امیر اسماعیلی گفت: ما سرباز هستیم و هرکجا که از ما بخواهند، با جان و دل کار می کنیم. بعد از انتصاب امیر موسوی به فرماندهی کل ارتش، تصمیم بر این شد که شمایل و ساختارپدافند هوایی تغییراتی کند و نیروی پدافند تشکیل شود و ما هم در جایگاه یک سربازتمکین کردیم.

امیر فرزاد اسماعیلی گفت: اگر رد جاسوسی فردی زده شود، دیگر به ارتباطات و جایگاه او نگاه نمی‌کنند چراکه بر سر امنیت نظام و مردم هیچ تعارفی نباید داشت… یک خانه معمولی و یک ماشین معمولی دارم. اگر چیز بیشتری داشتم همه را به مردم عزیز اعلام و ثبت و ضبط کنند.

طی روزهای اخیر مجددا برخی شایعات درباره یکی از جوان‌ترین فرماندهان نیروهای مسلح یعنی امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده سابق قرارگاه مرکزی پدافند هوایی مطرح شد که اگرچه عمده آنها تکراری بود، ولی سوالاتی را برای افکار عمومی بوجود آورد.

امیر فرزاد اسماعیلی ۵۱ ساله و دارای دو فرزند (یک دختر و یک پسر) است که هیچ کدام از آنها به گفته خودش دارای مشاغل دولتی نیستند. این فرمانده اهل رودسر در استان گیلان در سال ۱۳۶۸ وارد نیروهای مسلح شد و در سال ۱۳۸۷ درحالی که تنها ۳۸ سال سن داشت، با حکم فرمانده معظم کل قوا به عنوان دومین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور منصوب شد.

قرارگاه پدافند هوایی اندکی پیش از آن، با جدا شدن از نیروی هوایی ارتش به عنوان متولی اصلی پدافند هوایی در کشور تشکیل شده بود.

امیر اسماعیل به مدت بیش از ۸ سال این مسئولیت را برعهده داشت و پس از کنار رفتن از این مسئولیت به عنوان مشاور و دستیار فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور پدافند مشغول به خدمت است.

با این تغییر، برخی شایعات و سوالات درباره امیر اسماعیلی مطرح شد، ازجمله اینکه چطور فردی در این سن کم می‌تواند به چنین جایگاهی برسد و چطور بعد از کنار رفتن از مسئولیت خود، کمتر در رسانه‌ها حضور پیدا کرد.

در گفتگو با امیر فرزاد اسماعیلی با حضور در دفتر ایشان در ستاد ارتش، علاوه بر بررسی اجمالی وضعیت پدافند هوایی به طرح این شایعات پرداختیم که می‌توانید متن آن را در ادامه بخوانید:

شما به عنوان کسی که ۸ سال در بالاترین سطح پدافند هوایی کشور مسئولیت داشتید، بفرمایید که وضعیت امروز کشور ما با توجه به حجم تهدیداتی که علیه کشور ما وجود دارد در حوزه پدافند هوایی چگونه است؟

یک اصل در موضوع پدافند هوایی این است که این حوزه دائم و به صورت پیوسته باید مورد پایش قرار بگیرد تا تهدیدات و میزان آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و ببینند تهدیدات در سطوح مختلف از کجاست و در کجا باید دفاع قوی تری صورت بگیرد تا در موقع نبرد کمترین آسیب بوجود بیاید. این یک اصل در همه جای دنیاست و ما هم خودمان را طوری آماده کردیم که اگر خدای نکرده درگیری یا جنگی رخ داد، بتوانیم محکم و سرپا بایستیم.

کشور ما دفاع هوایی یکپارچه و خوبی دارد. هم ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بحث دفاعی هوایی از هر حیث اقدامات شایسته‌ای کردند.

مهمترین سرمایه کشور ما جوانان هستند. در دفاع هوایی که به دست همین جوانها در ارتش و سپاه فراهم شده، بیشتر سامانه ها توسط شرکت‌های نوپایی ساخته شدند که از نظر دانشی از تمام کشورهای اطراف ما یک سر و گردن بالاتر هستند و توانسته‌اند مثلا راداری را طراحی کنند که جزو ۶ کشور اول دنیا در این حوزه است.

در مقاطع مختلف ما شاهد برخی تهدیدات صریح از سوی رژیم صهیونیستی هستیم که مقاماتشان یا رسانه‌ها و افراد وابسته به آنها اعلام می‌کنند که این رژیم آماده حمله به ایران است و برای مثال می‌خواهد مراکز حساس کشور ما را هدف قرار دهد. برخی معتقدند این تهدیدات بیشتر عملیات روانی است ولی به هرحال نیروهای مسلح تهدیدات کوچک را هم نادیده نمی‌گیرند. ارزیابی شما از این تهدیدات چیست و چقدر این تهدیدات امکان اجرایی شدن دارد؟

اگر رژیم غاصب صهیونیستی ادعا می‌کند که فلان جا را می‌زند، مطمئن باشید پشت این قضیه یک مسئله اقتصادی نهفته است. کلا شیوه کار اینها به همین صورت است. خود آنها بخوبی می‌دانند که اولین اقدامشان علیه ما آخرین لحظه‌ای است که آنها آسمان را می‌بینند و نفس می‌کشند.

نیروهای مسلح ما برای دفاع از آسمان کشور کمترین غفلتی ندارند و دائم در حال فعالیت هستند. شما یادتان هست در سال ۹۳ هواپیمایی که حامل ۱۰۸ نظامی آمریکایی بود و به دروغ با نام غیر نظامی از افغانستان به سمت یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال حرکت بود، در کشور ما به زمین نشانده شد.

همان موقع جنگنده‌های اف ۱۸ آمریکایی به مرزهای آبی و هوایی ما نزدیک شدند اما به آنها اخطار داده شد که تمکین کردند. خلبان آن هواپیما هم عذر خواهی کرد و پذیرفت که دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده و می‌خواسته با میان‌بر زدن از جمهوری اسلامی مسیر را نزدیک‌تر کند، اما این دروغ گویی از نظر ما پذیرفته نبود.

در پی این تهدیدات، گاهی هم اخباری در فضای مجازی منتشر می‌شود که مثلا هواپیماهای جنگنده اسرائیلی وارد فضای ایران شدند و بعد از انجام ماموریت برگشتند. این یک واقعیت است که این رژیم از هواپیماهای روز دنیا بهره می‌گیرد که نمونه آن جنگنده اف۳۵ است ولی واقعا این هواپیماها این امکان را دارند که بدون اطلاع پدافند هوایی وارد فضای ایران بشوند و برگردند و هیچ برخوردی با آنها صورت نگیرد؟

شایعات دروغ همیشه وجود دارد. در مورد تقرب جنگنده های اف ۳۵ رژیم اشغالگرقدس به مرزهای کشور که قبلا هم منتشر شده بود، اگر به سابقه اخبار مراجعه شود می بینیم که اولین کسی که این موضوع را تکذیب کرد رژیم صهیونیستی بود. بله جنگنده اف۳۵ یک هواپیمای خیلی پیشرفته است که در اختیار این ها قرار گرفته و این رژیم هم قصد ندارد از این هواپیما استفاده اقتصادی و کشاورزی بکنند بلکه می خواهند از آن یک استفاده نظامی وضد امنیتی علیه دیگران داشته باشند. اما رژیم اشعالگرقدس هم می داند استفاده نادرست از امکاناتی که دارند، کمترین تبعاتش نابودی موجودیت آنهاست.

در مورد اینکه آیا جمهوری اسلامی توانایی کشف جنگنده‌ها و هواپیماهای رادار گریز را دارد یا نه من مثالی می‌زنم. زمانی می‌گفتند هواپیمای u۲ آمریکایی در ارتفاع ۸۰ هزار پایی از آسمان ایران عبور می‌کند و ایران هم نمی‌تواند با آن مقابله کند اما ما صوت مکالمه و اعلام اخطار به این هواپیما را دراختیار صدا و سیما قراردادیم و پخش شد.

این هواپیما از کرانه پاکستان به سمت افغانستان در حرکت بود که دو رادار کشور ما به آن اخطار دادند در صورتی که در عرف بین‌المللی اینگونه است که تنها یک رادار به هواپیما اخطار می‌دهد اما با دو رادار به این هواپیما اخطار دادیم تا این هواپیما -که خودش پردازشگر سیستم های دفاعی کشور های مختلف است- بفهمد که از طریق دو رادار و با دو فرکانس مختلف مورد پردازش قرار گرفته است. علاوه بر این، در ارتفاع ۶۷ هزار پایی روی این هواپیما قفل راداری هم انجام شد و این موضوع را هم خود هواپیما از طریق سامانه داپلر و رادارهای پهلونگر خود متوجه شد.

ما امروز به این فناوری دست یافتیم که حتی یک موشک بالستیک که در ارتفاع ۱۵۰ هزار پایی به سمت زمین شیرجه می‌زند را نیز بتوانیم کشف و رهگیری کنیم.

در دنیا مرسوم است کسی که سامانه آفندی می‌سازد برای قدرت نمایی هم که شده، مشخصات آن را اعلام می‌کند اما کسی که سامانه پدافندی می‌سازد نمی‌تواند مشخصات و اجزای سامانه خود را اعلام کند به همین دلیل است که در این مورد شبهه ایجاد می‌شود.

سامانه‌های پدافندی خودشان را در هنگام رزم نشان می‌دهند. تاکنون که اسرائیلی‌ها فقط رجز خواندند و ادعا کرده‌اند که نفوذ کرده‌ایم به آسمان ایران که بعداً خودشان آن را تکذیب کردند.

سرنوشت نفوذ در کشور برای هر پرنده بیگانه می‌شود همان بلایی که سر آرکیو۱۷۰ آمریکایی آمد و اوباما حاضر بود مبالغ بیشتر از هزینه تولید آن را بپردازد تا لاشه‌اش را تحویل بگیرد.

  • نویسنده : سلیمان زاده
  • منبع خبر : تسنیم