به دستور شهردار بناب، شهرداری در اقدامی تامل برانگیز علیه رسانه خبری انعکاس بناب به دلیل انتشار مشکلات و معضلات شهرستان بناب احتمالا به جرم تشویش اذهان عمومی و نشراکاذیب نزد دادگستری شکایت کرد.

لازم دانستم این یادداشت کوتاه را خدمت مردم عزیز بناب به خصوص مسئولان شهرستان جهت اطلاع بنویسم، اول اینکه متاسفانه در شهرستان ما روال بر این شده اگر ضعفی از یک نهاد رسانه ای شد باید علیه خبرنگار شکایت کنند تا دهانش را ببندد، در حالی که برخی واقعا با قانون مطبوعات آشنایی نداشته و به آزادی بیان اعتقادی ندارند.

اخیرا شهرداری بناب در حالی علیه پایگاه خبری انعکاس بناب شکایت کرده که استاندار آذربایجان شرقی صریحا اعلام کرده که هیچ اداره ای حق شکایت از خبرنگاران را ندارند، از طرفی جاد دارد این کلام گهربار مقام معظم رهبری را اینجا بیاورم که می فرمایند: برای مطبوعات سه وظیفه عمده قائلم؛ وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، وظیفه طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه؛ و می فرمایند: معتقدم که آزادی قلم و بیان، حق مسلم مردم و مطبوعات است.

طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات هرگاه در رسانه های خبری، مطالبی خلاف واقع، توهین و یا افتراء نشر و یا چاپ شود ذینفع حق دارد جهت تنویر افکار عمومی جوابیه صادر کند، در تبصره ۳ همین ماده آمده است: اگر رسانه از درج جوابیه امتناع ورزد در آن صورت حق شکایت بر ذینفع وجود دارد.

حال تعجب آور است که شهرداری بناب به جای جوابگویی به انتظارات و مشکلات مردم و قبل از صدور هر گونه جوابیه ای، مدیر مسئول انعکاس بناب را متهم دانسته و دست به شکایت برده است!! آیا هدفتان این است که صدای خبرنگار را در نطفه خفه کنید؟ اگر هدف این است راه را کج رفته اید.

آقای شهردار حتما از رسالت و وظایف خبرنگاران آشنایی دارید، به جرات عرض می کنم در راه اعتلا و آبادی شهرمان بناب و در راه خدمت رسانی به مردم عزیزم از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم کرد و قطعا از حق و حقوق خود نزد مراجع ذیصلاح دفاع خواهیم کرد.

امیدواریم مسئولان شهرستان بناب ظرفیت انتقاد پذیری خود را بالا برده و به جای کشاندن پای خبرنگار به دادگاه، جوابگوی مردم باشند.

مکن تهدیدم از کشتن که من تشنه زارم، به خون خویشتن

گر که ریزد خون من آن دوست روی، پای کوبان جان بر افشانم بر او

رقص جولان بر سر میدان کنند، رقص اندر خون خود مردان کنند

چون جهند از دست خود دستی زنند، چون رهند از نفس خود، رقصی کنند

در خاتمه اعلام می کنم، ما تشنه خدمت به مردم هستیم و در سال ۹۲ هدف از ایجاد رسانه خبری انعکاس بناب هدف همین بود، هیچ شکایت و تهدیدی ما را از هدف خود دور نخواهد ساخت. اینکه ما حرف مردم، مشکلات و معظلات شهرستان را به مسئولان می رسانیم، برای خود وظیفه می دانیم.

شهرام سلیمان زاده

مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری انعکاس بناب

۱۲ تیرماه ۹۹