معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت، تأثیر موادمخدر و مشروبات الکلی بر تمرکز و نحوه رانندگی افراد را تشریح کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل ازخبرگزاری فارس، سرهنگ احسان مؤمنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی«شهر امن» به موضوع تأثیر موادمخدر و مشروبات الکلی در رانندگی اشاره و اظهار داشت: جدای از اینکه استفاده از مواد مخدر جزء دین و اخلاق ما نیست، استفاده از این مواد در رانندگی به صورت مستقیم بر روی تمرکز و حواس راننده تأثیرگذار می‌گذارد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: امروزه رانندگی جزء کار‌های روزانه و به عنوان یک عادت شده است و افراد به توانایی، تبحر و مهارت خود اطمینان داشته و فکر می‌کنند که این مهارت را دارند و خیلی‌ها هم به صورت عادی و روزانه این کار‌ها را انجام داده و در ضمیر ناخودآگاه رانندگی ثبت شده است.

وی افزود: ترمز گرفتن، دنده زدن و گاز دادن جزیی از ضمیر ناخودآگاه در رانندگی است؛ وقتی هم که به چراغ قرمز می‌رسیم توقف کرده و پشت وسایل نقلیه ایستاده و با سبز شدن چراغ حرکت می‌کنیم.

سرهنگ مؤمنی تصریح کرد: اینها همه در ضمیر ناخودآگاه ما ثبت شده است؛ اما غافل از اینکه چه اقدامی می‌کنیم، چه کارمهمی انجام می‌دهیم، از غرب به شرق تهران تردد می‌کنیم، مسافرت می‌رویم یا از یک شهر به شهر دیگر می‌رویم.

سرهنگ مؤمنی با بیان اینکه ما در رانندگی نیاز به تمرکز داشته و باید یک تصمیم لحظه‌ای بگیریم و واکنش سریع و آنی داشته باشیم، افزود: مثلاً اگر بچه‌ای به صورت ناگهانی وارد تقاطع شود و جلوی ما باشد باید تصمیم لحظه‌ای بگیریم؛ اگر باری از وسیله‌ای در حرکت بیفتد باید واکنش لحظه‌ای و عکس العمل بجا و درست انجام دهیم و همه اینها نیاز به تمرکز دارد و باید تمام حواسمان را به رانندگی اختصاص دهیم.

وی گفت: جدای از اینکه استفاده از موادمخدر جزو دین و اخلاق ما نیست، استفاده از این مواد در رانندگی به صورت مستقیم بر روی تمرکز و حواس راننده تأثیرگذار می‌گذارد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: اگر راننده‌ای از این مواد استفاده کند مسلماً قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهد و تمرکز وی بر هم می‌خورد و حتماً آن تصمیم لحظه‌ای را که باید بجا و به موقع اتخاذ کند نمی‌تواند بگیرد و واکنش سریع داشته باشد و به همین خاطر مصرف موادمخدر و روان گردان و مشروبات الکلی در حین رانندگی ممنوع است.

در ادامه این برنامه نیز سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عوامل روانشناختی استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی حین رانندگی اظهار داشت: مؤلفه‌های زیادی در بحث حوادث و تصادفات رانندگی وجود دارد که بررسی عوامل روانشناختی و علت‌های دخیل در تصادفات به ما کمک می‌کند که بدانیم چه اقداماتی برای پیشگیری از بروز حوادث می‌توان انجام داد و از چه روش‌هایی می‌توانیم برای کاهش تصادفات استفاده کنیم.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد‌های شناختی مغز می‌گذارد؛ چرا که وقتی که این مواد مصرف می‌شوند در واقع مغز درگیر سیستم ارتباطی و دچار اختلال شده و دریافت و پردازش اطلاعات دچار اشکال می‌شود.

وی گفت: در این حالت مغز که فرمانده تصمیم‌گیری بدن هست دچار اختلال می‌شود و فرآیند تفکر و تصمیم‌گیری به طور کل از کار می‌افتد؛ حتی نمی‌گوییم که کم می‌شود بلکه به صورت کامل متوقف می‌شود چرا که در بسیاری از تصادفاتی از این دست می‌بینیم که راننده‌ای که از این مواد استفاده کرده است واقعاً مثل کسی بوده که انگار هیچ چیزی را ندیده و واکنشی نداشته است؛ انگار که آنجا نبوده است.

پایان پیام/