نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس گفت: از گذشته‌های دور تبریز همواره پیشتاز فعالیت‌های اقتصادی بوده است به گونه‌ای که جاهای دیگر از مردان اقتصادی تبریز الگو و الهام گرفته‌اند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از آناج، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در مراسم افتتاحیه انجمن اقتصاددانان شمال غرب کشور در تبریز با بیان اینکه انجمن اقتصاددانان ایران باید حلقه وصل میان بخش علمی و تخصصی رشته اقتصاد کشور و بخش میدانی، عمل اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی باشد، اظهار داشت: برگزاری جلسه انجمن اقتصاددانان در اتاق بازرگانی تبریز نشان دهنده شکل‌گیری این ارتباط است.

عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: امروز که وارد اتاق بازرگانی تبریز شدم احساس خوبی به من دست داد که این نشان دهنده جایگاه مناسب بخش خصوصی در استان است که فعالان بنگاه‌های اقتصادی توانسته‌اند فضای مطلوبی را از نظر مهندسی و معماری آماده کنند.

وی با اعلام اینکه در کنار سایر مسئولیت‌هایم ریاست کارگروه اقتصادی شورای تحول علوم انسانی کشور را هم به عهده دارم تصریح کرد: این شورا زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بنا دارد علوم انسانی را متناسب با شرایط کشور متحول کند.

بروز رسانی دانش و بومی‌سازی اقتصاد رویکردهای اصلی تحول علوم انسانی

مصباحی‌مقدم بروز رسانی دانش اقتصادی، توجه به متدولوژی، بنیان‌ها و مبانی فلسفه اقتصاد و در نهایت بومی‌سازی اقتصاد را سه رویکرد اصلی تحول علوم انسانی کشور خواند.

نماینده تهران افزود: بسیاری از دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود حول محور نظریاتی قدیمی می‌چرخند و لازم است این دروس را به پیشرفته‌ترین نظریات روز مجهز کنیم تا دانشجویان با اقتصاد روز دنیا، اقتصاد بهداشت، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد انرژی، اقتصاد مربوط به تجارت الکترونیک و … آشنا شوند.

رئیس کارگروه اقتصادی شورای تحول علوم انسانی کشور یادآور شد: علم اقتصاد در کشورهای جهان سوم بدون ارائه فلسفه اقتصاد آموزش داده می‌شود که دانشجویان را تنها با شاخه‌های علم آشنا کرده و به ریشه‌ها و عمق علم رهنمون نمی‌سازند که در نتیجه دانشجویان توان نظریه‌پردازی، تفکر، تحلیل و به چالش کشیدن موضوعات را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ما نیازمندیم دانشجویان را با فلسفه اقتصاد غرب، فلسفه اقتصاد اسلامی و همچنین فلسفه مضاف اقتصاد اسلامی ٱشنا کنیم تا بتوانند اندیشه‌های اقتصادی انتقال یافته را نقد کرده و حرف تازه‌ای بزنند، افزود: رویکرد اقتصادی‌سازی در رشته‌های اقتصاد مبنای این تحول خواهد بود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ما در یک کشور بزرگ با یک تاریخ کهن زندگی می‌کنیم که سابقه ۷ هزار ساله تمدن، فرهنگ، رفتار اجتماعی و اخلاق را دارا است که این مسائل را باید در رشته اقتصاد ببینیم و در عین حال اوضاع و احوال کنونی کشور، ظرفیت‌های مالی، طبیعی و معدنی کشور را هم در نظر داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از انجمن اقتصاددانان کشور درخواست کرد: کارگروه اقتصادی شورای تحول علوم انسانی کشور را در جهت نیل به اهداف مقدس خود و همچنین در پیاده‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که دستورالعمل آن را مقام معظم رهبری ابلاغ نموده‌اند یاری رسانند.

انتهای پیام/گ