سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آذربایجانی‌‎شرقی از لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری انعکاس بناب از فارس و تبریز، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی۲۳۶۲ مبتلای جدید به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

وی افزود: از این تعداد ۶۸۷ نفر مبتلایان بستری شده در مراکز درمانی بودند و یک‌هزار و ۶۷۵ نفر هم از افراد سرپایی و دارای تماس با افراد مبتلا بوده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، به این ترتیب کل مبتلایان به ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسیده است که البته از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر بهبود یافته‌اند.

لاری همچنین از فوت ۷۵ نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و یادآور شد: به این ترتیب مجموع فوت‌شدگان از ابتدای شیوع بیماری تا امروز به عدد ۸ هزار و ۶۵۹ نفر رسیده است.

این در حالی است که تا امروز حدود یک‌میلیون ۲۰۰ هزار تست از افراد مشکوک و مبتلا به کرونا اخذ شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: استان‌های آذربایجان‌شرقی، لرستان، کردستان، هرمزگان و خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند البته در خوزستان موارد بستری و سرپایی کاهش داشته است.

لاری بیان داشت: یکی از خداپسندانه‌ترین و اقدامات انسان دوستانه رعایت پروتکل‌های اجتماعی است، یعنی پرهیز از سفر غیرضروری، پرهیز از تجمعات غیرضروری و محافظت از افراد مسن و سالمند است

نحوه تفسیر وضعیت سفید

برای آنکه بدانیم کدام شهرها وضعیت سفید داشته و کدام شهرها وضعیت قرمزی دارند ابتدا باید هر کدام از این وضعیت‌ها تفسیر شود.

براساس پیشنهاد وزارت بهداشت شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که طی دو هفته اخیر هر دو شرط زیر را داشته باشد: ‌

شرط ۱: متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر یک‌صدهزار نفر جمعیت): حداکثر یک نفر، مثلا در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، متوسط روزانه دو بیمار بستری

شرط ۲: متوسط تعداد بستری روزانه: حداکثر یک‌ نفر، یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی)

نکته مهم: وضعیت سفید به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست.

نحوه تفسیر وضعیت زرد و قرمز

شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر یک‌صدهزار نفر جمعیت) بالای سه نفر باشد.

نکته مهم: سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.

توجه:‌ مثلا یک شهر با وجود آنکه متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر یک‌صدهزار نفر جمعیت) کمتر از یک‌ نفر است اما به‌خاطر داشتن بیش از هفت بیمار بستری در طول هفته شرایط شهرستان سفید را احراز نمی‌کند و از این‌رو زرد محسوب می‌شود.