سازه لرزه ای که توسط جوان بنابی اختراع شده موفق به اخذ امتیاز US-Patent که معتبرترین مرکز ثبت مالکیت فکری در سطح جهانی می­ باشد گردیده است.

به گزارش انعکاس، اختراع دکتر پیمان نرج ­آبادی­ فام (عضو هیأت علمی گروه عمران این دانشگاه) اخیراً موفق به اخذ امتیاز US-Patent که معتبرترین مرکز ثبت مالکیت فکری در سطح جهانی می­ باشد گردیده است.

 

این اختراع که حاصل پژوهش­های این محقق در زمینه  مهندسی سازه­­ لرزه ­ای از سال۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) می­ باشد با به­ کارگیری مصالح پیشرفته، افق جدیدی را در زمینه­ ایمن­ سازی در برابر زلزله باز می­ کند.

 

گزارش­های اخیر سازمان ملل متحد نشان می­ دهد، ایمنی در برابر زلزله که از دیرباز فکر بشر را به خود مشغول نموده است هنوز هم یکی از چالش­های پیش روی بشریت می ­باشد.

 

دکتر پیمان نرج­ آبادی­ فام در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بناب تصریح کرد: جداسازی پایه (Base Isolation) یکی از موفق­ ترین تکنیک­های مهندسی برای حل این چالش بوده است و این اختراع آثار مثبت به اثبات رسیده­ آن را بیشتر می­‌نماید.

 

وی ادامه داد: این مهم با طراحی نوین کاربرد کابل­های فوق ارتجاعی میسر گردیده و با ترکیب آثار غیرخطی هندسی و غیرخطی مصالح می ­تواند عملکردهای مطلوب لرزه­ ای را در طیف گسترده­ ای از سازه­ ها اعم از ساختمان­ها و پل­ها و تجهیزات و آثار هنری فراهم آورد.