پروژه تحقیقاتی حذف آلایندگی نیروگاه حرارتی سهند بناب با امضای قراردادی به دانشگاه دولتی بناب واگذار شد.

به گزارش انعکاس بناب، طی این قرارداد دانشگاه بناب طراحی و ساخت ستاپ (مدل) آزمایشگاهی حذف آلایندگی های NOxوSO2 و بررسی امکان سنجی حذف آلایندگی دودکش نیروگاه سهند با استفاده از کاتالیست بومی را برعهده گرفت.

 

این پروژه تحقیقاتی با تایید وزیر نیرو به دانشگاه بناب سپرده شده و قرار است بعد از به نتیجه رسیدن آن، به عنوان طرح ملی در سراسر کشور عملیاتی شود.

 

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق سهند  در آیین امضای این تفاهم نامه با اشاره به اهمیت و ارزش این پروژه تحقیقاتی گفت: این قرارداد به عنوان عام المنفعه کشوری قطعاً اگر به نتیجه برسد افتخاری بزرگ نصیب دانشگاه بناب خواهد بود چرا که خیلی از دانشگاه‌های بزرگ کشور این مسئولیت را به عهده نگرفته اند.

 

مجید پاشایی حذف آلایندگی نیروگاه های حرارتی را یکی از دغدغه های مهم وزارت نیرو دانست و گفت: این پروژه از نظر علمی و هزینه ای، پروژه بسیار بزرگی است، قطعاً توانایی و استعدادی که از اساتید دانشگاه بناب بخصوص اقای دکتر ناصر قاسمیان سراغ داریم امیدواریم این تحقیقات به ثمر بنشیند.

 

رئیس دانشگاه بناب نیز در ادامه ضمن قدردانی از اعتماد وزارت نیرو و نیروگاه حرارتی سهند به دانشگاه بناب گفت: شعار وزیر محترم علوم و دانشگاه بناب این است که دانشگاه ها باید در جوامع خود تاثیر گذار باشند امیدواریم در مقابل این اعتماد بزرگ بتوانیم یک قدمی مثبت در جهت حذف آلایندگی نیروگاه های حرارتی برداریم.

 

دکتر عباسیان از قبول مسئولیت  اقای دکتر ناصر قاسمیان در اجرای این پروژه تحقیقاتی قدردانی کرد و گفت: برای اولین بار دانشگاه بناب به بحث آلایندگی نیروگاه ها ورود کرده و در آینده نیز به حول قوه الهی بعد از به نتیجه رسیدن این پروژه سایر واحدهای صنعتی و تولیدی،  در دستور کار این دانشگاه قرار خواهد گرفت.

 

اقای دکتر ناصر قاسمیان به عنوان مجری این پروژه تحقیقاتی با اشاره به وجود دی اکسید گوگرد و اکسید های نیتروژن و سایر مواد شیمیایی در گازهای حاصل از سوخت مازوت گفت: حذف اکسید های گوگرد و نیتروژن از گازهای حاصل از سوخت مازوت کار بسیار دشواری است، بنابراین اولین پروژه تحقیقاتی ما بر روی همین مقوله خواهد بود که امیدواریم با کمک مهندسین نیروگاه و اساتید دانشگاه بناب این پروژه را به سرانجام برسانیم.

 

شایان ذکر است که اقای دکتر ناصر قاسمیان دانشیار رشته مهندسی شیمی دانشگاه بناب و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد و سابقه انجام چندین طرح صنعتی از جمله با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت موتو سیکلت سازی، صندوق حمایت از پژوهشگران جوان و…. را دارد.