌افزاید: انتخابات بعضی از انجمن‌ها به حد نساب نمی‌رسد مانند انجمن زبان که سه نفر بیشتر برای کاندیدا ثبت نام نکرده بود در صورتی که برای تشکیل انجمن باید ۷ عضو داشته باشد. سعیدی نژاد در مورد انحلال انجمن استعداد‌های درخشان می‌گوید: در قسمت معاونت آموزش دانشگاه دفتر استعداد‌های درخشان داریم و به همین خاطر دیگر نمی‌توانیم انجمنی داشته باشیم و منحل شد. مسئول انجمن علمی و تشکل‌های اسلامی دانشگاه بناب معتقد است انجمن رباتیک و زبان دانشگاه تدام خواهند داشت، اما به صورت غیر رسمی، اگر ایده‌ای و طرحی داشته باشند در شورای حمایت و نظارت مطرح می‌شود اگر تصویب شد به آن‌ها تسهیلات می‌دهیم