​ساری- نرخ برنج در حالی همانند سکه بالا می‌رود که این محصول در فصل برداشت کمتر از ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان از کشاورز و تولیدکننده خریداری شده و تداوم دلال بازی شالیکاران را مبهوت کرده است.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: از وقتی پای برنج به بورس باز شد، دلالی و واسطه‌گری در این محصول روز به روز بیشتر شد و برخی تاجران و واسطه‌ها از قبل اقدام به خرید عمده این محصول کردند و حالا خرد خرد و با قیمت‌های چندبرابری به فروش می‌رسانند.

قیمت‌های بالای برنج در بازار کشاورز و شالیکار را هم شگفت زده کرد و بر پشت دست می‌زنند که چرا دسترنجشان را در شروع فصل برداشت با قیمت پایینی به واسطه و دلال فروختند.

محمد حسینی برنج‌کار غرب مازندرانی است و امسال حدود دو تن محصول از شالیزارش برداشت کرده بود و با کسر هزینه‌ها و حساب و کتاب دستمزد کارگر، تبدیل شلتوک به برنج حدود ۸۰۰ کیلوگرم برنج برایش باقی ماند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بخشی از برنج را برای قوت سالانه خانواده خود کنار گذاشتم و بخشی را به فرزندانم داده‌ام، افزود: حدود ۳۰۰ کیلوگرم برنج را با قیمت ۳۴ هزار تومان به فروش رساندم و اکنون با گذشت چهار ماه همان برنج به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه دلالان و واسطه‌ها در موقع برداشت محصول به دوره گردی برای خرید می‌افتند و سعی در جمع کردن برنج از دست کشاورز می‌کنند، اظهار داشت: بیشتر کشاورزان برنج را با قیمت‌های کمتر از ۴۰ هزار تومان به فروش رساندند و خودشان برای خرید همین محصول باید دو برابر هزینه و خرج کنند.

بیشتر کشاورزان برنج را با قیمت‌های کمتر از ۴۰ هزار تومان به فروش رساندند و خودشان برای خرید همین محصول باید دو برابر هزینه و خرج کنند

در بازار برنج مازندران نیز قیمت برنج از ۴۲ هزار تومان شیرودی گرفته تا ۸۷ هزار تومان طارم هاشمی در نوسان است و بررسی رشد قیمت برنج نسبت به فصل برداشت حکایت از رشد ۱۰۰ درصدی آن دارد.

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نقش دلالان و واسطه‌ها را در گرانی برنج مؤثر خواند و گفت: این وضعیت در حالی است که برنج با قیمت‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان از کشاورز خریداری شده است و افزایش قیمت‌ها دست واسطه‌ها است.

 

 فرجام دلالی و بورس بازی برنج؛ تنظیم بازاری ها کیش و شالیکار مات

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در سال جاری با کاهش تولید نیز روبرو بودیم، گفت: دولت برای جبران کسری اقدام به واردات برنج کرد و این مسئله کمبود را رفع کرده است.

التهاب بازار ناشی از سیاست‌های نادرست قبلی است

وی با اظهار اینکه وضعیت کنونی بازار نتیجه عملکرد دولت کنونی نیست بلکه ناشی از سیاست‌های قبل است، ادامه داد: در حال حاضر دولت بنا دارد با اقدام‌هایی از جمله عرضه برنج این بازار را مهار و کنترل کند.

وی تخصیص ارز و افزایش و کاهش صادرات را از جمله ابزارهای دولتی برای کنترل بازار برشمرد.

طی روزهای گذشته دولت برای کنترل و مهار بازار افسارگسیخته برنج اقدام به عرضه برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و در این طرح برنج‌های خارجی تایلندی و پاکستانی به نرخ‌های مصوب و برنج شیرودی نیز عرضه می‌شود. از سوی دیگر قراردادی شدن کشت برنج در سال آینده، رغبت و اشتیاق کشاورز را برای تولید محصول و کشت شالی در مزرعه افزایش خواهد داد.

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به بازار پرنوسان برنج اظهار داشت: در حال حاضر برنج از دست کشاورز خارج شده و به دست کارخانه‌ها و تجار رسیده و نسبت به نرخ گذاری اقدام می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در سال جاری سقف تولید برنج استان به ۱.۵ میلیون تن رسیده است، افزود: نرخ برنج در پاییز در رقم‌های فجر و شیرودی و یا طارم بین ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان بود و وقتی برنج از دست کشاورز خارج شود، شاهد رشد غیرمتعارف آن در حال حاضر هستیم.

 فرجام دلالی و بورس بازی برنج؛ تنظیم بازاری ها کیش و شالیکار مات

وی تاکید کرد باید برای ورود ارقام پرمحصول به بازار برنامه‌ریزی کنیم و نسبت به تنظیم بازار و قیمت‌ها اقدام شود.

توزیع اینترنتی برنج انجام می‌شود

شهیدی‌فر یادآور شد: برای کنترل بازار هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی و ۷۰۰ تن برنج تایلندی در فروشگاه‌های استان در حال عرض و توزیع است و توزیع اینترنتی مرغ و برنج نیز در استان انجام می‌شود و آمادگی در این بخش وجود دارد.

مازندران ۴۰ درصد برنج کشور را به خود اختصاص داده است و قیمت برنج در سیمرغ از ۶۰ تا ۷۸ هزار تومان، در نوشهر بین ۷۰ تا ۸۷ هزار تومان، برنج طارم در قائمشهر از ۶۴ تا ۸۵ هزار تومان و نرخ برنج در ساری نیز از ۶۰ تا ۷۸ هزار تومان در نوسان است.

در حالی که کارشناسان واسطه‌گری و احتکار را دلیل اصلی افزایش و نابسامانی بازار برنج قلمداد می‌کنند برخی سودجویان و واردکنندگان در تلاش هستند از این بازار به نفع خود سود برند و بر طبل واردات ارقام دست چندم و غیر کیفی برنج خارجی بکوبند. این عده در تلاش هستند تا توقف چندماهه واردات در فصل برداشت را لغو کنند و چنین وانمود می‌کنند که توقف واردات به صورت فصلی منجر به حمایت از کشاورز و تولیدکننده نمی‌شود و چشم به واردات بیش از نیاز مصرف و بازار برنج خارجی دارند.

این وضعیت در حالی است که طی سال‌های اخیر واردات بی رویه برنج‌های نامرغوب خارجی به تولید داخل ضربه زد و هر سال سطحی از برنج زارهای شمال از دست رفت.