سفیر دمشق در تهران با بیان اینکه انتخابات سوریه نشان دهنده شکست پروژه غرب در هدف قرار دادن حاکمیت ملی این کشور خواهد بود، گفت: بزرگترین هدیه ما به شهید سلیمانی تداوم حمایت از مقاومت است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبر گزاری مهر،گروه بین‌الملل – مهدی عزیزی، رامین حسین آبادیان: طبق اعلام رئیس پارلمان سوریه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار است در روز ۲۶ ماه مِی (۵ خردادماه) برگزار گردد. این در حالی است که انتخابات برای سوری‌های مقیم خارج در تاریخ ۲۰ ماه مِی (۳۰ اردیبهشت ماه) برگزار می‌شود. واقعیت این است که این دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از زمان اصلاح قانون اساسی این کشور است.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه در شرایطی برگزار می‌شود که ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را برای سلب مشروعیت از آن و نیز سلب مشروعیت از ساختار سیاسی سوریه به کار بسته است. نکته قابل توجه در انتخابات پیش روی سوریه این است که بیش از ۵۰ نامزد برای مشارکت در آن ثبت نام کردند. پس از بررسی صلاحیت‌ها نیز، در نهایت دادگاه قانون اساسی سوریه صلاحت ۳ نفر را برای مشارکت در انتخابات تأیید کرد.

بدین ترتیب، «بشار اسد»، «عبدالله عبدالله» و «محمود مرعی» به عنوان نامزدان نهایی معرفی شدند. برگزاری انتخابات سوریه در شرایط کنونی متضمن پیام‌های مختلفی است. یکی از مهمترین پیام‌ها این است که سوریه نه تنها در عرصه میدانی دست برتر را دارد، بلکه در عرصه سیاسی نیز به سمت ساحل ثبات و آرامش حرکت می‌کند. برخی دولت‌هایی که تاکنون خود رنگ صندوق‌های رأی را در کشورهایشان ندیده‌اند، از انتخابات در سوریه انتقاد می‌کنند.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر گفتگویی را با دکتر «شفیق دیوب» سفیر سوریه در تهران انجام داده است. سفیر دمشق در جمهوری اسلامی ایران در جریان این گفتگو به تشریح فضای کلی حاکم بر انتخابات پرداخت و به جزئیات مختلف آن اعم از تعداد نامزدها و شرایط رأی دهندگان و… اشاره کرد. او همچنین به مسأله تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه و پاسخ قریب الوقوع دمشق به این تجاوزات پرداخت. سفیر سوریه در تهران در بخش‌های متعددی از گفتگوی خود همواره تأکید داشت که آینده‌ای روشن برای سوریه و مقاومت در پیش است.

در ادامه مشروح گفتگوی تفصیلی خبرگزاری مهر با «شفیق دیوب» سفیر سوریه در جمهوری اسلامی ایران را مطالعه می‌کنید؛

* همانطور که می‌دانید، طبق اعلام رئیس پارلمان سوریه قرار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز ۲۶ ماه مِی (۵ خردادماه) برگزار گردد. این دومین انتخابات ریاست جمهوری در سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور و اصلاح قانون اساسی است. فضای کلی حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه را چگونه می‌بینید؟ چند نفر برای این انتخابات نامزد شدند و اساساً نامزدها باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشند؟ چه کسانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟

همانطور که اشاره کردید، این دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از زمان آغاز بحران و اصلاح قانون اساسی است. این انتخابات طبق همان زمانی که پیشتر تعیین شده است، برگزار خواهد شد؛ یعنی حدود ۲ هفته دیگر. این در حالی است که سوری‌های مقیم خارج در تاریخ ۲۰ ماه مِی (۳۰ اردیبهشت ماه) در انتخابات شرکت خواهند کرد. سفارتخانه‌های سوریه در سراسر جهان، انتخابات مذکور را برگزار می‌کنند.

دولت سوریه مصمم است انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را در موعد مقرر خود برگزار کند؛ بدون شک یک انتخابات شفاف و دموکراتیک در سوریه برگزار خواهد شد بر اساس قانون اساسی، تمامی شهروندان سوری که سنشان به ۱۸ سال رسیده باشد، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. نکته قابل تأمل در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تعداد بالای نامزدهای ریاست جمهوری است؛ کسانی که برای شرکت در انتخابات، رسماً ثبت نام کردند.

طبق آخرین گزارش‌ها ۵۱ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند. در این میان ۷ زن نیز در انتخابات نامزد شدند که این اتفاق به نوبه خود در تاریخ معاصر سوریه بی سابقه بوده است.

این دادگاه عالی قانون اساسی است که صلاحیت نامزدهای ثبت نام کننده را مورد بررسی قرار داده است. در نهایت نیز این دادگاه ۳ نفر را برای نامزدی در انتخابات تأیید صلاحیت کرد. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، شرایطی است که برای نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده بود. در حقیقت، طبق قانون اساسی سوریه نامزدهای انتخاباتی نباید کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند. تمامی تدابیر در زمینه برگزاری انتخابات اتخاذ شد و همانطور که گفتم در نهایت ۳ نفر به عنوان نامزد نهایی معرفی شدند.

پس از آن، نامزدهای انتخابات ۱۰ روز برای تبلیغات خود زمان دارند. در خصوص فضای حاکم بر سوریه در آستانه انتخابات نیز باید بگویم که دولت برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود مصمم است. بنابراین، انتخابات به هیچ وجه به تعویق نخواهد افتاد. دولت سوریه مصمم است که یک انتخابات شفاف و دموکراتیک را برگزار نماید؛ انتخاباتی که آزادی مردم سوریه در انتخاب رئیس جمهورشان در مرحله آینده را به منصه ظهور خواهد رساند.

لزوم مقابله با جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

*پیش بینی شما پیرامون نسبت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه چیست؟ با توجه به فضایی که در آستانه برگزاری انتخابات در سوریه حاکم است، آیا مشارکت بالا در انتخابات را پیش بینی می‌کنید؟

ما امیدواریم که اقشار مختلف مردم سوریه به صورت وسیع و گسترده در انتخابات شرکت کنند زیرا مشارکت آنها در انتخابات نشان دهنده اراده واقعی آنها برای ساختن آینده کشور خود است. این نکته را نیز باید بگویم که موضوع انتخابات یک مسأله داخلی و ملی است و مشارکت سوری‌ها در این انتخابات، احساسات آنها در قبال حاکمیت کشورشان را به تصویر می‌کشد. بی تردید، مشارکت مردم سوریه در انتخابات نشان دهنده میزان مسئولیت پذیری آنها در قبل وطن و خاک خود است.

*جناب سفیر! آیا ممکن است دولت سوریه در عرصه برگزاری انتخابات در مناطق آسیب دیده با مشکل و یا چالش خاصی مواجه گردد؟ آیا ممکن است که مشارکت در این دست از مناطق تحت تأثیر اقدامات تروریست‌های تکفیری قرار گیرد؟

اوضاع امنیتی در تمامی مناطقی که تحت سیطره دولت قرار دارند، کاملاً با ثبات است. شهروندان سوری در سایه یک شرایط آرام و سرشار از امنیت می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند اوضاع امنیتی در تمامی مناطقی که تحت سیطره دولت قرار دارند، کاملاً با ثبات است. در این زمینه کوچک‌ترین مشکلی وجود ندارد. شهروندان سوری در سایه یک شرایط آرام و سرشار از امنیت می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. افزون بر این، دولت نیز سلسله تدابیر لازم برای تسهیل روند مشارکت مردم در انتخابات را اتخاذ کرده است و مشکلی وجود ندارد.

*پیشتر نیز اشاره کردم که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دومین انتخاباتی است که پس از اصلاح قانون اساسی در این کشور برگزار می‌شود. این در حالی است که در ابتدای بحران سوریه برخی از کارشناسان و ناظران سیاسی از سقوط قریب الوقوع دولت دمشق سخن می‌گفتند. بر این اساس، آیا انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند متضمن برخی پیام‌ها برای آمریکا و دولت‌های غربی باشد؟ از سوی دیگر، در برخی کشورهای عربی اساساً انتخاباتی وجود ندارد، بنابراین آیا معتقدید که چنین چیزی آنها را از برگزاری انتخابات در سوریه آزرده خاطر ساخته است؟

در خصوص پیام انتخابات باید بگویم که ملت سوریه از رهگذر انتخابات ریاست جمهوری قصد دارد پیام واضحی را به طرف‌های غربی و عربی مخابره کند و آن، این است که سوری‌ها بر تروریسم به پیروزی رسیدند و اکنون نیز مصمم به دفاع از وحدت ملی و حاکمیت ملی کشور خود هستند. آنها این پیام را نیز به طرف مقابل خود می‌رسانند که تحت هیچ شرایطی دخالت آن در امور داخلی خود را نمی‌پذیرند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد، این است که انتخابات سال ۲۰۲۱ در سایه شرایطی به مراتب بهتر از شرایط سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود. امروز ملت سوریه به همراه ارتش و دولت توانست بر تروریسم پیروز شود. نبرد با تروریسم هنوز متوقف نشده است و تا زمان آزادسازی وجب به وجب از خاک سوریه از اشغال تروریست‌ها، ترکیه‌ای ها و آمریکایی‌ها ادامه خواهد داشت. بنابراین، واضح است که این انتخابات در فضای بهتری برگزار می‌شود.

کشورهای غربی و عربی حتی منتظر نماندند تا فرایند برگزاری انتخابات طی شود و پس از آن درباره مشروعیت این انتخابات اظهارنظر کنند به کشورهای عربی نیز اشاره کردید؛ کشورهایی که رنگ صندوق رأی را ندیده‌اند اما همواره خواستار تحقق دموکراسی در سوریه هستند. می‌خواهم به این مسأله نیز بپردازم که برخی از کشورهای غربی پس از شکست در سرنگون سازی دولت دمشق اکنون سناریوی به شکست کشاندن برگزاری انتخابات را در پیش گرفته‌اند؛ سناریویی که البته تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است و با شکست مواجه خواهد شد.

این مسأله نیز شگفت‌آور است که سران کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی چند ماه پیش از تعیین موعد انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی، اعلام کردند که این انتخابات غیرقانونی است و مشروعیت ندارد. سوال این است که انتخابات ریاست جمهوری سوریه فاقد مشروعیت است؟

این انتخابات، دموکراتیک نیست؟ کشورهای غربی و عربی حتی منتظر نماندند تا فرایند برگزاری انتخابات طی شود تا برخورداری یا عدم برخورداری آن از مشروعیت مشخص گردد آنها حتی منتظر نماندند تا ببینند که آیا ملت سوریه در انتخابات مشارکت گسترده دارد یا نه.

با تمامی اینها، باید بگویم که ملت سوریه همچنان به دفاع از سرزمین خود ادامه می‌دهد. دولت سوریه نیز با قدرت و بر اساس قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری را در موعد از پیش تعیین‌شده برگزار می‌کند؛ خواه این مسأله به مذاق کسی خوش بیاید و خواه نیاید.

لزوم مقابله با جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

*برخی از کشورهای منطقه در محاسبات خود در قبال سوریه و بحران این کشور مرتکب اشتباه شدند. از مدت‌ها پیش این کشورها به فکر تجدیدنظر در روابط خود با دولت دمشق افتاده‌اند. در همین ارتباط، اخباری مبنی بر سفر هیأت‌های امنیتی و غیر امنیتی عربی به سوریه منتشر شده است. گفته می‌شود که این هیأت‌ها با هدف ازسرگیری روابط خود با سوریه به این کشور سفر کرده‌اند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

سفر هیأت سعودی به دمشق را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب اما دولت سوریه از هر گامی که از سوی اعراب برای بهبودی روابط دوجانبه برداشته شود، استقبال می‌کند واقعیت این است که من نیز چنین اخباری را شنیده‌ام؛ اخباری که دالّ بر سفر یک هیأت سعودی به دمشق هستند. من این خبر را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. اما با این حال، با اطمینان کامل می‌توانم به شما بگویم که سوریه از دوران بحران عبور کرده است. نکته دیگر که در این زمینه وجود دارد این است که وضعیت کنونی در روابط میان سوریه و عربستان سعودی، نه منافع دمشق و نه منافع ریاض را تأمین نمی‌کند.

مواضعی که برخی کشورهای عربی نیز پیشتر در قبال سوریه اتخاذ کرده بودند، منافع منطقه را تأمین نکرد و برای همگان پیامدهای منفی به دنبال داشت. در حال حاضر وقت آن رسیده است که کشورهای عربی در مواضع خود در قبال سوریه تجدیدنظر کنند. هر گامی که در این زمینه از سوی کشورهای عربی برداشته شود، مورد استقبال دمشق قرار می‌گیرد.

*رژیم صهیونیستی گاهی دست به نقض حاکمیت ملی سوریه می‌زند. همانطور که می‌دانید این رژیم در عرصه داخلی با مشکلات و بحران‌های متعدد سیاسی و اقتصادی مواجه است. تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه در سایه مشکلات داخلی این رژیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در سطح استراتژیک، پاسخ سوریه به این تجاوزات چه خواهد بود؟

اجازه بدهید که به مسأله مهمی اشاره کنم و آن، این است که از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ رژیم صهیونیستی نقشی اساسی در شکل‌گیری این بحران را ایفا کرد. در واقع، این رژیم از گروه‌های تروریستی حمایت به عمل آورد، منابع مالی در اختیارشان قرار داد و فعالیت‌هایشان در سوریه را تسهیل کرد.

ما به خوبی می‌دانیم که صهیونیست‌ها تروریست‌های تکفیری در سوریه را در بیمارستان‌های خود در اراضی اشغالی مورد معالجه قرار دادند. اسناد بین بین‌المللی متقنی وجود دارند که جملگی ثابت می‌کنند رژیم صهیونیستی از تروریست‌های تکفیری حمایت‌های مالی، نظامی و لجستیکی به عمل آورده است. در رأس این گروه‌های تروریستی، داعش و جبهه النصره قرار دارند. در سال ۲۰۱۴ بود که تروریست‌های تکفیری داعش ۴۰ نفر از نیروهای «آندوف» (نیروهای وابسته به سازمان ملل) در «جولان اشغالی» را ربودند. این اتفاق درست در مقابل چشمان نیروهای اسرائیلی رخ داد.

با این حال، نیروهای اسرائیلی هیچ واکنشی به ربایش اعضای «آندوف» نشان ندادند. این اقدام خصمانه تروریست‌های تکفیری داعش موجب شد تا نیروهای آندوف که بر اساس قطعنامه شماره ۳۵۰ شورای امنیت از سال ۱۹۷۴ در منطقه حائل واقع در جولان اشغالی فعالیت می‌کردند، از این منطقه عقب نشینی کنند.

دولت سوریه در زمان و مکان مناسب پاسخ قاطعانه‌ای به تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی خواهد داد افزون بر این، می‌توان به گزارش صادره از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ پیرامون فعالیت‌های آندوف در این سال، اشاره کرد. دبیرکل سازمان ملل در گزارش مذکور اعلام کرد که نیروهای آندوف ارتباطات میان نظامیان اشغالگر اسرائیلی و تروریست‌های تکفیری در منطقه جولان را رصد و ملاحظه کردند و دیدند که اسرائیلی‌ها کمک‌های نظامی و مادی در اختیار تکفیری‌ها قرار می‌دهند.

این در حالی است که برخی از گروه‌های موسوم به «معارضان سوری» نیز به اراضی اشغالی از جمله تل آویو سفر کرده و با مسئولان اسرائیل دیدار کرده‌اند. این گروه‌ها از رژیم صهیونیستی درخواست کردند تا سوریه را تحت فشار قرار داده و برای تجزیه و تقسیم آن تلاش کند.

لزوم مقابله با جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

بر اساس تمامی آنچه که گفتم، موضوع تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه مسأله جدیدی نیست. صهیونیست‌ها به تازگی تجاوزات خود علیه سوریه را کلید نزده‌اند، بلکه از سال ۲۰۱۱ این تجاوزات را آغاز کرده‌اند. با تمامی اینها، دستاوردهای متعدد نیروهای سوری در عرصه میدانی موجب شد تا این پیام مهم به صهیونیست‌ها و متحدانشان مخابره شود که بازی در سوریه در حال تمام شدن است و گروه‌های تروریستی در آستانه شکست نهایی قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی یکی از عوامل اصلی ظهور و بروز بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود؛ تجاوزات این رژیم به سوریه با هماهنگی با آمریکا و ترکیه صورت می‌پذیرد جای هیچ‌گونه شکی ندارد که اسرائیلی‌ها پس از یقین پیدا کردن نسبت به شکست حتمی تکفیری‌ها در سوریه، تجاوزات خود به این کشور را تشدید کردند. این تجاوزات با هماهنگی گروه‌های تروریستی انجام می‌شوند. اسناد، شواهد و مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود علیه سوریه با آمریکا و ترکیه نیز هماهنگ است. می‌خواهم به این مسأله اشاره کنم که تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه در وهله اول نقض صریح توافقنامه جداسازی نیروهای نظامی که در سال ۱۹۷۴ به امضا رسید، محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، این تجاوزات نقض آشکار و فاحش منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و با تمامی قوانین بین‌المللی در تضاد و تعارض است. دولت سوریه بارها و در مناسبت‌های مختلف با ارسال نامه‌های متعدد به دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز شورای امنیت این سازمان، تجاوزات صهیونیست‌ها را محکوم کرده است. ما به خوبی می‌دانیم که از جمله اهداف رژیم صهیونیستی از تجاوز نظامی به سوریه، حمایت از گروه‌های تروریستی و بالا بردن روحیه آنهاست.

اگر تجاوزات نظامی صهیونیست‌ها به خاک سوریه را نگاه کنیم، می‌بینیم که هرگاه گروه‌های تروریستی در این کشور متحمل شکست شدند، صهیونیست‌ها تجاوز خود را کلید زدند. یکی دیگر از اهدافی که صهیونیست‌ها از رهگذر تجاوز نظامی به خاک سوریه دنبال می‌کنند، سنگ اندازی در مسیر نبرد نیروهای سوری با گروه‌های تروریستی است. به هر حال، سوریه در قبال این تجاوزات نظامی دست بسته نمی‌ایستد.

شما به خوبی دیده‌اید که تاکنون سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بسیاری از موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی را ساقط کرده‌اند. موشک‌های رژیم صهیونیستی دائماً ساقط می‌شوند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پاسخ قاطعانه سوریه به تجاوزات رژیم صهیونیستی در زمان و مکان مناسب داده خواهد شد. سوریه هیچگاه دست از حاکمیت ملی خود نخواهد کشید؛ کما اینکه در دفاع از حقوقش کوتاه نخواهد آمد.

*اصابت یک موشک به مکانی در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی، صهیونیست‌ها را به شدت هراسان و دستپاچه کرد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

جنایات رژیم صهیونیستی در قدس شریف نشان می‌دهد که آنها تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند مقامات رژیم صهیونیستی از موشکی که به نزدیکی تأسیسات هسته‌ای و راهبردی «دیمونا» اصابت کرد، به عنوان یک موشک سرگردان یاد کردند. اگر یک موشک سرگردان می‌تواند چنین بلایی را سر آنها بیندازد و آنها را اینگونه به وحشت بیندازد، موشکی که سرگردان نباشد، چه بلایی سرشان می‌آورد؟ آنها باید از این مسأله درس عبرت بگیرند.

شما نگاه کنید که صهیونیست‌ها امروز در قدسِ شریف مرتکب چه جنایت‌هایی می‌شوند. این نشان می‌دهد که آنها همچنان به سیاست‌های خصمانه و تجاوزات خود علیه کشورهای منطقه به ویژه علیه فلسطینیان ادامه می‌دهند. آنها در اراضی اشغالی شهرک سازی می‌کنند، فلسطینیان را از سرزمین مادری خود اخراج می‌کنند و تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. با تمامی اینها من معتقدم که آینده‌ای درخشان و بهتر از گذشته در پیش است.

لزوم مقابله با جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

*ارزیابی شما از فرصت‌های بازسازی سوریه چیست؟ شما در قبال مشارکت جمهوری اسلامی ایران در روند بازسازی سوریه چه دیدگاهی دارید؟

من به نیابت از دولت و ملت سوریه از مواضع حکیمانه و شرافتمندانه دولت، ملت و رهبری ایران در حمایت از سوریه قدردانی و تشکر می‌کنم اجازه دهید به این مسأله اشاره کنم که روابط میان سوریه و جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صداقت بوده و ریشه در چند دهه گذشته دارد. این روابط اکنون به یک سطح استراتژیک ارتقا یافته است به گونه‌ای که دمشق و تهران در حال حاضر یک ائتلاف استراتژیک را تشکیل داده‌اند.

می‌خواهم این فرصت را مغتنم شمارده و به نیابت از دولت و ملت سوریه از دولت، ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران به دلیل مواضع حکیمانه و شرافتمندانه آنها در حمایت از سوریه قدردانی و تشکر کنم. ایران در تمامی روزهای سخت در کنار سوریه ایستاد و از آن حمایت کرد.

از سوی دیگر، بر روی این مسأله نیز تأکید می‌کنم همانطور که ملت ایران هیچگاه ایستادن سوریه در کنار خود در جریان جنگ تحمیلی را فراموش نکرد، مردم سوریه نیز هیچگاه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از خود در نبرد با تروریسم و حامیانشان را فراموش نمی‌کنند. به طور کلی، نکته حائز اهمیت در این زمینه، آن است که روابط سوریه و ایران یک روابطِ نمونه و بی‌نظیر است.

در حال حاضر ما با چالش‌های فراوانی در سوریه مواجه هستیم. از جمله مهمترین این چالش‌ها می‌توان به تبعات و پیامدهای جنگی که علیه دولت و ملت سوریه به راه افتاد، اشاره کرد. در این زمینه باید به مسأله بازسازی سوریه پس از دوران جنگ اشاره کنم. باید شرایطی فراهم شود که آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود بازگردند. افزون بر این، در حال حاضر تقویت روابط ایران و سوریه در عرصه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، علمی، پزشکی، تکنولوژی و… جزء اولویت‌های دمشق و تهران است. ما به دنبال ارتقاء سطح این روابط در عرصه‌های گوناگون هستیم.

در خصوص پروژه بازسازی سوریه نیز باید بگویم که این یک پروژه بسیار بزرگ است. ما امیدواریم که شرکت‌های ایرانی را در رأس تمامی شرکت‌هایی که قصد مشارکت در بازسازی سوریه دارند، مشاهده کنیم. طبیعتاً دولت سوریه نیز تسهیلات لازم در این زمینه را به شرکت‌های ایرانی ارائه خواهد کرد.

*طی ماه‌های اخیر ما شاهد آن بودیم که رسانه‌های غربی و آمریکایی تلاش زیادی کردند تا میان ایران، سوریه، روسیه و حزب الله اختلاف افکنی کنند. این تلاش‌ها البته با شکست مواجه شد. به نظر شما چه عواملی موجب شده است تا غربی‌ها در این زمینه تلاش‌هایی را انجام دهند؟

واقعیت این است که محور مقاومت و همپیمانان دمشق و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب الله موضع بسیار مهمی را در قبال تحولات سوریه اتخاذ کردند واقعیت این است که محور مقاومت و همپیمانان دمشق و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب الله موضع بسیار مهمی را در قبال تحولات سوریه اتخاذ کردند. آنها از سوریه در نبرد با تروریسم حمایت به عمل آوردند. ان شاء الله که طرف‌های مذکور در روند بازسازی سوریه نیز مشارکت خواهند داشت. دشمنان از این موضع‌گیری متحدان سوریه بسیار غافلگیر شدند. موضع روسیه به رهبری پوتین و نیز محور مقاومت در دفاع از سوریه معادلات دشمنان را برهم زد.

از همین روی، آنها به تشویق اذهان عمومی و فرافکنی علیه روسیه و محور مقاومت پرداختند تا از این رهگذر بتوانند نوعی بی اعتمادی را میان متحدان سوری ایجاد کنند. اکنون می‌خواهم بر این مسأله مهم تأکید کنم که روابط میان طرف‌های مختلف در محور مقاومت در بهترین حالت خود است. از سوی دیگر، روابط میان محور مقاومت و روسیه نیز بسیار خوب و مستحکم است.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم، روابط میان سوریه و جمهوری اسلامی ایران نیز در سطح استراتژیک دنبال می‌شود. بنابراین، تمامی اقدامات رسانه‌های غربی و آمریکایی برای تفرقه‌افکنی میان طرف‌های مختلف محور مقاومت ناشی از ناامیدی آنها از دستیابی به اهدافشان در سوریه است.

لزوم مقابله با جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

*دولت‌های غربی همواره مدعی شده‌اند که نیروهای حزب الله لبنان باید از خاک سوریه خارج شوند. این در حالی است که نیروهای حزب الله با درخواست رسمی دولت سوریه در خاک این کشور مستقر شده‌اند. علت اصرار غربی‌ها برای مداخله در امور داخلی سوریه و پافشاری بر لزوم خروج نیروهای حزب الله، چیست؟

کسانی که باید هرچه سریع‌تر اراضی سوریه را ترک کنند آمریکایی‌ها هستند نه نیروهای حزب الله. علت این مسأله هم آن است که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا به صورت غیر قانونی وارد اراضی سوریه شده‌اند. آنها از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کنند، نفت و گندم سوریه را به یغما می‌برند و برای تجزیه و تقسیم کشور تلاش می‌کنند.

این در حالی است که حضور نیروهای حزب الله و نیز نیروهای مستشاری ایران و روسیه در خاک سوریه کاملاً قانونی است‌ حضور نیروهای حزب الله و نیز نیروهای مستشاری ایران و روسیه در خاک سوریه کاملاً قانونی است. از آنجایی که حضور مستشاری ایران و روسیه و نیز حضور نظامی حزب الله در سوریه به دنبال درخواست رسمی دمشق صورت پذیرفته است، بنابراین کسی نمی‌تواند خواستار خروج آنها شود. آنچه که موجب شده است تا حزب الله، ایران و روسیه در سوریه حضور داشته باشند، مبارزه با تروریسم است. کشورهای غربی از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند تا از این طریق بتوانند آن را تضعیف کرده و مقدمات تجزیه این کشور را فراهم آورند.

می‌خواهم به این مسأله اشاره کنم که حضور نیروهای کشورهای دوست در اراضی سوریه تاکنون هیچ‌گونه نتیجه منفی به دنبال نداشته است. کسانی که خواستار عقب نشینی دوستان ما از سوریه هستند، خود باید در وهله اول به حضور غیرقانونی شان در خاک سوریه پایان دهند و حمایت‌های گسترده از تروریسم تکفیری را متوقف سازند.

*به عنوان سؤال آخر، نقش «حاج قاسم سلیمانی» در مبارزه با تروریسم در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که شما می‌دانید، خون شهدای ایرانی و سوریه با یکدیگر درآمیخته است. در رأس این شهدا، حاج قاسم سلیمانی قرار داد. حاج قاسم سلیمانی نقش مهمی را در زمینه مبارزه با تروریسم و اشغالگری در سوریه ایفا کرد. وی نه تنها در سوریه که در فلسطین، عراق و منطقه نیز به مبارزه با تروریسم و دفاع از تمامیت ارضی کشورها پرداخت.

به نظر من، ما باید آنگونه که حاج قاسم سلیمانی انتظار داشت، در عرصه تقویت روابط دوجانبه حرکت کنیم. شاید بزرگترین هدیه‌ای که می‌توان به روح شهید سلیمانی تقدیم کرد، ادامه حمایت از محور مقاومت و تقویت فرهنگ مقاومت‌ بزرگترین هدیه‌ای که می‌توان به روح شهید سلیمانی تقدیم کرد، ادامه حمایت از محور مقاومت و تقویت فرهنگ مقاومت است و نیز تقویت روابط دوجانبه تهران و دمشق در عرصه‌های مختلف، باشد.

در پایان نیز می‌خواهم به نیابت از دولت و ملت سوریه این اطمینان را به شما بدهم که همه چیز در سوریه خوب پیش می‌رود و آینده درخشانی در پیش است. این مسأله را با اطمینان به شما می‌گویم؛ هرچند که ما اکنون با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم.

در واقع، باید بگویم که رئیس جمهور آتی سوریه پرونده‌های مهم و پیچیده‌ای را در مقابل خود می‌بیند. شاید مهمترین پرونده رئیس جمهور آتی سوریه فراهم کردن زمینه برای خارج ساختن اشغالگران از خاک این کشور و نیز تداوم مبارزه با تروریسم باشد. از سوی دیگر، مقابله با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه یکی دیگر از پرونده‌های مهم و پیچیده رئیس جمهور آتی سوریه است. مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز مسأله بازسازی سوریه نیز از جمله دیگر پرونده‌های مهم رئیس جمهور آتی سوریه خواهد بود.

علیرغم سختی و پیچیدگی تمامی پرونده‌های مذکور باید به شما بگویم که دولت، ملت و ارتش سوریه قادر هستند تمامی چالش‌های پیش روی خود را از میان بردارند و با موفقیت از این مرحله عبور کنند. بدون شک، مرحله آینده، مرحله شکوفایی اقتصاد و صنعت در سوریه خواهد بود. جا دارد در پایان، پیشاپیش به دولت، ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران فرا رسیدن عید سعید فطر را تبریک بگویم. امیدوارم در آینده شاهد پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران باشیم.