بوشهر - توسعه مشاغل خانگی یکی از راهکارهای بسیار مهمی برای رفع مشکل بیکاری است و باید در استان بوشهر همه دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت این مشاغل پای کار باشند.

به گزارش خبرگزاری انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، بیکاری یکی از مهمترین چالش‌های در جامعه امروز ما است و افزایش آن اثرات ناگواری را در زمینه مختلف دارد و یک مسئله اجتماعی می‌تواند به معضلی امنیتی تبدیل شود.

راهکارهای بسیار خوبی برای توسعه اشتغال در جامعه وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند توسعه مشاغل خانگی باشد؛ راهکاری که به خوبی تاکنون جواب داده است و باید برای گسترش این مشاغل تلاش بیشتری شود.

در همین راستا طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه‌های افقی و عمودی شد.

جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت‌های تمامی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلأ طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

به منظور بررسی وضعیت اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر، نشست کارگروه اشتغال استان عصر چهارشنبه با حضور مسئولان مربوطه برگزار و موضوع اشتغال خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بوشهر

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوشهر با تشریح جزئیات طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح در سه فاز «شناسایی فرصت‌ها و زمینه‌ها»، «توانمندسازی و شبکه سازی» و «اتصال به بازار» اجرا می‌شود و همچنین رسته فعالیت‌ها در استان مشخص شده است.

حمید رضا پناه افزود: در کل کشور ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و سهم استان بوشهر هزار و ۵۰۰ نفر است که با همکاری جهاد دانشگاهی و تیم اشتغال این نهاد اجرا می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی بوشهر خاطرنشان کرد: مراحل توانمندسازی، شبکه سازی و اتصال به بازار نقش‌های اصلی را در روند اجرای طرح بر عهده دارند.

سهم ۱۵۰۰ نفری استان بوشهر در مشاغل خانگی

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر از اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان مبتنی بر الگوی نوین خبر داد و اظهار داشت: ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی آغاز شده است و تا پایان همین ماه ادامه دارد.

علی احمدی‌زاده اضافه کرد: در این طرح که تفاهم نامه آن مابین جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی منعقد شده آموزش و توانمندسازی و اتصال به بازار ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر هدف گذاری شده است که سهم استان بوشهر هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی افزود: از جمله آثار مثبت این طرح فرهنگ‌سازی و ترویج مشاغل خانگی، خوداشتغالی متقاضیان، بهبود معیشت افراد تحت پوشش طرح و کمک به توسعه فرهنگ کارآفرینی، اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشران، ایجاد و توسعه برند ملی در محصولات و خدمات خانگی، استانداردسازی، برندسازی و اتصال به بازار محصولات خانگی متقاضیان مشاغل خانگی، افزایش فرصت‌های شغلی از طریق مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی، شناسایی برندهای (ملی و استانی)، بنگاه‌های بالادستی و پشتیبان‌ها در حوزه مشاغل خانگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر عنوان کرد: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی همراهی جهت هر چه بهتر اجرا شدن طرح و از بانک‌ها همکاری در اعطای تسهیلات خرد به افراد تحت پوشش طرح برای راه اندازی مشاغل خانگی است.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در بوشهر

احمدی زاده گفت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان بوشهر سال گذشته با تشکیل شورای راهبری با کارفرمایی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و نظارت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی شروع شد و پس از بررسی و نیازسنجی و مزیت‌های شهرستانی و در ادامه شبکه سازی، تشکیل شورای راهبری شهرستانی و اضافه کردن پشتیبان‌ها به طرح و آموزش تداوم یافت که در مرحله نهایی نیز اتصال به بازار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: پس از شناسایی مزیت‌های استانی در کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی، کارآفرینان و پیشران‌ها، افراد شناسایی و با تشکیل کارگروه تخصصی و آغاز توانمندسازی متقاضیان -زنان سرپرست خانوار- در دو زمینه حصیربافی و تولید پوشاک تحت آموزش حرفه‌ای قرار گرفته شدند.

مدیر اجرایی طرح یادآور شد: در این طرح، الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی پیاده سازی شده و جمعیت تحت پوشش، از طریق آموزش‌های ارائه شده پیش‌رانان توانمندسازی و به بازار فروش وصل شدند که منجر به اشتغال و کسب درآمد برای افراد زیرمجموعه طرح شد.

شناسایی حلقه‌های مفقوده و احصا مشکلات طرح

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر تصریح کرد: در نهایت و پس از شیوع ویروس کرونا نیز با راه‌اندازی سه کارگاه، زنان سرپرست خانوار به تولید ماسک موردنیاز مراکز درمانی پرداخته و با استفاده از توانمندی که در طرح اتفاق افتاده بود، این طرح در مبارزه با کرونا سهمی هر چند کوچک داشت.

احمدی زاده تاکید کرد: راهنمایی و مشاوره، ارزیابی متقاضیان و اتصال به بازار بخشی از مشکلات احصا شده از آغاز طرح بوده که جهاد دانشگاهی با آسیب شناسی، حلقه‌های مفقوده را شناسایی کرده است و امیدواریم بتوانیم این اشکالات را رفع کنیم.

همه دستگاه‌ها پای کار باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: متأسفانه در برخی مواقع دستگاه‌های اجرایی پیگیری لازم را انجام نمی‌دهند و من معتقد هستم که اول دستگاه اجرایی مقصر است و بعد از آن دبیرخانه و در نهایت نیز بانک‌ها، چرا که دستگاه اجرایی وظیفه دارد موارد مربوطه را پیگیری کند.

سعید زرین‌فر ادامه داد: ضرورت دارد که بانک‌ها در حوزه‌های مربوط به اشتغال و رونق تولید همکاری بیشتری داشته باشند تا شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کارآفرینی و اشتغال باشیم.

وی گفت: از مجموعه جهاد دانشگاهی در استان بوشهر به سبب تلاش مضاعف و همکاری خوب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر می‌کنم. خوشبختانه در استان بوشهر قدم‌های بزرگی از طریق جهاد دانشگاهی برداشته شده است که جای تقدیر دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر تاکید کرد: به نظر می‌رسد پس از چندین سال، باید چنین طرح‌هایی را بی نقص تر اجرا کنیم.

عملکرد ضعیف بانک‌ها

وی تصریح کرد: خواهش من این است که تنها درصدد اجرای طرح نباشیم و سعی شود برای طرح‌های اساسی همچون طرح توسعه مشاغل خانگی، به شکل اساسی وقت گذاشته شود تا در سال‌های بعد شاهد توسعه این طرح‌ها و حمایت از تعداد بیشتری در حوزه اشتغال و توانمندی باشیم.

وی با بیان اینکه عملکرد بانک‌ها رضایت بخش نیست، افزود: نسبت به گزارش‌هایی که برای بانک‌ها ارسال شده است، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق پست بانک و ۲۵۰ میلیون تومان هم توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده و بانک کشاورزی نیز اعلام کرده که اعتبارات مربوطه جذب نشده است.

استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه اشتغال دارد، هنوز نرخ بیکاری بالایی دارد و باید راهکارهای اساسی برای توسعه اشتغال و رفع بیکاری در این استان اندیشیده شود.

یکی از راهکارهای مهم برای توسعه اشتغال در استان، حمایت از مشاغل خانگی است که همه دستگاه‌ها خصوصاً بانک‌ها باید پای کار باشند و دست افراد متقاضی را بگیرند.