موشکی که از سوریه شلیک شد و به نزدیکی دیمونا در عمق رژیم صهیونیستی اصابت کرد، نگرانی عمیق محافل نظامی و امنیتی در تل آویو را به همراه داشت.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،گروه بین‌الملل: بامداد پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه جاری رسانه‌ها از اصابت یک فروند موشک به نزدیکی دیمونا در اراضی اشغالی خبر دادند. ماجرا از این قرار بود که سامانه دفاع هوایی سوریه در رهگیری موشک‌های شلیک شده از جنگنده‌های اسرائیلی، اقدام به شلیک موشک کرد و یکی از این موشک‌ها به عمق فلسطین اشغالی اصابت کرد و در نزدیکی دیمونا فرود آمد.

این تحول مهمی بود زیرا برای اولین بار که سامانه دفاع هوایی سوریه موشکی شلیک کرده که تا عمق سرزمین‌های اشغالی رسیده است. سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی در شناسایی و رهگیری این موشک کاملاً ناتوان عمل کرد. موشکی که صهیونیست‌ها را از خواب پراند و آشفته کرد و اگر این موشک به تاسیسات رژیم صهیونیستی اصابت می‌کرد، جهنمی برای صهیونیست‌ها ایجاد می‌کرد این تحول مهمی بود زیرا برای اولین بار که سامانه دفاع هوایی سوریه موشکی شلیک کرده که تا عمق سرزمین‌های اشغالی رسیده است. سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی در شناسایی و رهگیری این موشک کاملاً ناتوان عمل کرد. موشکی که صهیونیست‌ها را از خواب پراند و آشفته کرد و اگر این موشک به تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی اصابت می‌کرد، جهنمی برای صهیونیست‌ها ایجاد می‌کرد.

اصابت موشک سوری به عمق فلسطین اشغالی یک بار دیگر ناتوانی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد.

یوسی لانگوتسکی ژنرال صهیونیست اذعان کرد: تهدید موشکی تهدیدی واقعی و فاجعه بار برای اسرائیل است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود زیرا شرایط سخت قبلی نشان داد که سامانه گنبد آهنین کارآیی لازم را ندارد.

وی اعلام کرد: اسرائیل نباید به یک سیستم دفاعی موثر متکی به فناوری موشک رهگیر برای مقابله با تهدیدات موشکی تکیه کند به ویژه که تهدیدات موشکی در جنگ آتی زیان سنگینی به جبهه داخلی و تاسیسات راهبردی وارد می‌کند.گنبد آهنین فقط یک پاسخ کوتاه مدت با مقادیر محدود است.

لانگوتسکی با اشاره به اشکالات فراوان گنبد آهنین از ناکارآمد بودن آن در برابر موشک‌هایی با برد کوتاه و نیز موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد خبر داد و اذعان کرد که این سامانه توان رهگیری موشک‌های دقیق را ندارد.

وی هزینه هر موشکی که از گنبد آهنین برای رهگیری شلیک می‌شود بیش از صد هزار دلار دانست و گفت: احیاناً دو موشک برای رهگیری هر موشک شلیک می‌شود و این نیاز به ذخایر کافی از موشک‌های رهگیر برای گنبد آهنین است.

این ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه تهدیدات موشکی زیاد، نیازمند میلیاردها دلار برای تامین موشک‌های رهگیر گنبد آهنین است از عدم توانایی ارتش این رژیم در زمینه تامین این موشک‌ها سخن گفت و اینکه در صورت نبرد سخت برای یک دوره زمانی مشخص این موشک‌ها کفایت می‌کند و تولید موشک‌های جدید هم نیاز به برهه زمانی طولانی دارد و اینکه این رژیم توان حمایت از خود را در آن صورت نخواهد داشت.

ژنرال صهیونیست در ادامه اذعان کرد: ما قبلاً تاوان سنگین دادیم و در آینده هم تاوان زیادی خواهیم داد. سامانه گنبد آهنین توان مقابله با موشک‌ها و حفظ ما را در برابر ده‌ها هزار موشکی که از جبهه‌های مختلف در جنگ آتی شلیک خواهد شد، ندارد.

تحرکات رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد به خوبی نمایانگر این است که هدف تل‌آویو؛ سوریه بی ثبات و بدون حاکمیت است. صهیونیست‌ها نمی‌خواهند که سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. رژیم صهیونیستی تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه نیز در این راستا تعریف می‌شود.

واقعیت آن است که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و پس از چند سال جنگ به منظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجدداً در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند واقعیت آن است که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و پس از چند سال جنگ به منظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجدداً در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند.

قابل توجه این است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از زمان سرنگونی جنگنده اف ۱۶ این رژیم در دهم فوریه ۲۰۱۸، جرأت ورود به حریم هوایی سوریه را ندارند و به موشک‌های هدایت شونده به منظور پرهیز از سرنگونی جنگنده‌های دیگر روی آورده‌اند که این نشان دهنده این است که پدافند هوایی سوریه در برخورد با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مجهزتر شده‌اند. سرنگونی جنگنده اف ۱۶ صهیونیست‌ها در سال ۲۰۱۸ ضربه بزرگی به این رژیم زد و به افسانه برتری هوایی صهیونیست‌ها پایان داد. پدافند هوایی سوریه از سامانه موشک ضدهوایی دوربرد سطح به هوای «سام» برای سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

واقعیت این است که یورش‌های هوایی صهیونیست‌ها تاکنون راه به جایی نبرده و شکست خورده است. علاوه بر آن ارتش سوریه هم قوی‌تر از قبل شده است و تلاش‌ها برای تضعیف آن از سوی رژیم صهیونیستی راه به جایی نبرده است. ارتش سوریه که مناطق زیادی را به کنترل کامل خود درآورده، قوی‌تر از قبل شده است.

آنچه درباره موشک شلیک شده به اطراف دیمونا شلیک شد می‌توان گفت این است که توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی شکست خورده است و نوعی سردرگمی محافل صهیونیست را فرا گرفته است.

موازنه به نفع محور مقاومت تغییر پیدا کرده است و جنگنده‌های مدرن رژیم صهیونیستی برای آن نتوانسته است که برتری نظامی به دنبال داشته باشد و موشک‌ها، پهپادها و اراده پولادین محور مقاومت، موازنه را به نفع محور مقاومت تغییر داده است.

اینکه موشک‌های سامانه دفاع هوایی به تعقیب جنگنده‌های صهیونیست بپردازد، تحول بزرگی است و اینکه دورانی که جنگنده‌های صهیونیست با سهولت هر نقطه که در سوریه می‌خواستند هدف قرار می‌دادند و می‌رفتند، گذشته است.

به نظر می‌رسد که مرحله جدیدی شروع شده است. پس از اینکه جنگنده‌های صهیونیست جرات نزدیک شدن به حریم هوایی سوریه را نداشتند و از حریم هوایی لبنان یا اراضی اشغالی، اهدافی در سوریه را هدف قرار می‌دادند، پس از تحول اخیر و پاسخ قدرتمند سامانه دفاع هوایی سوریه در عمق اراضی اشغالی، معادله جدیدی ایجاد شده است و دیگر جنگنده‌های صهیونیست در آسمان فلسطین اشغالی هم در امان نیستند مرحله جدیدی شروع شده است. پس از اینکه جنگنده‌های صهیونیست جرات نزدیک شدن به حریم هوایی سوریه را نداشتند و از حریم هوایی لبنان یا اراضی اشغالی، اهدافی در سوریه را هدف قرار می‌دادند، پس از تحول اخیر و پاسخ قدرتمند سامانه دفاع هوایی سوریه در عمق اراضی اشغالی، معادله جدیدی ایجاد شده است و دیگر جنگنده‌های صهیونیست در آسمان فلسطین اشغالی هم در امان نیستند.

تل‌آویو که از زمانی که بحران سوریه شروع شد، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید و در خیال خود تصور می‌کرد که بحران سوریه به مثابه چالشی بزرگ برای محور مقاومت است حالا دچار شوک استراتژیک شده، زیرا محور مقاومت از حیث نظامی بسیار قدرتمندتر شده است.

محور مقاومت تصمیم راهبردی بزرگی اتخاذ کرده است و آن واکنش به حملات متوالی رژیم صهیونیستی به سوریه است که شورای امنیت نتوانست آن‌را متوقف کند و ده‌ها نامه دولت سوریه به این شورا ثمری نداشت.

موشک سوری که در نزدیکی دیمونا فرود آمد نشان دهنده این واقعیت بود که کل فلسطین اشغالی در تیررس سوریه قرار دارد. این نشان دهنده آن است که هیچ هدف یا منطقه‌ای در رژیم صهیونیستی مصونیتی در برابر حملات موشکی در هر نبرد آتی ندارد و تل‌آویو پس از این حمله در محاسبات خود تجدید نظر خواهد کرد.

«علی فاهم» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در سخنانی به اصابت موشک گروه‌های مقاومت به نزدیکی تأسیسات اتمی «دیمونا» رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و گفت: من شخصاً معتقدم که پس از اصابت موشک به نزدیکی تأسیسات حساس و راهبردی دیمونا در اراضی اشغالی، قواعد درگیری در منطقه دستخوش تغییر و تحول شد.

این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: طبیعتاً در ادامه تحولات منطقه همگان خواهند دید که قواعد درگیری در مقایسه با مرحله پیش از شلیک موشک، کاملاً تغییر کرده است.

در پایان می‌توان گفت؛ اولاً، اصابت موشک به اطراف دیمونا توان سست دفاعی رژیم صهیونیستی و پوشالی بودن گنبد آهنین آن‌را بیش از پیش نشان داد. دوم اینکه مصونیتی که اسرائیل گمان می‌کرد، تاسیسات هسته‌اش از آن برخوردار هستند، بر باد رفت. سوم، توان بازدارندگی تغییر کرده است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مانند گذشته دست به هر تحرکی بزند و پاسخی دریافت نکند.