در حالیکه این روزها کشور با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، خبری از رئیس جمهور و معاونانش به عنوان فرماندهان عبور از بحران‌ نیست.

نزدیک به سه هفته است که کرونا وارد ایران شده و به سرعت در تمام استان‌های کشور شیوع پیدا کرده است. از همان روزهای نخست وزیر بهداشت، معاونان و سخنگویان وزارت بهداشت در تلویزیون حاضر شدند و ضمن اطلاع‌رسانی توصیه‌های و توضیحات لازم را ارائه کردند. با گذشت روزها و با توجه به گسترش این بیماری ستاد مبارزه با کرونا تصمیم به تعطیلی مدارس کشور، تعطیلی مراکز علمی و کاهش ساعات اداری کشور گرفتند. با توجه به به اینکه سرعت شیوع کرونا بسیار زیاد بود و هرگونه ازدحامی خطرات جدی ایجاد می‌کرد حتی تجمعات مذهبی، نمازجمعه‌ها و مراسم اعتکاف هم تعطیل شدند.

در این میان اما حسن روحانی یک بار در تلویزیون و آن هم نه به صورت پخش مستقیم و گفت‌وگو با مردم بلکه در جلسه‌ای حاضر شد و عنوان کرد که از شنبه همه چیز باید به حالت عادی برگردد و دشمن نباید از این وضعیت سواستفاده کند. اگرچه بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی درباره تعطیل نشدن کار و سواستفاده دشمن قابل قبول بود اما اینکه رئیس جمهور دستور می‌داد که از شنبه همه چیز به حالت عادی برگردد، غیرقابل قبول است. رئیس جمهور به خوبی می‌داند که سرعت شیوع این بیماری بالاست و اگر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت اجرایی نشود ممکن است آمار مبتلایان به شدت افزایش یابد اما ترجیح می‌دهد از مسئولیتی که دارد شانه خالی کند و همه چیز را عادی جلوه دهد!

در روزهایی که کشور با بیماری مبارزه می‌کند خبری از روحانی، معاونانش و حتی وزیر کشور نیست! در حالیکه در چنین روزهایی حتما و حتما باید مسئولیت مستقیم را رئیس جمهور برعهده بگیرد و فرمانده روزهای سخت و بحران باشد اما روحانی ترجیح داده خود و معاونانش را درگیر این مساله کشور نکند و تمام بار کار را به دوش وزیر بهداشت بیاندازد. شاید همین شانه خالی کردن روحانی از مسئولیتش در روزهای سخت است که باعث شده عده‌ای دست به احتکار بزنند، خبری از پخش اقلام احتکار شده نباشد و بیمارستان‌ها از کمبود امکانات گله کنند.

اگرچه در چنین روزهای سختی باید دولت به جدیت وارد قضیه می‌شد و با مدیریت آثار سوء این بیماری را به حداقل می‌رساند، رئیس جمهور ترجیح داده است که سکوت پیشه کند و دست روی دست بگذارد تا ببیند که وزیر بهداشت چه می‌کند! جالب اینجاست که روحانی حتی به صورت ظاهری نیز حاضر نیست که در تلویزیون حاضر شود از اقدامات انجام شده و امکانات سخن بگوید و به مردم امیدواری و قوت قلب دهد.

منبع / آناج