جلسه شورای اداری شهرستان بناب صبح امروز با حضور نماینده ارسالی دولت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حمایت از محیط زیست در بناب برگزار شد.

حجت الاسلام باقری بنابی در جلسه شورای اداری شهرستان در حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، با اشاره اهمیت احیای دریاچه ارومیه، گفت: مدیریت احیای دریاچه ارومیه به صورت منطقه ای، تضاد منافع ایجاد کرده و سپردن احیای این دریاچه به آذربایجان غربی اشتباه بزرگیست که باید توسط خود سازمان محیط زیست مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه خط قرمز ماست، افزود: شخص رئیس سازمان محیط زیست باید مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد تا بیش از این کار احیای دریاچه با مشکل مواجه نگردد.

نماینده بناب با اشاره به معظل زیست محیطی شرکت کاوه سودا، گفت: مشکلات زیست محیطی این شرکت مردم منطقه به خصوص کشاورزان بناب را متضرر کرده که باید پرونده زیست محیطی کاوه سودا به طور کلی بسته شود.

وی در عین حال افزود: همانطور که خیلی از شرکت های بزرگ شهرستان بناب از پساب فاضلاب استفاده می کنند، کاوه سودا نیز باید به جای استفاده از آب سد علویان از پساب شهر مراغه استفاده کند، اکثر مواقع شده پساب فاضلاب مراغه به صوفی چای منقل شده و این باعث مشکلات زیست محیطی شده است.

باقری بنابی مشکل کمبود آب را جدی عنوان کرد و گفت: راه اندازی پروژه های بزرگی همچون پتروشیمی و سرم سازی در شهرستان بناب را به دلیل مشکل آبی متوقف کردیم و اجازه ندادیم این گونه پروژه ها به دلیل مسائل آبی ایجاد گردد.

نماینده بناب در بخش دیگر سخنان خود از فرسوده بودن ناوگان شهری بناب اظهار گلایه کرد و گفت: اتوبوس ها و اکثر تاکسی های شهری بناب فرسوده شده اند از سازمان محیط زیست کشور درخواست داریم از صندوق حمایت از محیط زیست، وام کم بهره ای برای بهسازی ناوگان در نظر بگیرند.

وی در خصوص آلودگی نیروگاه حرارتی سهند بناب، خطاب به رئیس سازمان محیط زیست کشور، گفت: با اجرای قانون هوای پاک نیروگاه بناب را ملزم کنید از فیلترهای مخصوص استفاده کنند تا جلوی آلودگی هوا در اثر سوخت مازوت گرفته شود.

باقری بنابی زمزمه های تقسیمات سیاسی در جنوب استان را تاسف برانگیز دانست و گفت: شایعه سازی در خصوص تجزیه استان های آذربایجان شرقی و غربی به هر بهانه ای بر خلاف منافع ملی است و کسانی که بر این مسائل دامن می زنند در پازل دشمن بازی می کنند.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه های امنیتی باید به این مسئله ورود کنند و اجازه ندهند برخی افراد با اظهارات نابجا جو عمومی را متشنج کنند.

وی خطاب به نماینده ارسالی دولت به شهرستان بناب، گفت: شهرستان بناب با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی که دارد باید تبدیل به فرمانداری ویژه شود، در برخی موارد می بینیم که برخی شهرهایی ناعادلانه تبدیل به شهرستان می شوند در حالی که برخی روستاهای بناب ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به بخش و شهر را دارند.

نماینده بناب از ایجاد سدهای جدید توسط دولت انتقاد کرد و گفت: ساخت سد جدید در کشور خیانت به کشور هست مسئولان حتی باید در خصوص سدهای موجود هم تجدید نظر کنند، من گریه ام می گیرد وقتی وضعیت اسفناک کشاورزی و کمبود آب در منطقه را می بینم، چقدر باید مردم تاوان بی تدبیری را بدهند.

باقری بنابی افزود: اگر با این روال پیش برویم قطعا تا ده سال آینده نصف باغات بناب از بین خواهد رفت، سیاسی صحبت نمی کنم به صراحت عرض می کنم برای محیط زیست حتی شده جان می دهم، بنابراین دولت باید فکری به این وضعیت بکند، ما هم در مجلس حاضریم در این خصوص کمک حال دولت باشیم.