عضو ارشد جنبش «أمل» لبنان با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در تأسیس محور مقاومت، گفت: آزادی‌خواهان در سراسر جهان، امام خمینی (ره) را امید خود برای متوقف ساختن جنایات مستکبران دانستند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: شاید زمانی که مقام‌های وقت رژیم صهیونیستی از انقلاب ایران به عنوان زلزله قرن یاد کردند، کمتر کسی به عمق تأثیرگذاری این انقلاب در آینده رویدادهای منطقه‌ای پی برد. حداکثر درکی که از هشدارهای مراکز امنیتی غرب و اسرائیل به انقلاب ایران وجود داشت، این بود که انقلاب ایران در مرزهای این کشور باقی نمی‌ماند و فرهنگ سیاسی کشورهای دیگر بویژه منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

غرب معتقد بود که انقلاب اسلامی ایران در محتوای خود در بردارنده مفاهیم خطرناکی است که نه تنها ملت‌های منطقه را آگاه خواهد کرد بلکه منافع و نیز امنیت پیرامونی آن بویژه رژیم صهیونیستی هم تهدید خواهد شد. آنها می‌دانستند در ورای تمامی این مفاهیم و نیز پدیدآورنده آن یک رهبری مقتدر وجود دارد که هم مسیر و هم روند ادامه کار و مدیریت فرایندهای سیاسی را به خوبی می‌داند و نقطه همگرایی مردم ایران نیز بود.

مشکل اصلی این بود که آنها متوجه شدند که رهبری انقلاب ایران هیچگاه حاضر نخواهد شد در برابر اولویت‌های تعیین شده عقب نشینی یا درباره اصول مذاکره کند. یکی از محورهای مهم فکری امام خمینی (ره) تنفر از سازش بود. چند رویکرد برای مقابله با انقلاب امام در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آن ایجاد نگرانی در بین ملت‌های منطقه با استفاده از ایران هراسی بود. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «خلیل حمدان» عضو ارشد جنبش «أمل» لبنان انجام داده است که آن را مطالعه می‌کنید.

*همانطور که می‌دانید در حال حاضر ما در آستانه فرا رسیدن سالروز رحلت امام خمینی (ره) قرار داریم. به نظر شما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) چه تغییر و تحولات مهمی در منطقه به وقوع پیوست؟ به عبارت دیگر، تأثیر امام خمینی (ره) بر روند تحولات پس از پیروزی انقلاب را چطور دیدید؟

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تأثیر بسیار بزرگی بر روند تحولات منطقه‌ای برجای گذاشت. تمامی کسانی که در آن زمان، روند تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی را دنبال می‌کردند، اذعان دارند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سایه رهبری امام خمینی (ره) روند تحولات نه تنها در منطقه که در سراسر جهان دستخوش تغییر و تحولات فراوان شد. امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جهان را در برابر یک مسیر جدید قرار دادند. ازهمین روی، به هیچ وجه نمی‌توان تحولات و رویدادهای منطقه و جهانی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن را یکسان و مشابه تلقی کرد زیرا تمامی این تحولات تغییر کردند. این بدان معناست که در سایه رهبری امام خمینی (ره) یک قدرت جدید شکل گرفت و توانست موازنه قدرت را به ویژه در نبرد با صهیونیست‌ها، دگرگون کند.

*پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ما شاهد شکل‌گیری گروه‌های مقاومت و تقویت آنها بودیم. تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بر محور مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امام خمینی (ره) شخصیتی بودند که زمینه برای شکل گیری مقاومت در سراسر منطقه را فراهم کردند. ایشان در این زمینه نقش بسیار مهم و بسزایی ایفا کردند. ما این مسأله را فراموش نمی‌کنیم که امام خمینی (ره) اولین کسی بودند که خواستار تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی شدند.

ایشان همواره در فکر و فرهنگ و ارشادات خود تأکید می‌کردند که اسرائیل یک غده سرطانی است و به همین دلیل برای مقابله با آن باید در سطوح مختلف مردمی و رسمی، گروه‌های مقاومت در برابر آن شکل گیرند. همه می‌دانند که امام خمینی (ره) در اولین سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند. این بدان معناست که ایشان به پروژه «مواجهه با صهیونیسم» به عنوان یک پروژه اصلی و اساسی می‌نگریستند. به طور کلی، امام خمینی (ره) با دعوت خود برای تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی مقاومت، نقش مهمی را در تأسیس محور مقاومت ایفا کردند.

*سران ایالات متحده آمریکا، کشورهای غربی و نیز رژیم صهیونیستی از همان ابتدا افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را در تعارض با سیاست‌ها و استراتژی‌های خود در سطح منطقه و جهان دیدند و این افکار را به مثابه تهدید بزرگی برای خود تلقی کردند. علت اصلی این رویکرد آمریکا و غرب درقبال امام خمینی (ره) چه بود؟

طبیعی است که ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی افکار امام خمینی (ره) را تهدیدی برای سیاست‌های خود قلمداد کنند زیرا ایشان هیچگاه حاضر نشدند رویکرد قلدرمآبانه آمریکایی‌ها را برتابند. امام خمینی (ره) به خوبی دریافتند که آمریکایی‌ها به طور کامل از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کنند. ازهمین روی، در برابر پروژه آمریکایی نیز ایستادند. ایالات متحده آمریکا همواره امام خمینی (ره) را دشمن خود می‌دانست. این درحالی است که تمامی مستضعفان و آزادیخواهان در سراسر منطقه و جهان، امام خمینی (ره) را امید خود برای متوقف شدن جنایات مستکبران قلمداد کردند.

*امام خمینی (ره) در همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی مسأله فلسطین را در رأس اولویت‌های جمهوری اسلامی قرار دادند و آن را به عنوان مهمترین و محوری ترین مسأله در سطح جهان اسلام مطرح ساختند. ارزیابی شما از تأثیرگذاری نقش ایشان در حمایت از مسأله فلسطین چیست؟

واقعیت این است که فلسطین همواره در فکر و فرهنگ امام خمینی (ره) حضور داشت. اگر ما افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) در طول تاریخ معاصر را مورد مطالعه قرار دهیم، خواهیم یافت که حمایت از فلسطین و مسأله قدس حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فرهنگ و رویکرد ایشان وجود داشته است. ایشان همواره بر لزوم مقابله با پروژه صهیونیستی و حمایت از مسأله فلسطین تأکید کردند. بنابراین، هیچکس نمی‌تواند تأثیرگذاری امام خمینی (ره) در حمایت از مسأله فلسطین را انکار کند. رویکرد امام خمینی (ره) در قبال فلسطین، مورد استقبال مستضعفان و تمامی آزاده خواهان در جهان قرار گرفت.