تعطیلی مراکز و نهاد های فرهنگی، آموزشی، مذهبی، نماز جمعه و دیگر اماکن عمومی از طرف ستاد مقابله با کرونا جهت کاهش شیوع بیماری در شهرستان بناب، متاسفانه عرضه قلیان در قهوه خانه های شهرستان قابل تامل است.

به گزارش انعکاس بناب، استعمال دخانیات یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها است و سالانه موجب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در جهان می شود. به خوبی اثبات شده است که استعمال دخانیات به هر شکل مضر است و به طور جدی بر تضعیف سیستم دفاعی و تخریب سیستم های تنفسی و قلبی و عروقی و بیماری دیابت به واسطه شیوع در افراد مصرف کننده دخانیات و ایجاد کاهش مقاومت دیابتی ها در مقابله با بیماری های عفونی تاثیر می گذارد.

مصرف مواد دخانی در افرادی که به کرونا ویروس آلوده می شوند باعث تشدید بیماری شده و باعث می شود به نوع حاد تری از بیماری مبتلا شوند، با توجه به اینکه مصرف قلیان، به طور معمول فعالیتی است که در گروه ها و محیط های عمومی انجام می شود، خطر انتقال بیماری ها را افزایش داده و موجب تشدید خطر انتقال ویروس کرونا در محیط های اجتماعی می شود. عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد، شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام، به ویژه در اجتماعات و محیط های عمومی موجب بقای میکروارگانیسم های منتقله از افراد مصرف کننده در این قطعات می شود.

با وجود هشدار های مبنی بر نکشیدن قلیان، متاسفانه عده ای هستند که با بی توجهی به این موضوع کافه های خود را بر روی مردم باز گذاشته اند اما انگار برخی از فعالان این عرصه در سطح شهرستان چشم و گوش خود را به دستور العمل های صادر شده در این زمینه بسته اند و همچنان به قلیان دادن دست مشتریان ادامه می دهند.

بسیار حائز اهمیت است که کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان رسماً و در یک رویکرد جامع و با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف همه نوع مواد دخانی، از جمله قلیان، در تمام اماکن عمومی ( مانند کافه ها و رستوران ها ) مورد توجه قرار گیرد، چنین ممنوعیت هایی می تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال ویروس عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ کمک کند.

با توجه به وضعیت وخیم بیماری کرونا در سطح جامعه، بایستی لزوم جدی پیشگیری از این روند در اولویت برنامه‌های بهداشت و سلامت شهرستان قرار گیرد و از طرفی خود مردم نیز بایستی با توجه به هشدار ها در این زمینه برای سلامتی خود و عزیزانشان و از بین بردن زنجیره انتقال این ویروس، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

امیدواریم نهادهای نظارتی هر چه بیشتر و سریعتر به این معضلات ورود کرده و نظارت کامل و کافی داشته باشند و با قانون شکنان و متخلفین برخورد جدی نمایند تا اینکه سلامتی جامعه را اینگونه دچار مشکل و تهدید نکنند.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده