رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس به موضوع حادثه بازدید خبرنگاران از تونل کانی سیب ورود می‌کند گفت: مسئولان مربوط باید در این زمینه پاسخگو باشند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروژه نجات دریاچه ارومیه یا همان تونل کانی سیب گفت: سازمان محیط زیست و دولت اعلام کردند که این پروژه یکی از مباحث جدی در حوزه محیط زیست است اما متأسفانه با برنامه ریزی صورت گرفته از همین الان مشخص است نه تنها مشکل دریاچه ارومیه حل نخواهد شد بلکه هزینه گزافی را به کشور تحمیل می‌کند. اساساً خط انتقال آبی که در این پروژه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه پیش بینی کردند حدود ۳۵ کیلومتر است که ظرفیت اسمی معادل ۵۰۰ میلیون متر مکعب دارد. باید در نظر داشت که این عدد ظرفیت اسمی است و ممکن است کمتر این عدد محقق شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: امروز دریاچه ارومیه برای اینکه بحران کم آبی‌اش حل شود ۱۵ میلیارد متر مکعب کسر آب دارد. با این احتساب اگر آب از طریق این پروژه با همان ظرفیت اسمی منتقل شود و هیچ نوع برداشت و تبخیری نباشد بحران دریاچه ارومیه ۳۰ سال دیگر رفع می‌شود که به نظر می‌رسد کار غیرممکنی است. هزینه‌ای که برای این پروژه نیز در نظر گرفته شده است ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بررسی تمامی جوانب این پروژه نشان می‌دهد هیچ کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است و دولت برای رفع بحران نتوانسته قدم مؤثری بردارد. لذا به نظر من اقدام جز یک شو تبلیغاتی نبوده (اعزام خبرنگاران از تهران به منطقه برای بازدید از پروژه) که منتج به حادثه برای خبرنگاران و جان باختن دو خبرنگار شد. با این حال مسئولین باید درباره این حادثه پاسخگو باشند.

پژمان فر در پایان تاکید کرد: این پروژه برای عده‌ای نان خواهد داشت و برای دریاچه ارومیه آب ندارد. با این اوصاف تمامی جوانب این پروژه در کمیسیون اصل نود مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گزارش‌های اولیه در حال تجمیع است و قطعاً به این پروژه ورود جدی خواهیم داشت.