ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد با ثبت نام ۸۰ کاندیدا انجام شد و بعدازظهر روز گذشته(۲۰ خرداد) با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، اسامی ۶ تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام شد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات جلسات این شورا در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: طبیعتا انتظار نیست که ۸۰ نفرِ ثبت‌نام‌کننده احراز صلاحیت شوند؛ دلیل آن هم مشخص است. جایگاه و مسئولیت‌ ریاست‌جمهوری طبق اصل ۱۱۳ مهم، سنگین و خطیر است. ویژگی‌ها و شرایطی هم که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری آمده، مهم است.

هادی طحان نظیف ظهر روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ‏با اتمام بررسی‌ صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال شد.

این عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان سپس اعلام کرد: با اتمام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در شورای نگهبان و اعلام اسامی به وزارت کشور، تبلیغات کاندیداها شروع می شود.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

در همین ارتباط اداره کل مطبوعات و خبرگزاری ‌های داخلی اعلام کرد: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی با هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی دارد و هم‌چنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی(‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و هم‌چنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است.

استاندار تهران در نشستی صمیمانه با حضور ائمه جمعه بر ضرورت تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم برای انتخاب رئیس‌جمهور اصلح توسط مردم تاکید کرد و گفت: با هدف اصلاح روش‌ها و عملکردها، برگزاری انتخابات اخیر توسط ائمه جمعه آسیب شناسی شود.

دادستان کل کشور هم با اشاره به اهمیت ضرورت رصد فضای مجازی در ایام انتخابات گفت: نسبت به فضای مجازی حساسیم و آن را رصد می کنیم که در فضای مجازی امنیت روانی جامعه بهم نخورد. نامزدهای انتخابات و طرفدارانشان بدانند که انتشار هر نوع مطلبی که حاوی توهین یا هتک حرمت اشخاص باشد، جرم است و قابل تعقیب است.

وزیر کشور نیز بار دیگر تاکید کرد که استعفای داوطلبان کابینه دولت برای ریاست‌جمهوری لازم نیست و توضیح داد: از نظر قانونی هیچ منعی برای ثبت نام اعضای کابینه دولت در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، بلکه از نظر قانون فقط ناظرین و مجریان هستند که بایستی قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری استعفا می دادند، ولی مابقی افراد نیازی نبود که از سمت و شغل خود کناره گیری کنند.

در ادامه پیش بینی های لازم در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما اعلام کرد که در نظر دارد پنج مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش می کند.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شرایط رأی دهندگان انتخابات ریاست جمهوری عبارت است از:

۱ – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ۲ – هجده سال تمام ۳ – عدم جنون. و در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه یا کارت ملی خود جهت احراز هویت رأی دهد.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

بعد از ظهرروز گذشته، وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام کرد.

۱. مسعود پزشکیان ۲. مصطفی پورمحمدی ۳. سعید جلیلی ۴. علیرضا زاکانی ۵. امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۶ . محمدباقر قالیباف.

سوابق و وعده‌های انتخاباتی این داوطلبان که در هنگام ثبت‌نام در انتخابات در ستاد انتخابات کشور اعلام کردند را می توانید در این لینک مرور کنید.

بعد از اعلام اسامی نامزدهای تایید شده، سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد که تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تیر ادامه دارد.

اخباری از نامزدهای انتخاباتی

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیات مدیره این بنیاد دیدار کرد.

محمدرضا عارف در این دیدار ضمن برشمردن ویژگی های اخلاقی و مدیریتی مسعود پزشکیان و با اشاره به حساسیت ویژه انتخابات پیش رو حضور پزشکیان را در عرصه انتخابات فرصت ارزشمند برای مردم و نظام برشمرد و حمایت خود و بنیاد امید ایرانیان را از او اعلام کرد.

در ادامه نیز علی عبدالعلی‌زاده طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس ستاد انتخاباتی وی شد.

علی عبدالعلی فعالیت به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و سوم از حوزه انتخابیه ارومیه را در کارنامه سوابق خود دارد.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

علیرضا زاکانی پس از تایید صلاحیتش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در انتخابات گذشته افتخار حمایت از مظهر شعارهای انقلاب را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. اما در ‎انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه ‎شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به سوابق، کارنامه و برنامه‌ای جامع، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* صبح روز گذشته، احسان قاضی زاده هاشمی یکی از شش دواطلب تایید صلاحیت شده برای انتخابات ۱۴۰۳، توییتی منتشر کرده بود که نشان دهنده تایید صلاحیت وی بود.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* مصطفی پورمحمدی هم در توییتی نوشته بود: به کارهای گران مرد کار دیده فرست پورمحمدی، در شبکه ایکس نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود: به کارهای گران مرد کار دیده فرست.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

خبرها از دیگر داوطلبان انتخابات ۱۴۰۳

از صبح روز گذشته، به تدریج تعدادی از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ادامه حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند.

داوود منظور، محمد رویانیان از دیگر داوطلبان انتخاباتی، انصراف خود را اعلام کرده بودند.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مجلس یازدهم با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد و نوشت: ضمن تشکر از یکایک عزیزانی که حمایت های خود را در کلیه زمینه ها از همان لحظات اولیه پس از ثبت نام اعلام نمودند، نظر به حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری، بدین وسیله ضمن فراخوان مردم شریف ایران به مشارکت حداکثری، مراتب انصراف خود را از ادامه کاندیداتورئ اعلام می‌نمایم.

محمدمهدی زاهدی از دیگر نماینده مجلس یازدهم هم از داوطلبی در انتخابات  انصراف داد و در پیامی نوشت: پس از برگزاری چندین نشست مشترک با دیگر نامزدهای جبهه انقلاب، به لحاظ حفظ انسجام و یکپارچگی جبهه انقلاب، مصلحت و تکلیف را در آن می بینم که با انصراف از حضور در رقابت انتخاباتی، تمام ظرفیت و توان خویش را به جهاد تبیین به منظور رقم خوردن مشارکت حداکثری و آگاهانه در فرصت پیش روی معطوف داشته باشم.

زهره الهیان نیز با انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت و فراخوان مشارکت حداکثری بویژه جامعه زنان در انتخابات، به منظور حفظ وحدت در جبهه انقلاب ضمن حمایت از کاندیدای مورد وثوق مردم، علما و نخبگان و با اعلام مراتب قدردانی و سپاس از نگاه مثبت وحکیمانه رهبر فرزانه انقلاب به حضور زنان در جایگاههای کلان مدیریتی، مراتب انصراف خود را از ادامه کاندیداتوری اعلام می‌نمایم.»

علی نیکزاد نماینده مجلس دوازده،  قدرت‌علی حشمتیان رئیس خانهٔ احزاب و محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مجلس یازدهم هم از دیگر داوطلبانی بودند که از انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.

انصراف حشمتیان درحالیست که ساعتی قبل از اعلام انصرافش دراظهاراتی مدعی شده بود: مشارکت بالا می خواهید، متعهد می‌شوم که اگر شخصا در مناظره ها باشم، حداقل پنج میلیون رای برای نظام و انقلاب به نام” قدرتعلی حشمتیان “داشته باشم.

* صبح امروز هم اسحاق جهانگیری توییت مختصر و عجیبی را منتشر کرده بود که سیدشهاب‌الدین طباطبایی، دبیر حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان در تحلیل آن نوشته بود: نقطه ویرگول نمادِ ادامه دادنه، درست در همون نقطه‌ای که فکر می‌کنیم همه چیز تمام است/ نقطه ویرگول خودِ امیده، کمی درنگه برای پیدا کردن و دیدنِ زیبایی‌هایی که هنوز هست، در وجود خودمون هست.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* مسعود زریبافان از دیگر داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری هم تاکید کرده بود که تصمیم شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و به آن تمکین می‌کنم.

*از صبح روز گذشته، پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها، برخی شنیده ها حاکی از آن بود که عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان رئیس ستاد علی لاریجانی انتخاب خواهد شد.

کمی بعد، ابراهیم متقی‌فر هم در اظهاراتی گفته بود به عنوان رئیس‌ ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی منصوب شده‌ام. اما همه دوستان از جمله آقایان رحمانی‌فضلی به ما کمک خواهند کرد.

محمد مهاجری نیز با اعلام اینکه بنده نیز مسئول کمیته رسانه ستاد لاریجانی شده‌ام، افزود: جواد کولیوند مسئول ستاد استان‌های لاریجانی و جواد آذری جهرمی نیز عهدار کمپین تبلیغاتی علی لاریجانی شده است.

بعد از ظهر روز گذشته اما، پس از عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، در فضای مجازی بیانیه ای منتسب به وی در واکنش به ردصلاحیتش منتشر شد که دفتر علی لاریجانی با انتشار اطلاعیه ای ضمن تکذیب این بیانیه تاکید کرد: آنچه تحت عنوان بیانیه‌ ردصلاحیت دکتر علی لاریجانی منتشر شده فاقد اعتبار است. اخبار مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفاً از کانال‌های رسمی ایشان منتشر می‌شود.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* محمد حسن قدیری ابیانه از دیگر داوطلبان این دوره انتخابات ریاست جمهوری هم پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها،‌ در اظهاراتی تاکید کرده بود: اگر تایید صلاحیت شوم تا آخر می‌مانم و به نفع هیچکس کناره گیری نمی‌کنم. در این انتخابات نقش پوششی بازی نخواهم کرد و اگر هم تایید نشوم از بین نامزدهای اصولگرا و انقلابی از یک نفر حمایت خواهم کرد.

* پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخاباتی،‌ محمد مهدی اسماعیلی در بیانیه‌ای  بر صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید تاکید کرد و افزود: اینک با احترام به نظر شورای محترم نگهبان و با تقدیر از عزیزانی که در این مدت کوتاه بذل محبت و توجه داشتند، به‌ویژه همکاران خدوم در دولت مردمی که با اعلام حسن ظن خود، مرا ممنون فرمودند، از همه گروه‌ها و اقشار انقلابی و متدین که حمایت و پایمردی خود در صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید و جامع‌الاطراف را نشان دادند، سپاسگزاری می‌کنم.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* خانوادهٔ شهید حاج قاسم سلیمانی در آستانهٔ چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای منتشر کردند و در آن تاکید کردند که کاندیداها از درگیری‌های تنش‌زا و بی‌حاصل خودداری کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها در تحلیلی از فضای انتخاباتی کشور با بیان اینکه احتمال تأیید صلاحیت چهره‌های تندرو بیشتر وجود دارد،‌ گفته بود: اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که رد صلاحیت‌ها زیاد باشد، دو قطبی بین قالیباف و لاریجانی خواهد بود.

حسین علایی از تحلیلگران مسائل سیاسی نیز در تحلیلی نوشته بود: مهم‌ترین نقش برای افزایش مشارکت مردم را شورای نگهبان می‌تواند ایفا کند و آن این است که در تایید صلاحیت‌ها نشان دهد که در بر همان پاشنه سابق نمی‌چرخد. شورای نگهبان با رفتار خود می‌تواند نشان دهد که عین متن قانون اساسی برای تایید صلاحیت نامزدها رعایت می‌شود و هیچ نامزدی به سادگی رد صلاحیت نمی‌شود.

* همچنین ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا، در ارزیابی خود کاندیداهای دو قطبی ساز انتخابات گفته بود: به جای اینکه دنبال افراد باشیم، باید دنبال جریان فکری باشیم. یک زمان دو قطبی بین دو جناح بود، الان خطری که داریم دو قطبی رادیکال-معتدل است. این دو قطبی امکان ظهور در انتخابات دارد. افرادی که از چپ یا راست رادیکال هستند، در مقابل جریان معتدل قرار می‌گیرند. شاخصه رادیکال‌ها، اثبات خود و نفی دیگران است. رادیکالیسم، مرزی جز اتهام زنی ندارد.

* حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان از اختلاف میان اصولگرایان در آستانه انتخابات ۱۴۰۳ انتقاد کرده و در یادداشتی نوشته بود:‌ به آنچه این روزها در میان برخی از جریانات انقلابی می‌گذرد، نیم نگاهی بیندازید! چه می‌بینید، تخریب هواداران این کاندیدا علیه نامزد دیگری از همین طیف و تهمت و تخریب متقابل از آن سوی به این سوی! هرطیف نیز نامزد خود را قدیس و برحق و طرف مقابل را بیرون از این دایره معرفی می‌کند! و در همین حال رسانه‌های وابسته به دشمنان بیرونی و برخی از دنباله‌های داخلی آنها با چه آب و تابی این بده بستان‌های ناپسند را پوشش می‌دهند و با دُمشان گردو می‌شکنند!

*‌ عباس سلیمی نمین از دیگر فعال سیاسی اصولگرا هم آمدن قالیباف به عرصه انتخابات را باعث تغییر شکل رقابت ها عنوان کرده و گفته بود: به هرحال قالیباف به عنوان مدیری کارنامه دار شناخته می‌شود و چون شرایط تغییر می‌کند، نمی‌توان جایگاه چهارمی در انتخابات مجلس را نشانه‌ای از عدم موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری دانست.

وی چنین پیش بینی کرده بود که شاید فضا به گونه‌ای باشد و درباره لاریجانی انسجامی صورت بگیرد که در چنین شرایطی شاید انتخابات به دور دوم بکشد. درباره سعید جلیلی هم به جرات می‌توان گفت، امکان رشد بالا ندارد و نمی‌تواند موقعیت کاندیداهای دیگر را به خطر بیاندازد.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* محمد بهادری جهرمی از حقوق‌دانان اصولگرا و نزدیک به شورای نگهبان، بامداد امروز در یک اتاق کلاب‌هاوسی اعلام کرد امروز یکشنبه بسیاری از داوطلبان اعلام انصراف خواهند داد! او البته گفت از لیست نهایی کاندیداها وقتی منتشر شود هم متعجب خواهید شد. او اما از حاضران در اتاق درخواست کرد درباره علت و علل این موضوع از او سووال نپرسند!

* حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در پیش بینی خود از فضای انتخاباتی پیش رو گفته بود: در میان نیروهای انقلاب به نظر می‌رسد در نهایت آقایان قالیباف و جلیلی به عنوان نامزدهای نهایی این جبهه معرفی شوند.

*‌ سید مصطفی هاشمی طبا هم در ارزیابی خود پیش از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها پیش بینی کرده بود: علی القاعده ۶ تا ۸ نفر تائید صلاحیت خواهند شد.

* غلامحسین کرباسچی از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز در اظهاراتی با بیان اینکه علی لاریجانی گزینه مناسبی برای مقابله با ترامپ است گفته بود: در واقع به دلیل اینکه ترامپ یک انسان غیرمعمول است و به قول بعضی از افراد دیوانه است در ایران باید کسی رئیس‌جمهور شود که هم برخوردار از پشتوانه درستی از مجموعه نظام و نهادهای مختلف باشد و هم عقل و درایت برای نحوه برخورد با مسائل بین‌المللی را داشته باشد.»

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

* محمود صادقی در اظهاراتی احراز صلاحیت یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات را خبر امیدوارکننده‌ دانست،‌ گفت: من فکر می‌کنم طیف اصولگرایان یکدست نیست و به نوعی یک تنوع درون‌جناحی وجود دارد؛ اگر به همین شکل باشد و آرایش تغییر نکند، کار جبهه اصولگرایی سخت‌تر از جبهه اصلاح‌طلبان است و این آرایش بیشتر به نفع کاندیدای اصلاحات است. امیدوار هستم که با این آرایش، شور و نشاط برای حضور در صحنه انتخابات و پای صندوق‌های رأی هشتم تیر ماه به اندازه کافی ایجاد شود. طبیعتا آقای قالیباف و بعدش آقای جلیلی جدی‌ترین رقیب آقای پزشکیان است.

* محمدعلی ابطحی از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب با انتشار تویتی رقابت جدی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ار بین پزشکیان و قالیباف عنوان کرد.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

پس از تایید صلاحیت مسعود پزشکیان از سوی شورای نگهبان، جواد امام  با اشاره به برگزاری جسله جبهه اصلاحات، اظهار کرد: اگر در این جلسه مسعود پزشکیان دو سوم آرای اعضای این جبهه را کسب کند به عنوان نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد.

پیش از این مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان سه نامزد اولیه جبهه اصلاحات انتخاب شده بودند که فقط پزشکیان تایید صلاحیت شده است.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

جلسات ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حزب موتلفه اسلامی هم به صورت منظم و روزانه با هدایت اسدالله بادامچیان دبیرکل این حزب برگزار می‌شود و ارکان مختلف ستاد انتخابات حزب ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های ویژه خود، به برنامه ریزی برای اقدامات مورد نیاز برای معرفی نامزد حزب پس از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان می پردازند.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

عضو شورای مرکزی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی(شریان) با اعلام اینکه بذرپاش گزینه نهایی ماست، گفته بود: عمده بار تحقق شعارها و اهدافی که آقای رئیسی در دولت سیزدهم ارائه می‌کردند، بر دوش آقای بذرپاش بود.

۱۸ روز تا انتخابات؛‌ تایید صلاحیت ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری/انصراف‌ها برای وحدت

سخنگوی حزب اعتدال وتوسعه هم با اشاره به اینکه ما از درون حزب نامزد مستقلی نداریم، اعلام کرده بود که اگر بعد از نتایج بررسی صلاحیت ها فردی باقی بماند که بتوانیم از او حمایت کنیم در انتخابات خواهیم بود.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

آرمان ملی با تیتر «مثلث جهانگیری، قالیباف، لاریجانی»،‌ سازندگی با تیتر «دوئل کارآمدی، دوگانه “اسحاق جهانگیری” و “محمدباقر قالیباف”»، آرمان امروز با تیتر «شمارش معکوس برای شورای نگهبان»،‌ اعتماد با انتشار گفت وگویی با آذر منصوری با تیتر «انتخابات آزاد، معنا دار و اثربخش»، همدلی با تیتر «لازمه های مشارکت فعال»، کیهان با تیتر «عبرت از گذشته و سرمشق از رئیسی، معیار اصلی در انتخابات پیش رو»،‌ مردم سالاری با تیتر «تبلیغات نامزدها زیر سایه گمانه زنی‌ها»،‌ هم میهمن با تیتر «در انتظار لیست تایید شدگان»، ستاره صبح با تیتر «برنامه انتخاباتی جبهه اصلاحات» در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا