سرپرست گروه تعالی خانواده و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هم اکنون تعداد هفت مرکز ناباروری در آذربایجان شرقی فعال است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، مجید کارآموز در جلسه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی، افزود: از مجموع این تعداد مرکز ناباروری استان، تنها یک مرکز دولتی و بقیه مراکز به صورت خصوصی و کلینیک‌های ویژه فعالیت می‌کنند که با توجه به هزینه‌های بالای درمانی، باید مراکز دولتی افزایش یابد.

به گفته وی در بیمارستان طالقانی تبریز اقداماتی در خصوص تجهیز و راه اندازی بخش ناباروری در دست اقدام است.

کارآموز با اشاره به اینکه چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت پایلوت در خصوص پیشگیری از ناباروری فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین درمان ناباروری باید مباحث تحقیق و پژوهش در راستای علل و عوامل ناباروری در آذربایجان شرقی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر روند افرایش جمعیت در وضعیت نامناسبی قرار دارد، ادامه داد: این استان در زمینه رشد جمعیتی هم روند نزولی دارد و به علت سالمند بودن نیز میزان مرگ و میر روند افزایشی به خود گرفته است.

کارآموز یادآور شد: باید اقدامات علمی و عملی جدی تری در خصوص ناباروری در آذربایجان شرقی به عمل آید و انتظار می‌رود برنامه ناباروری جزو برنامه‌های اصلی حمایت از خانواده، جوانی و جمعیت قرار بگیرد تا میزان باروری افزایش پیدا کند.

رئیس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه بر لزوم انجام تحقیقات مدون در حوزه عوامل مؤثر بر ناباروری تاکید و اضافه کرد: مخاطرات این موضوع باید توسط نهادهای مختلف فرهنگی، علمی و دانشگاهی برای آحاد مردم و به خصوص جوانان تشریح و تبیین شود.

غلامرضا نورآبادی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان شرقی در خصوص شناسایی عوامل تهدیدات و مخاطرات باروری اعم از شیمیایی، پرتوی و امواج یونساز و غیر یونساز، آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و آزمایشگاهی تاکید کرد.

وی خواستار هماهنگی و تعامل نزدیک دستگاه‌های مسؤول برای اجرای برنامه‌های مدون در حوزه ناباروری شد.

نورآبادی با اشاره به اینکه حدود دو هزار زوج نابارور تحت پوشش بیمه در آذربایجان شرقی هستند، گفت: زیرساخت‌های لازم در خصوص ابعاد مختلف ناباروری از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با همگرایی مراکز پژوهشی و دانشکده‌ها و معاونت‌ها باید پایه ریزی شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر