نیروهای ارتش و الحشد العشائری عراق از امروز یک عملیات امنیتی گسترده را در منطقه نزدیک مرز با سوریه برای پاکسازی آنجا از عناصر داعش آغاز کردند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، فرماندهی عملیات الانبار در شمال عراق اعلام کرد که از امروز یک عملیات امنیتی گسترده را در منطقه «وادی القذف» در غرب این استان آغاز کرده است.

این منبع در گفت‌وگو با موازین نیوز گفت: «نیروهای امنیتی یک عملیات امنیتی گسترده را در وادی القذف با مشارکت نیروهای الحشد العشائری و واحدهای ارتش عراق آغاز کردند».

وی افزود: «این عملیات بر اساس اطلاعات دقیق و بررسی شده درباره وجود هسته‌های خفته داعش در مناطق غرب الانبار انجام شده است».

این در حالی است که نهاد اطلاع رسانی امنیتی عراق هم امروز از دستگیری پنج تروریست داعش در شهر القائم در استان الانبار خبر داد.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «واحدی از نیروهای پیاده نظام توانستند پنج تروریست تحت تعقیب را در القائم دستگیر کنند».

بر اساس این بیانیه عملیات دستگیری این تروریست‌ها طبق اطلاعات محرمانه و با همکاری سازمان اطلاعات و مبارزه با تروریسم القائم انجام شد و تدابیر قانونی درباره آنها پیاده شده و تحویل مراجع ذیصلاح داده می‌شوند.

آمریکا در سال‌های گذشته اقدام به استقرار شماری از نظامیان خود در منطقه وادی القذف در بیابان الانبار کرده بود که نقطه مقابل منطقه مرزی «التنف» در سوریه است. منطقه وادی القذف از جنوب به مرزهای اردن و از شمال به مرزهای سوریه منتهی می‌شود.

هدف از استقرار نظامیان آمریکایی در وادی القذف در ظاهر امر ممانعت از بازگشت عناصر داعش به مناطق مرزی غرب سوریه بود، اما آنها در واقع به دنبال مقابله با نفوذ گروه‌های الحشد الشعبی در این منطقه بودند و هم اینکه با فراهم کردن فرصت ورود عناصر داعش به داخل خاک عراق استان الانبار را در راستای اهداف خود (محکم کردن جای پای خود در این منطقه راهبردی) ناامن نگاه دارند.

آمریکا علاوه بر پایگاه عین الاسد که در شرق الانبار دارد و مهم‌ترین پایگاه نظامیان ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش در عراق محسوب می‌شود دو پایگاه دیگر در الانبار دارد یکی پایگاه «القائم» که در همین نزدیکی گذرگاه مرزی عراق و سوریه یعنی شهر القائم واقع شده و مهم‌ترین نقطه ارتباطی دو کشور محسوب می‌شود، القائم همچنین از نظر اطلاعاتی برای آمریکا اهمیت بالایی دارد.

پایگاه «الحبانیه» یکی دیگر از پایگاه‌های آمریکا در استان الانبار در مرز سوریه با عراق بود که آمریکا اخیرا اعلام کرده که از آنجا خارج شده است.