تاکید بر همکاری و انسجام در نشست سران قوای سه گانه، پس از افت و خیزهای اخیر در رابطه مجلس و دولت نشان می‌دهد که مسوولان راه حل گشایش در امور را برنامه منسجم به جای تنش‌های بی‌حاصل می‌دانند و انتظار افکار عمومی هم تداوم همین استراتژی است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا پنجاه و یکمین جلسه شورای هماهنگی سه قوه شامگاه روز دوشنبه ۲۳ تیر، به میزبانی حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس قوه مقننه برگزار شد. در این نشست روسای قوا به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و راهکارهای مورد نظر خود برای اداره بهتر کشور و کاستن از سختی‌های معیشتی مردم پرداختند. این نخستین نشست سران قوا پس از آغاز به کار مجلس یازدهم و انتخاب «محمدباقر قالیباف» به عنوان رییس قوه مقننه بود. نشستی که با توجه به برخی چالش‌های اخیر در رابطه مجلس و دولت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه اهمیت خاصی داشت.

در جلسه سران چه گذشت؟

رییس جمهوری در این نشست به چند نکته مهم تاکید کرد که می‌تواند دیدگاه کلی دولت در اداره کشور و همکاری با قوا را تا حدودی ترسیم کند. حجت الاسلام روحانی در بخش نخست سخنان خود فرمانده جنگ اقتصادی با آمریکا را بر اساس خواست رهبر انقلاب، رییس جمهوری دانست. معنای این تاکید در شرایط سخت و خاص کشور این است که برای مقابله با تروریسم اقتصادی و فزاینده کاخ سفید علیه مردم ایران دولت در خط مقدم و نیازمند تمرکز و پشتیبانی سایر قوا و نیروها است. هرگونه شایعه و حاشیه‌سازی علیه فرمانده، موجب تضغیف وی و تقویت دشمن خواهد شد.

روحانی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه امروز به واسطه تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا، کشور در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی قرار دارد، تاکید کرد: علیرغم همه مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اعم از واردات، صادرات، فروش نفت و تامین ارز با آنها مواجه هستیم، اما دولت مصمم است که در راستای رفع مشکلات و بهبود شرایط سخت زندگی مردم با همه توان تا آخرین لحظه تلاش کند.

اعلام مشکلات کشور و سختی‌های اداره آن، تصمیمی بود که به ویژه پس از شیوع کرونا از سوی دولتمردان اتخاذ و اجرایی شد. سخن گفتن از تاثیرات غیرقابل انکار تحریم می‌تواند از یک سو مردم و مسوولان قوای دیگر را از میزان و گستردگی مشکلات آگاه کند و از سوی دیگر توانایی دولت در اداره کشور با وجود این میزان چالش‌ها را یادآور شود تا در هیاهوی جنجال آفرینی‌های داخلی و خارجی اعتماد مردم به اقدامات قوه مجریه سلب نشود. هم رییس دولت و هم سخنگوی آن بارها از دیگر مسوولان و به ویژه نمایندگان مجلس خواستند برای آگاهی کامل از شرایط کشور از دولتمردان اطلاعات و جزییات را دریافت کنند تا تصمیمات و تقنینات بر اساس واقعیات گرفته شود. روحانی در نشست با همتایان خود بار دیگر از عزم جزم دولت برای رفع مشکلات تا آخرین لحظه سخن گفت تا به برخی شبهه افکنی‌ها درباره یکسال آینده دولت را پاسخ گفته باشد.

حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضائیه در جلسه هم اندیشی سران سه قوه، درباره انتظار مردم از قوا گفت: «مردم از همه مسوولان انتظار دارند تا برای حل معضلات معیشتی و اقتصاد کشور اقدامات موثری انجام داده و همه مسوولان در هر سه قوه باید در کنار یکدیگر با یک برنامه منسجم در مسیر رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

سخنران بعدی نشست سران سه قوه قالیباف بود. با توجه به تنش‌های اخیر میان مجلس و دولت و رهنمودهای اخیر رهبری در این زمینه، وی هم از ضرورت انسجام میان سه قوه سخن گفت و تاکید کرد: «با هماهنگی، همراهی و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها از سوی همه قوا و مسوولان در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، اقدامات موثری برای حل این مشکلات اقتصادی انجام داد.»

به نظر می رسد تنش خواهی با دولت خواست و روش همه نمایندگان مجلس نیست و شماری از آنان هم که در پی جنجال آفرینی و طرح‌های عجیبی چون استیضاح رییس جمهوری بودند پس از تذکر رهبر معظم انقلاب به دوری از اقدامات جو زده، به ریل تصمیم گیری و اقدامات اصولی برای عبور از بحران‌ها باز خواهند گشت.

سخنگوی دولت هم در نشست خبری روز سه شنبه اشاره ضمنی به این بهبود تعامل داشته و گفته است: «تعاملات دولت و مجلس در حال سامان گرفتن است و بعید می‌دانم که مدنظر مجلس طرح مسئله استیضاح باشد. به نظر ما باید روال طرح سوال طی شود، مفاهمه‌ها صورت گیرد و وزرا صحبت کنند و فکر می‌کنیم که نیاز به این اقدامات پیش نخواهد آمد.»

هماهنگی قوا خواست مردم و راه کاستن از سختی‌ها

حل مشکلات مردم، کارویژه ای است که مسوولان برای انجام آن مسوولیت و منصب می‌گیرند و اگر بنای اقدامات قرار گیرد می‌تواند بار بزرگی از دوش مردم بردارد. اما این مهم در وضعیت کنونی کشور اهمیت دو چندان می یابد. واقعیت آن است که در آستانه ورود به قرن جدید شمسی کشور یکی از آن مقاطع حساسی را تجربه می‌کند که توقف در آن جز خسارت‌های بزرگ چیزی نخواهد داشت و عبور از آن تنها با تدبیر و همیاری مسوولان و مردم ممکن خواهد بود. نسخه شفابخش و معجزه آسایی جز حمایت از دولت به عنوان فرمانده علیرغم تمام اختلافات موجود در دسترس نیست و نمایندگان در عین انتقاد از دولت باید همراهی خود را نشان دهند. این همراهی نه در قالب احضار وزرا و نامه‌های سرگشاده و تکرار مکررات کشور، بلکه با برنامه‌ریزی و ارائه راهکار عملی خواهد شد. موضوعی که «علی ربیعی» سخنگوی دولت پس از نشست سران از اجماع بر سر آن خبر داد و در توییتی نوشت: «صدای واحد، برنامه مشترک و اهتمام هم‌افزا برای حل مشکلات مردم، بنای امروز سران سه قوه بود.»

همراهی مسوولان و صدای واحد آنان حداقل خواست جامعه در روزهای سخت زندگی توامان با کرونا و تحریم است و واقعیت غیرقابل کتمان این است که افکار عمومی تحمل نزاع سیاسی بین مسوولان را ندارند. نزاعی که نه تنها دردی از آن‌ها درمان نمی‌کند بلکه به تشویش اذهان عمومی هم منجر خواهد شد. اقتصاد ایران و حتی روابط اجتماعی مردم از سیاست تاثیرات عمیق می‌پذیرد و هرگونه نوسان عجیب و رویدادهای ناگهانی بر زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد. با چنین واقعیتی هرگونه اظهارنظر، اقدام و تصمیم در حوزه سیاست باید با تامل و آرامش و بر اساس منطق و اصول صورت گیرد. در غیر اینصورت تنها منتفعان برخی رویه‌ها دشمنان ایران خواهند بود که برخلاف ادعاهایشان، تحریم‌ها و هراس‌افکنی‌های آنان به صورت مستقیم مردم را هدف قرار می‌دهد.