سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام نهایی از داوطلبان انتخابات از روز ۲۷ مهر تا سوم آبان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود‌.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری فارس، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام نهایی از داوطلبان انتخابات از روز ۲۷ مهر تا سوم آبان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، مراجع شش‌گانه در حال بررسی اعتراض دوطلبانی هستند که مدارک آنها به تایید نرسیده است. حدود ۱۲۰۰ نماینده ادوار مجلس در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که همه طیف های سیاسی در بین آنها وجود دارند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: داوطلبان در مرحله ثبت‌نام نهایی انتخابات باید پرسشنامه‌ای را تکیمل کنند که امکان ویرایش آن وجود ندارد.

گفتنی است انتخابات الکترونیکی شامل ابزارهایی است که برای اخذ و شمارش آرا به کار می روند و در این نوع انتخابات، مراحل رای دادن، شمارش و اعلام آراء به صورت کاملاً مکانیزه و الکترونیکی و با کمک کامپیوتر انجام می شود.

نمایندگان مجلس اول خرداد ماه سال جاری در جلسه علنی مجلس به منظور تسهیل رأی، تسریع شمارش آراء و افزایش مشارکت رأی دهندگان، وزارت کشور را موظف به برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس کردند

براساس مصوبه مجلس در این باره « وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با درنظر گرفتن سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رای‌ دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

 

سوم مرداد سال جاری بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس را تائید کرد، مصوبه‌ای که بحث الکترونیکی شدن انتخابات مجلس هم در آن وجود داشت.

 

با تائید شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون انتخابات، به قانون تبدیل شده و براساس این قانون هم وزارت کشور موظف است که انتخابات مجلس را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند. البته براساس آنچه در قانون آمده در صورت آمادگی وزارت کشور، شورای نگهبان نیاز است برگزاری انتخابات الکترونیک را تایید کند.

 

پایان پیام/