تبریز- ایرنا- رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز تا اواخر هفته جاری، گفت: گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو موجب تشدید بارش‌ها در استان و آبگرفتگی معابر می‌شود.

به گزارش انعکاس بناب،محمد امیدفر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیشیابی هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی همچنین موجب ابرناکی، وزش باد گاهی شدید، غرش آذرخش و در برخی نواحی آذربایجان شرقی به ویژه ارسباران رگبار باران می شود.

 

وی با بیان اینکه این سامانه به طور متناوب به فعالیت خود ادامه می دهد، اظهار کرد: با توجه به شرایط فصلی و محلی احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و برخورد آذرخش وجود دارد.

 

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این سامانه بارشی تمام نواحی به ویژه نیمه شمالی استان را فرا می گیرد، گفت: در نیمه جنوبی استان نیز، وزش باد و خیزش یا نفوذ گرد و خاک دور از انتظار نیست.

 

امیدفر ادامه داد: با توجه به شدت وزش باد، احتمال بروز گرد و غبار، سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، درختان کهنسال و خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده ضروری است.

 

مسافران و علاقه مندان به طبیعت از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها اجتناب کنندمحکم کردن سازه های سبک، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، درختان کهنسال و خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده ضروری است.

 

وی یادآور شد: با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی، مسافران و علاقه مندان به طبیعت از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و در ترددهای جاده ای احتیاط کنند.

 

امیدفر، با اشاره به بارش تگرگ در نواحی مستعد آذربایجان شرقی افزود: احتمال بروز خسارت به باغ ها وجود دارد بر این اساس کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای پنج درجه و مراغه، مرند و شبستر با دمای ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای آذربایجان شرقی بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۲ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

 

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

 

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی، سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.