تبریز- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: شیوع اعتیاد در این استان برابر با ۱.۲۲ درصد نسبت به کل جمعیت است که این آمار نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری مهر، امیر رنجبر عصر یکشنبه در نشست خبری، افزود: بر اساس آخرین آمارهای موجود متوسط شیوع اعتیاد در کشور برابر با ۵.۴ درصد بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال است که این رقم در آمارهای جهانی معادل ۵.۶ درصد می‌باشد که آماری بسیار نگران کننده به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بر طبق همین آمارهای سازمان ملل متحد ۹۲ درصد مردم به نوعی با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های مواد مخدر دست به گریبان هستند، اظهار داشت: هم اکنون مواد مخدر به چهارمین پدیده خطرناک در بین کشورها تبدیل شده و تقاضای آن در جهان به ۲۶ درصد رسیده که این امر کشور ما را به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت از افغانستان در موقعیت ویژه ای قرار داده چراکه ۸۰ درصد تولیدات آن مربوط به کشور همسایه ما است.

رنجبر ابلاغ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۸۵ را نشان از اهمیت و حساسیت این حوزه دانست و ادامه داد: بر اساس این سیاست‌های ابلاغی در ۱۱ بند، رئیس جمهور رئیس ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر و در استان‌ها نیز استانداران به عنوان رئیس انجام وظیفه کرده و تعداد ۲۱ دستگاه در آن عضو هستند که در قالب کمیته‌های تخصصی پنج گانه‌ای در حوزه‌های مختلف و مرتبط با پدیده مواد مخدر فعالیت می‌کنند.

وی از ایران با ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز به عنوان بزرگترین و مهمترین کشور جهان در مبارزه با مواد مخدر یاد کرد و با بیان اینکه در همین راستا بارها توسط سازمان‌های بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است، یادآور شد: سیاست‌های کلان این شورا بر اساس پیشگیری از شیوع استوار شده چرا که هرگونه هزینه در این زمینه در حقیقت جلوگیری از هزینه‌های هنگفت در آینده به شمار می‌رود تا جوانان و نوجوانان کشور در دام این بلای خانمان سوز نیافتند.

رنجبر یکی از اهداف اصلی و مهم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را توجه به توانمندسازی گروه‌های اجتماعی و سمن‌ها بیان و اضافه کرد: برهمین اساس اقدامات آموزشی و توجیهی برای این گروه‌ها در حال انجام است که کارگاه آموزشی منطقه‌ای سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه مواد مخدر استان‌های شمال غرب هم اکنون در تبریز برگزار می‌شود.

وی گفت: در این کارگاه تعداد ۵ سمن منتخب از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان حضور دارند که طی آن درباره موضوعاتی همچون سرمایه اجتماعی در سازمان‌های مردمی، روش‌های نوین تأمین درآمد و منابع پایدار برای فعالیت‌های مؤثر سمن‌ها بحث و تبادل نظر می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر