شبکه المیادین گزارش داد که رژیم صهیونیستی پس از نزدیک شدن به آتش‌بس در غزه با میانجیگری دوحه، همه کارت‌های روز میز را برهم زد و حملات خود علیه نوار غزه را تشدید کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری فارس، منابع آگاه در گفت‌وگو با شبکه لبنانی المیادین، تصریح کردند، اقدام شب گذشته رژیم صهیونیستی در تشدید حملات علیه نوارغزه، پس از نزدیک به شدن به دستیابی به یک توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با میانجیگری قطر صورت گرفت.

به گفته این منابع، «اسرائیل» می‌خواست تنها یک روز به آتش‌بس پایبند بماند و گذرگاه رفح را برای تنها یک روز باز کند، امری که مقاومت آن را رد کرد. تشدید حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی علیه غزه، پس از نزدیک به شدن به یک توافق آتش‌بس که شامل آزادی کلیه اسرای زن و کودک نزد رژیم صهیونیستی در قبال آزادی اسرای غیرنظامی اسرائیلی بود، صورت گرفت.

این منابع تصریح کردند: این توافق شامل آزادی کلیه زنان، کودکان و نوجوانان فلسطینی زیر ۱۸ سال از جمله ۴۰ زن و ۱۰۰ کودک و نوجوان در مقابل آزادی ۱۰۰ اسیر غیرنظامی اسرائیلی بود.

از دیگر شروط این توافق، باز شدن آب به روی نوار غزه، بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود سوخت و ماشین‌های سنگین به منظور آواربرداری و ممانعت از پرواز جنگنده‌ها، بالگردها و پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز نوار غزه در طول ایام آتش‌بس بود.

به گفته این منابع، اسرائیل تنها برای یک روز به این آتش‌بس پایبند بود و گذرگاه رفح را برای تنها یک روز بازگذاشت و این امری بود که مقاومت با آن مخالفت کرد.

وبگاه فلسطین‌الیوم در روز جمعه (۲۷ اکتبر)، نوشت که مذاکرات برای توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرای در جریان است و منابع آگاه در شبکه الجزیره نیز اعلان کردند که مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر، تسریع شده است.

«محمد الخلیفی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر نیز پیشتر، اعلام کرده بود که آزادی کلیه «گروگان‌ها» نزد حماس در نوار غزه، در صورت توقف درگیری‌ها، طی روزهای آتی میسر است.

وی به عنوانی مذاکره‌کننده ارشد در امور اسرای اسرائیلی نزد حماس، گفت: «مذاکرات دشوار است و با افزایش خشونت و تداوم هر روزه بمباران‌ها، ماموریت ما دشوارتر شده است. اما پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است. من به تحقق گشایش در پرونده گروگان‌ها خوش‌بینم. هدف ما آزادی کلیه گروگان‌های غیرنظامی است. این چیزی است که به دنبال آن هستیم و می‌خواهیم که محقق شود.

این در حالی است که کتائب شهید عز‌الدین القسام، شاخه نظامی حماس، در این مدت، تاکنون چهار اسیر از جمله یک مادر و دختر آمریکایی و دو زن سالمند اسرائیلی را آزاد کرده‌اند.

به اعلام ارتش رژیم اشغالگر، از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر جاری علیه رژیم صهیونیستی، حماس ۲۲۴ نفر را به اسارت گرفته است و بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی از جمله ۳۰۹ نظامی کشته شده‌اند. در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز، همچنان برای بیست و دومین روز متوالی ادامه دارد. تجاوزی که تاکنون به شهادت ۷۳۲۶ نفر از جمله بیش از ۳۰۰۰ کودک و ۱۷۰۹ زن و ۳۹۷ سالمند منجر شده و به مجروحیت ۱۸۴۸۴ نفر و مفقود بودن نزدیک به دو هزار نفر منجر شده‌است.

شب گذشته، شبکه «العربیه»، نیز از جریان داشتن مذاکرات آتش‌بس میان تل‌آویو و حماس با میانجیگری مصر و قطر خبر داد و اعلام کرد: «مذاکراتی میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر برای آزادسازی گروگان‌ها جریان دارد. اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس به ازای آزادسازی تمام گروگان‌ها و اجساد کشته‌شدگان اسرائیلی را مطرح کرده است».

بر اساس این گزارش، حماس پیشنهاد اسرائیل را رد کرده و خواستار آزادی تمام اسرای فلسطینی شده است و رژیم موقت نیز به خواسته حماس برای برقراری آتش‌بس بلندمدت پاسخی نداده است.

تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در حالی صورت می‌گیرد که شب گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس یک قطعنامه‌ غیر الزام‌آور که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است را با ۱۲۰ رأی موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رساند.

 

پایان پیام/