کسب درآمد و آرزوی یک شبه پولدار شدن رویایی است که این روزها یک همستر برای بسیاری از کاربران در جهان و از جمله ایران ایجاد کرده است؛ حجم ورود کاربران به این برنامه تلگرامی بی سابقه به نظر می‌رسد و هرچند در ظاهر خطری ورود کنندگان به این موضوع را تهدید نمی‌کند و پیش از این هم سابقه فراگیر شدن رمزارزی مانند نات کوین به چشم می‌خورد اما به اعتقاد برخی تحلیلگران تکرار مشابه آن در ماه‌های گذشته و پیش‌بینی پیدایش دوباره آن در آینده، می‌تواند آسیب‌های روانی یا شاید جسمی به همراه داشته باشد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، چند سالی است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا به نام رمز ارزها به وجود آمده و همزمان با افزایش تمایل نسبت به آن، جنبه‌های جدیدی از رمزارزها دیده می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که این پدیده نوظهور می‌تواند پیامدهایی‌هایی هم به همراه داشته باشد. از نظر کارشناسان شاید طمع باعث می‌شود افراد به این بازارها تمایل پیدا کنند و برخی دیگر هم به دلیل خوش بینی برای کسب سود بیشتر اعتماد می کنند اما در سایه این اعتماد سرمایه خود را هم از دست می‌دهند.

در همین راستا چند وقتی است که موجی از گفت‌وگوها و فعالیت‌ها حول موضوع رمزارزها و کوین‌های دیجیتال در فضای مجازی ایجاد شده است. نمونه اخیر همستر کامبت و یک بازی در سبک Tap to Earn و رباتی است که این روزها ذهن کاربران بسیاری را به خود مشغول کرده است. این بازی که اکنون در قالب یک ربات در دسترس است نحوه بازی اش به این صورت است که بازیکنان باید با زدن بر روی یک سکه درون بازی مقدار بیشتری توکن جمع کنند.

جزئیاتی از همستر کامبت و نحوه کارکردن با آن

برای آشنایی بیشتر با این بازی حاشیه ساز می‌توان گفت به چهار بخش مذاکره با صرافی‌ها، مذاکره با مارکت میکرها، انجام چند همکاری کلیدی با مجموعه‌های مختلف و در نهایت تهیه فهرستی برای تسک‌های ایردراپ، تقسیم می‌شود. از بین این مراحل ۳ مرحله پشت سر گذاشته شده و مرحله تهیه لیست تسک‌های شرکت‌ داده شدن در ایردراپ همستر کامبت باقی مانده است. البته درون بازی هم گفته می‌شود که ایردراپ همستر کامبت به‌ زودی اتفاق خواهد افتاد.

از آنجایی که همستر کامبت در قالب یک ربات تلگرامی مورد توجه قرار گرفته است، ظرف کمتر از ۱۰ روز با یک فضاسازی غیر منتظره طیف گسترده ای از دنبال کنندگان را به سمت خود کشاند. کاربران پس از ملحق شدن به ربات تلگرامی همستر کامبت گزینه‌های متنوعی از کلیک مستقیم تا بازی های معمایی ساده برای جمع آوری کوین هایی که به نظر می رسد، باارزش هستند برای کاربر ظاهر می شود.

جالب است بدانید ساز و کار همستر کامبت تا حد بسیاری شبیه به نات کوین است که ماه‌های گذشته برای مدتی سر و صدا کرد اما درحال حاضر ارز آن به صورت مستقیم قابل معامله نیست و این امکان را به کاربرانش می‌دهد تا توکن‌های درون بازی را کسب کنند ولی فعلا فقط برای ارتقای دورن بازی یا سرمایه گذاری در بازی استفاده می شوند.

با توجه به استقبال گسترده برخی کارشناس معتقدند انگیزه اصلی حضور اقشار مختلف در این فضا کسب درآمد ساده به واسطه تبلیغات وسیعی باشد که از سمت کانالهای تلگرامی آغاز شده است. هرچند مدل درآمدزایی این سازوکار فعلا مبهم است اما تحت تاثیر یک فضای روانی همه گیر تقاضای چشم گیر برای عقب نماندن از کسب کوین‌های رایگان فعلا بی ارزش ایجاد شده است.

در این راستا حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نسبت به این بازی و عواقب احتمالی آن هشدار داده است. وی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی توضیح داد: در این چند روز در بسیاری از سوپر گروه‌ها، بحث‌های بسیاری از کاربران ایرانی را خواندم؛ شیوه جدید ماین کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است.

دبیران گفت: به عنوان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی می گویم، افرادی که در این بازی ها شرکت می کنند مراقب اطلاعات و حساب های خودشان باشند.

 رویای پولدار شدن با بهای آسیب‌های جسمی!

این بازی اگرچه در مدت زمان کوتاهی توانسته است انگیزه‌ای برای درآمد بسیار در کوتاه مدت برای کاربران بسیاری در ایران ایجاد کند اما پیامدهایی اعم از جسمی و روحی هم به همراه دارد. از آنجایی که بخش بزرگی از این بازی از طریق کلیک مداوم انگشت بر روی صفحه موبایل انجام می شود، به مرور می تواند آسیب جدی به بدن برساند.

در واقع به دلیل نزدیک بودن دکمه‌ها و کوچک بودن صفحه موبایل در درازمدت آسیب زننده است. پزشکان و صاحب‌نظران حوزه پزشکی تأکید می کنند قانونی در علم پزشکی وجود دارد به عنوان صدمات کوچک، ولی تکرار شونده، به عنوان مثال بافتن بافتنی، فعالیتی نیست که در کوتاه مدت به بدن آسیب بزند، اما در بلند مدت می‌تواند عوارضی برای بدن داشته باشد، به عبارت دیگر فعالیت‌های سبک مانند استفاده از گوشی و ضربه زدن به تلفن نمایشگر در کوتاه مدت آسیبی ندارد، اما بعد از مدتی عوارض آن بروز پیدا می‌کند. فعالیت‌های سبک اگر تکرار شونده و در دوران‌های طولانی ادامه پیدا کنند قطعا صدمات جبران ناپذیری را به بدن می‌زنند.

از سوی دیگر آنها هشدار می‌دهند افرادی که بیش از حد درگیر استفاده از تلفن همراه و این بازی شوند، در مرحله اول دچار آسیب در بخش‌های گردن، شانه، آرنج و دست‌ها می‌شوند و اگر این موضوع به صورت طولانی ادامه پیدا کند کمر و بخش‌های دیگر بدن نیز دچار عوارض‌های شدید خواهد شد.

در این راستا با توجه به پروژه نات کوین که چند ماه گذشته معرفی شد پیش بینی می شود در آینده بازهم چنین موارد مشابهی با رویکردهای مختلف بر سرکاربران قرار بگیرد اما چیزی که مشخص است این بوده که این بازی و پروژه های مشابه می تواند فراتر از سرگرمی باشد، بنابراین نیازمند آگاهی و اطلاع رسانی‌های لازم از سوی مسئولان است.

با این حال همانند هر سرمایه‌گذاری دیجیتال دیگر مهم است که کاربران قبل از مشارکت تحقیقات کافی انجام دهند و از معتبر بودن پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال مطمئن شوند. آینده‌ ارز همستر اگرچه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما باید به یاد داشت که در دنیای ارزهای دیجیتال هیچ چیزی قطعی نیست و همیشه باید آماده‌ مواجهه با نوسانات و تغییرات بازار بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا