رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم آنکه ایران تحت تحریم آمریکاست، اما در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های گوناگون داریم.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرنگار اعزامی مهر، محمد باقر قالیباف در دیدار دوجانبه با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان، گفت: امیدوارم این سفر آغاز یک تحول اساسی در روابط پارلمانی و روابط بین ملت و دولت ایران و ازبکستان باشد. همکاری‌های دو کشور باید دقیق و عمیق باشد.

وی افزود: ما در ایران تجربه بیش از صد سال سابقه پارلمانی را داریم و پارلمان‌ها می‌توانند روابط دولت‌ها و ملت‌ها را استحکام ببخشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز راهبرد و سیاست مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه مسلمان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و امنیتی است.

قالیباف تأکید کرد: در حال حاضر شرایط «ژئو استراتژیکی» در جهان و ژئوپلیتیکی در منطقه بسیار کلیدی و حساس است. علاوه بر اینکه ضرورت دارد کشورهای همسایه، مسلمان و منطقه روابط خود را توسعه دهند و به هم نزدیک شوند چرا که سرنوشت مشترک دارند، شرایط جهانی هم این موضوع را به ما دیکته می‌کند که بیش از پیش به این مسئله توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای ازبکستان نقش برجسته ای را در منطقه قائل هستیم، اظهار داشت: ازبکستان از لحاظ اقتصادی و سوابق تاریخی و فرهنگی ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. همکاری‌های ایران و ازبکستان فرصت‌های زیادی را برای دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های دو جانبه به ویژه تقویت روابط ترانزیتی و حمل و نقل ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید مهمترین دستاورد این سفر آن باشد که ارتباطات ایران و ازبکستان در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بهبود پیدا کند. علیرغم آنکه جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم ظالمانه آمریکا برخلاف همه مقررات بین المللی است، اما کشور ما در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی، سایبری، دانش بنیان‌ها، آموزش، موضوعات علمی و تحقیقاتی و همچنین در حوزه نفت، گاز، معادن و ماشین سازی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

قالیباف با تأکید بر همکاری‌های چند جانبه پارلمانی گفت: ما باید همکاری‌های خوب و مؤثری بین مجالس آسیایی داشته باشیم. باید موضوع ویزا برای رانندگان، تجار و توریسم تسهیل شود. لازم می دانم از همراهی و تلاش ازبکستان برای عضویت ایران در سازمان شانگهای تقدیر و تشکر کنم. باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار برسد.

اسماعیل اف: از تجربه پارلمانی ایران استفاده می‌کنیم

در ادامه «نورالدین جان اسماعیل اف»، رئیس مجلس ازبکستان اظهار داشت: بین دو کشور امکانات زیادی برای همکاری و توسعه روابط علمی، اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی وجود دارد و دو طرف خواهان توسعه روابط هستند و ما می‌توانیم روابط خود را به ویژه در حوزه حمل و نقل توسعه دهیم.

وی بیان کرد: روابط پارلمانی بین دو کشور نیز در حال توسعه است و این سفر هم نشان دهنده توسعه همکاری‌ها در حوزه پارلمانی است و گروه‌های دوستی و پارلمانی می‌توانند کمک زیادی به توسعه روابط دو کشور کنند.

رئیس مجلس ازبکستان تصریح کرد: ایران دارای تاریخ غنی و طولانی است و بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام از این کشور برخاسته‌اند و این افراد در توسعه تمدن شرقی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. ما با سابقه غنی ایران در حوزه پارلمانی آشنا هستیم و سعی می‌کنیم از تجربه پارلمانی ایران استفاده کنیم.

اسماعیل اف گفت: پارلمان ازبکستان سابقه بسیار طولانی ندارد. ما در دوران استقلال، پارلمان ملی خود را به دست آوردیم و از سال ۲۰۰۵ پارلمان ما دو مجلسی شد. مجلس قانونگذاری ازبکستان متشکل از ۱۵۰ نماینده است و این نمایندگان از میان ۵ حزب سیاسی ازبکستان انتخاب می‌شوند. نحوه فعالیت ما شبیه مجلس ایران است و ما هم نظارت پارلمانی را در دستور کار داریم.