استراتژیست و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قادر به انجام عملیات نظامی زمینی در غزه نیست، گفت: مقاومت فلسطین در عرصه میدانی معادله جدیدی را به صهیونیستها تحمیل کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در نوار غزه برای دهمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که در نقطه مقابل، گروه‌های مقاومت فلسطین نیز عملیات «شمشیر قدس» را در دفاع از قدس شریف و مسجدالاقصی با قدرت ادامه می‌دهند و میانجی‌گری های طرف‌های مختلف برای توقف این عملیات هم کارساز نبوده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً در یک سخنرانی تلویزیونی بار دیگر انگشت اتهام را به سوی جنبش مقاومت اسلامی حماس گرفته و مدعی شد که جنبش حماس مقصر اصلی درگیری کنونی است»! این ادعای رژیم صهیونیستی در حالی است که در جریان تجاوزات چند روز گذشته صهیونیست‌ها به نوار غزه بیش از ۲۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده و صدها تَن دیگر به شدت زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند که دشمن صهیونیستی باید به شروط آنها جامه عمل بپوشاند. یکی از این شروط، لزوم عقب نشینی صهیونیست‌ها از تصمیم خود علیه ساکنان منطقه شیخ جراح است؛ منطقه‌ای که صهیونیست‌ها قصد دارند آن را به شهرک‌نشینان واگذار کنند. در همین ارتباط، خبرگزاری مهر گفتگویی را «امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی لبنان ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*گروه‌های مقاومت در نوار غزه در حمایت از قدس اشغالی و نیز حمایت از مقدسات فلسطینیان و به ویژه مسجدالاقصی وارد نبرد «شمشیر قدس» شدند. ارزیابی شما از این نبرد چیست و تاکنون چه دستاوردهایی را محقق ساخته است؟

گروه‌های مقاومت فلسطین در جریان نبرد «شمشیر قدس» دستاوردهای زیادی را محقق ساختند. در واقع، این گروه‌ها در این نبرد توانستند مرحله جدیدی را در رویارویی نظامی با دشمن صهیونیستی آغاز کنند. همین که دشمن صهیونیستی به این نتیجه رسید قدرت مقاومت در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است، خود به تنهایی یک دستاورد محسوب می‌شود.

همانطور که می‌دانید عملیات شمشیر قدس با هدف حمایت از قدس و مسجدالاقصی آغاز شد. برخی سوال می‌کنند که آیا این عملیات اهداف خود را محقق ساخته است؟ زمانی که تحولات را مرور می‌کنیم می‌بینیم که منشأ آغاز درگیری‌های کنونی در فلسطین، تلاش رژیم صهیونیستی برای اخراج فلسطینیان ساکن شیخ جراح و شهرک سازی در این منطقه بوده است.

اکنون در تمامی محافل سیاسی صحبت از لغو اخراج فلسطینیان و ممانعت از شهرک سازی در شیخ جراح است. این نشان می‌دهد که نبرد شمشیر قدس به هدف اصلی و اساسی خود دست پیدا کرده است. این نکته را نیز در نظر بگیرید که در عرصه قدرت میدانیِ مقاومت شاهد یک تحول استراتژیک بوده‌ایم که بدون شک اسرائیل در جریان هرگونه نبرد آتی روی آن حساب باز خواهد کرد. در عرصه قدرت میدانیِ مقاومت شاهد یک تحول استراتژیک بوده‌ایم که بدون شک اسرائیل در جریان هرگونه نبرد آتی روی آن حساب باز خواهد کرد

قدرت نظامی و میدانی مقاومت مسئولان رژیم صهیونیستی را بر آن داشته باشد تا برخی سوالات را مطرح کنند. به عنوان نمونه، «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چندی پیش این سوال را مطرح کرد که اگر ما امروز در مقابل حماس چنین وضعیتی داریم، در آینده در برابر ایران و حزب الله که به مراتب قدرتمندتر هستند، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

*مقاومت فلسطین طی روزهای گذشته از موشک‌های زیادی رونمایی کرده است. شلیک موشک‌های جدید و پیشرفته به سمت مواضع رژیم صهیونیستی تا چه اندازه‌ای توانسته است قدرت مقاومت فلسطین را به رخ صهیونیست‌ها بکشاند؟

گروه‌های مقاومت فلسطین طی روزهای اخیر غافلگیری‌های زیادی را در عرصه میدانی برای دشمن صهیونیستی داشته‌اند. بانک اهداف گروه‌های مقاومت از یک سو و استفاده آنها از تسلیحات پیشرفته از سوی دیگر، موجب غافلگیری فراوان صهیونیست‌ها شده است.

اقدامات غافلگیرانه مقاومت فلسطین در صحنه میدانی موجب شد تا دشمن صهیونیستی از یک سو به دروغ پراکنی و انعکاس وارونه واقعیت بپردازد و از سوی دیگر به سانسور اخبار مربوط به خسارتهای مادی و انسانی خود در نتیجه حملات مقاومت، متوسل گردد.

در حال حاضر، اشغالگران رژیم صهیونیستی سیاست قتل و تخریب را در غزه به کار گرفته‌اند تا بدین ترتیب بر شکست‌های میدانی خود سرپوش بگذارند. از آنجایی که مقاومت فلسطین توانسته است به اهداف سیاسی و میدانی خود در نبرد شمشیر قدس دست پیدا کند، اسرائیلی‌ها کشتار غیرنظامیان فلسطینی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

*همانطور که می‌دانید سران عرب تاکنون مواضع سرسختانه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی اتخاذ نکرده‌اند. این درحالی است که برخی رسانه‌های عربی نیز از مقامات رژیم صهیونیستی برای پوشش خبری تحولات اراضی اشغالی میزبانی کرده‌اند. ارزیابی شما از این مسأله چیست؟

رسانه‌های عربی اکنون به تربیونی برای دروغ پراکنی های رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند؛ آنها چشم دیدن دستاوردهای مقاومت را ندارند بدیهی است که عادی سازان روابط با رژیم صهیونیستی دستاوردهای میدانی و سیاسی مقاومت در نبرد شمشیر قدس را در تعارض با منافع خود می‌دانند. درست به همین دلیل است که شاهد سکوت سران عرب در برابر جنایات اسرائیل هستیم.

از سوی دیگر، این مایه ننگ است که رسانه‌های عرب زبان به تریبونی برای قاتلان و جنایتکاران تبدیل شده‌اند. در واقع، رسانه‌های عربی اکنون به تربیونی برای دروغ پراکنی های رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند. آنها چشم دیدن دستاوردهای مقاومت را ندارند.
این درحالی است که موضع ملت‌های عربی از مواضع سران این کشورها مستثنی است و آنها همواره علیه رژیم صهیونیستی موضع گیری کرده‌اند.

*صهیونیست‌ها تهدید کرده‌اند که نوار غزه را مورد هجوم نظامی قرار خواهند داد. جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز اعلام کرده است که برای مقابله با هرگونه حمله نظامی از آمادگی کامل برخوردار است. به نظر شما آیا تل آویو توانایی اجرایی ساختن تهدید حمله نظامی را دارد؟

باید به این مسأله اشاره کنم جنگ کنونی در نوار غزه یک نقطه عطف در عرصه میدانی محسوب می‌شود. این بدان معناست که ما می‌توانیم نبردهای غزه و رژیم صهیونیستی را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ نبردهای پیش از سال ۲۰۲۱ و نبردهای بعد از سال ۲۰۲۱. علت این تقسیم بندی نیز آن است که از این پس، معادله میدانی جدیدی رقم خورده است؛ معادله‌ای که یکی از نتایج آن ناتوان ساختن صهیونیست‌ها از انجام هرگونه عملیات نظامی زمینی است.

مقاومت فلسطین با نمایش قدرت خود در برابر صهیونیست‌ها نشان داد که اوضاع نسبت به سالهای گذشته به شدت تغییر کرده است. رژیم صهیونیستی نیز این پیام را دریافت کرد که توانایی انجام حمله نظامی زمینی به غزه را ندارد و در آینده نیز از این قدرت برخوردار نخواهد بود.