رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برجام با آب‌نبات چوبی و اقدامات نمایشی احیا نمی‌شود، گفت: راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا در رفع تحریم‌ها بر روی کاغذ انجام نمی‌شود.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، تکلیف ایران با آمریکا و اروپا در زمینه مسائل هسته‌ای و برجام روشن شد، اظهار کرد: ایران در مقابل خود دو طرف دارد، اول آمریکا و دوم کشورهای اروپایی که ۱+۴ هستند.

گلرو با تاکید بر اینکه درمقابل آمریکا تکلیف ما روشن است، گفت: آمریکایی‌ها یک معاهده چندجانبه بین‌المللی را نقض کردند و باید به برجام برگردند و به تعهدات خود به عنوان یک عضو این معاهده چندجانبه عمل کنند.

وی افزود: آمریکا باید تمام تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده، لغو کند. موارد بیشماری از تحریم‌های بی‌ربط و غیرعادلانه علیه ایران در دوره ترامپ وضع شده است که به معنای نقض صریح قوانین بین‌المللی، نقض منشور ملل متحد و نقض حقوق بشر و در عین حال نقض برجام از سوی آمریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکا حتی واردات دارو به ایران را تحریم کرده که این نقض حقوق بشر است و ربطی به برجام ندارد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها دشمنی، کینه ورزی و خصومت عمیقی با جمهوری اسلامی دارند که به بهانه برجام علیه ملت ایران اعمال می‌کنند.

گلرو با تأکید بر اینکه تکلیف آمریکا مشخص است و باید به برجام بازگردد، ادامه داد: هزار و ۶۰۰ مورد تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

ایران هیچ طرح گام به گامی برای اجرای برجام با آمریکا نخواهد داشت

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، جمهوری اسلامی ایران هیچ طرح گام به گامی برای اجرای برجام با آمریکا نخواهد داشت و هیچ شرط و شروطی را از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام قبول نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران است که شرط می‌گذارد اما در عین حال اهل تعامل است. اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به تعهدات خود عمل کند. آن وقت جمهوری اسلامی نیز به تکالیف خود عمل خواهد کرد.

بازگشت کاغذی آمریکا مشکلی را حل نخواهد کرد

وی با تأکید بر اینکه بازگشت کاغذی آمریکا به برجام و لغو کاغذی تحریم‌ها مشکلات را حل نخواهد کرد، گفت: اروپایی‌ها تحت فشار آمریکا بعد از برجام به تعهدات خود عمل نکردند. این مسئله مهمی است که به چه علت اروپا و سایر کشورهای طرف قرارداد ما در برجام به تکالیف خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در نشست شورای امنیت سازمان ملل که هر ۶ ماه یک بار برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار می‌شود، کشورهای اروپایی دائماً، خروج آمریکا از برجام را نقد می‌کنند. موضع آنها خوب است اما سوال اینجاست که چرا این کشورها به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکردند!؟

عملکرد اروپا در قبال برجام بدتر از آمریکا بود

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق برجام قرار بود مسیر همکاری تجاری بانکی، نفتی و همه مسائل و موضوعات هموار شود اما اینگونه نشد، تاکید کرد: اروپایی‌ها همچنان ایران را در شرایط تحریمی نگه داشته‌اند. اقدامی که اروپایی‌ها انجام دادند بدتر از آمریکاست. آمریکا به صراحت برجام را نقض کرد و از آن خارج شد اما اروپایی‌ها اعلام می‌کنند که برجام را قبول دارند اما به تکالیف خود عمل نمی‌کنند.

لغو تحریم‌ها باید عینی و ملموس باشد

گلرو تصریح کرد: لغوتحریم‌ها باید مورد راستی آزمایی قرار گرفته، عینی و ملموس باشد و همکاری‌های بانکی از حالت ممنوعیت درآید و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بند ۶ قانون راهبردی مجلس تأکید کرده که در صورت عدم التزام طرف‌های متعاهد ۱+۴ به تکالیف برجامی مبنی بر مبادلات تجاری- نفتی، بازگشت درآمد حاصل از فروش نفت به ایران، ظرف سه ماه باید اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود که این اتفاق افتاد.

با آب نبات چوبی برجام احیا نمی‌شود

وی با بیان اینکه با رفع توقیف یک کشتی یا تبادل دو سه زندانی و با آب نبات چوبی برجام احیا نمی‌شود، گفت: منافع ملی بازی کودکانه نیست. دست آمریکا و اروپا در این زمینه کاملاً رو شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: طرف مذاکره کننده ما با حسن نیت سعی کرد به مذاکرات پایبند باشد و تعهدات خود را جامه عمل بپوشاند اما طرف خیره سری که برخلاف تعهدات دیپلماتیک عمل کرده، باید بداند شرایط عوض شده و مجلس شورای اسلامی جلوی بازی یک طرفه را گرفته است. این بازی با حاصل جمع صفر ادامه نخواهد یافت.

راستی‌آزمایی از اقدامات آمریکا روی کاغذ نیست

گلرو با اشاره به برخی وعده‌های آمریکا برای رفع تحریم‌ها گفت: برخی پیشنهادات و ایده‌ها از طرف آمریکایی مطرح شده است اما به درد ایران نمی‌خورد. پیشنهادات باید به صورت صریح و شفاف تکلیف تحریم‌ها را روشن کند.

وی با تاکید بر اینکه بازی کردن با ایده‌ها، مذاکرات را به نتیجه نمی‌رساند گفت: ایده‌هایی از سوی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مطرح شده است و اعلام کرده‌اند که آمادگی رفع چه تحریم‌هایی را دارند. آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌ها را بردارند و این شرط جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تعهدات برجامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا در رفع تحریم‌ها، افزود: جمهوری اسلامی راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا در رفع تحریم‌ها را بر روی ورقه کاغذ انجام نمی‌دهد و به گفتار آمریکایی‌ها نیز اعتماد ندارد و باید در عمل رفع تحریم‌ها را مشاهده کند.

فروش نفت و مبادلات بانکی ایران باید به روال عادی برگردد

گلرو با بیان اینکه باید تمام تحریم‌ها که شامل تحریم‌های ترامپی، غیرهسته‌ای و برجامی است، برداشته شود، اظهار کرد: همه شرکت‌ها و افرادی که به ناحق در چارچوب برجام تحریم شده‌اند باید رسماً رفع تحریم شوند.

نماینده مردم سمنان ادامه داد: به عنوان مثال باید تحریم‌های نفتی ایران برداشته شود و فروش نفت ایران به وضع قبلی خود بازگردد. پیش از این ما ۲.۵ میلیون بشکه می‌فروختیم که با تحریم آمریکا فروش نفت ایران کاهش یافت. باید همه کشورهای اروپایی و آسیایی بتوانند نفت ایران را بخرند و پس از آن پول حاصل از فروش نفت به حساب‌های جمهوری اسلامی بازگردد تا صرف عمران و آبادانی کشور شود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس اظهار داشت: بلوکه شدن پول حاصل از فروش نفت ایران در کشورهای دوست یا دشمن مورد قبول نیست. باید همه چیز به روال عادی خود برگردد. باید جمهوری اسلامی بتواند در چارچوب سهمیه اوپک، نفت خود را بفروشد و روابط بانکی کاملاً عادی شود و پول حاصل از فروش نفت به ایران بازگردد.

وی تصریح کرد: تحریم‌های بانکی باید به صورت کامل لغو شود، کشتیرانی آزاد شود، موانع سرمایه گذاری در ایران برداشته شود.

برجام را نسیه‌ای احیا نخواهیم کرد

گلرو گفت: اینکه آمریکایی‌ها صرفاً اعلامیه یا بیانیه‌ای بدهند که همه تحریم‌ها علیه ایران لغو شده است، به درد ما نمی‌خورد و هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند که به تمام تعهدات برجامی خود بازگردد و غنی سازی ۲۰ درصد را به ۳.۶۷ درصد بازگرداند.

رئیس کمیته روابط خارجی ایران گفت: مجلس اجازه انجام این تعهدات از سوی ایران را نخواهد داد. باید وعده‌های آمریکا راستی آزمایی شود و پس از آن تعهدات برجامی از سوی ایران اجرایی گردد. برجام را به صورت نسیه احیا نخواهیم کرد.

قانون هسته‌ای مجلس موجب شکل‌گیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای شد

گلرو نقش قانون راهبردی مجلس در شکل گیری دور جدید مذاکرات را اساسی خواند و خاطرنشان کرد: اروپا و آمریکا می‌دانند که بند بند این قانون با حساب و کتاب نوشته شده و در راستای احیای حقوق ملت ایران به تصویب رسیده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی خارج از چارچوب قوانین بین المللی انجام نداده است. ما در چارچوب حقوق مسلم هسته‌ای خود عمل می‌کردیم و غرب و آمریکا به ناحق خواستار محدود سازی اقدامات هسته‌ای ایران بودند.

وی افزود: پذیرفته شده است که برای اعتماد سازی، اقداماتی از سوی ایران و اقداماتی از طرف غرب انجام شود. ما تمام تعهدات خود را دفعتا انجام دادیم اما طرف غربی و آمریکایی هیچ کاری انجام نداده‌اند. حتی یک قدم برنداشته اند. اقدامات آنها بر مبنای دروغ و تبلیغات بود. تکلیف آمریکا روشن است اما اروپایی‌ها هم یک قدم برنداشتند.

وی تاکید کرد: از این به بعد جمهوری اسلامی ایران در تولید مواد هسته‌ای صلح آمیز و فرآیند نظارتی پروتکل الحاقی دقیقاً بر مبنای قانون راهبردی عمل خواهد کرد. اگر آمریکا و اروپا به صورت عملیاتی و ملموس به تعهدات خود عمل کردند شرایط جدیدی برای ادامه تعهدات متقابل پیش خواهد آمد.