یکی از کاربران انعکاس بناب، در فضای مجازی با ارسال عکس فوق نوشت: از مسئولین محترم و برخی شهروندان بابت پشتکار فراوان در جهت زیباسازی شهر، که پیاده رو هارا تبدیل به بازار روز کرده اند تشکر می‌کنیم.

به گزارش انعکاس بناب؛ متاسفانه سد معبر چه در خیابان ها و چه پیاده روهای بناب یک معضل بزرگ است که علارغم درخواست زیاد مردم از مسئولین برای کنترل و جلوگیری از سد معبر، متاسفانه تاکنون اقدام شایسته و ثابتی در جهت رفع مشکل سد معبر صورت نگرفته است.

سد معبر یکی از معضلات بزرگ زندگی شهری است که بسیاری از شهروندان بنابی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیاز است مدیران شهرستان در خصوص رفع آن چاره‌ای بیندیشند.

بر اساس تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری ها، اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است و هرگونه تعرض از جمله نصب تابلو، ایجاد پل (بدون رعایت اصول فنی و شهرسازی)، سایه‌بان و گذاشتن وسایل شخصی از جمله پارک خودرو یا قراردادن جعبه‌های فروشگاه ها، ممنوع و خلاف قوانین است.

همچنین بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی، اشغال پیاده راه‌ها و استفاده غیرمجاز از میدان ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. بند۲۰ همین ماده از قانون نیز تأکید دارد که شهرداری‌ها موظف هستند با مشاغل مزاحم یا تأسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت برای شهروندان می‌شود، برخورد کنند.

اغلب ما در هنگام رانندگی بارها مشاهده کرده‌ایم که برخی از کسبه‌ها مانند تعمیرات خودرو، تعویض روغنی ها، بنگاه‌های فروش ماشین و… بخشی از پیاده‌رو را به وسایل خود اختصاص می‌دهند.

اگر خود را به جای معلولان بگذاریم می‌بینیم تنها پیاده‌روها مکان‌های مناسبی برای رفت و آمد محسوب می‌شود، در صورتی که این مسیر امن، توسط افرادی راحت‌طلب و خودخواه بسته می‌شود.

این گزارش تنها به این موضوع بسنده نمی‌کند؛ چرا که سد معبر خود زیر شاخه‌هایی دارد که باید به دقت به آن پرداخته شود و برای حل مشکلات، مطالبه‌ای وسیع از مسئولین ذیربط و مردم صورت گیرد.

هدف از این گزارش تنها رعایت حقوق شهروندی نیست بلکه در درجه نخست باید ضعف‌هایی را که در «اجرای قانون سدمعبر» وجود دارد، برطرف کنیم.