جاری شدن قوبی چای با حامل فاضلاب در کوی لاله بناب امروزه به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده است و ضروری است مسئولان شهرستان توجه ویژه ای به این معضل داشته باشند.

به گزارش انعکاس بناب، اینجا کوی لاله بناب است، جزو برترین سکونتگاهی شهرستان بناب  که در واقع فقط نام برترین را یدک می کشد اما از شرایط واقعی یک منطقه اعیان نشین چیزی به چشم نمی خورد، از بوی بد و چهره زشت قوبی چای در مجاورت آن گرفته تا مبلمان شهری، آسفالت خیابان ها و ده ها مشکل دیگر، معضلاتی است که شهروندان این منطقه به شدت از آن رنج می برند.

اما آنچه آزاردهنده تر است، این که به سختی می توان در این محله تردد کرد، چراکه بوی فاضلاب جاری یا مانداب ها در  حاشیه قوبی چای به شدت مشام رهگذران را می آزارد.

ساکنین کوی لاله بناب که همواره با استشمام بوی نامطبوع و گرفتاری به انواع  بیماری ها از محل قوبی چای در نزدیکی و مجاورت آن،  اظهار گلایه کرده و برای حل مشکل خود از مسئولان متولی و شهردار بناب درخواست رسیدگی دارند.

بخشی از فاجعه زیست‌ محیطی و مشکلات اهالی منطقه را زمانی می‌توان درک کرد که شخصاً در محل حضور داشته و تنفس بوی نامطبوع منطقه را حس کرد  که نه تنها چهره ای نازیبا را در شهر به وجود آورده بلکه تهدیدی برای سلامت شهروندان نیز می باشد.

وجود نعمت طبیعی رودخانه قوبی چای در کنار کوی لاله بناب، متأسفانه به علت بی‌تدبیری  و عدم رعایت قوانین و عدم حفاظت از محیط‌زیست، توسط برخی از افراد باعث شده تا این نعمت الهی به یک معضل و بلای طبیعی برای اهالی این شهر تبدیل شود.

رودخانه قوبی چای که زمانی مسیری برای عبور آب جاری‌ شده از سرچشمه‌های کوه‌های سهند بوده و در ادامه مسیر خود در برخی از فصول سال یکی از راه‌های انتقال بخشی از آب به اراضی پایین‌دست بوده، امروزه به‌عنوان یک شاهراه انتقال فاضلاب مناطق و روستاهای بالادستی از جمله روستای چلقایی به آن شده است.

در کمال تأسف به علت سوءاستفاده برخی از افراد فرصت‌طلب از یک‌سو و کمبود امکانات و بعضاً بی‌توجهی مسئولین دستگاه‌های نظارتی و گاهی هم ضعف در اجرای قوانین باعث شده، در نقاطی از این رودخانه عرض بستر عبور آب کاهش پیدا کند و راه‌آب در برخی از نقاط هم با ایجاد آب‌بندها، مسدود و باعث به وجود آمدن حوضچه‌هایی در مسیر شود که یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار بوی نامطبوع و مشمئزکننده در منطقه است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در اطراف رودخانه، هدایت فاضلاب‌های خانگی و پساب‌های فاضلاب‌های مناطق و روستاهای واقع در جوار این رودخانه و ده‌ها مسئله دیگر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مردم بناب شده است.

در این میان برخی شهروندان از بی توجهی مسئولان امر به لایروبی و ساماندهی قوبی چای گلایه دارند، به اذعان آن ها گویا شهرداری در این رابطه مسئولیتی برای خود تعریف نکرده است.

در همین راستا تعدادی از شهروندان با ارسال پیام به این پایگاه خبری خواستار پیگیری این معضل شدند که خبرنگار ما به منظور پیگیری موضوع با حضور در محل با برخی شهروندان گفت و گویی انجام داده است.

پیرو همین امر یکی از ساکنین به خبرنگار ما گفت: متاسفانه قوبی چای در شهرستان ما  وضعیت خوبی ندارد، به گونه ای که به نظر می رسد برای جولان فاضلاب و زباله طراحی شده است، چراکه پساب سبز و تیره با بوی نامطبوع در آن جریان دارد و این روزها به محلی امن برای زباله هایی نظیر ماسک و دستکش تبدیل شده است که در واقع تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه این وضعیت باعث شده است که شاهد منظره نازیبایی در کنار پارک احداث شده در محل باشیم و به سختی بتوان در کنار آن پیاده روی کرد.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در کوی لاله بناب با بیان این که جای نظارت بهداشتی و بازدارنده در بناب خالی است، به خبرنگار ما گفت: فاجعه فاضلاب رها شده در قوبی چای از روستای چلقایی گرفته تا مناطق بالا و پایین دستی، زباله ها و آب های گندیده در داخل آن نمونه ای روشن از عملکرد ضعیف متولیان بهداشت و مدیران شهری است که در برخی مناطق شرایط به حدی نامناسب است که احساس می کنی شهرداری و مسئولین امر در رسیدگی به وضعیت آن نقش و مسئولیتی ندارد.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده