پس از اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، چهره کاندیداهایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند، مشخص شد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف متولد ۱ شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه و هم اکنون نماینده مردم تهران و رئیس مجلس شورای اسلامی (دوره دوازدهم) است. او سابقه عضویت و ریاست مجلس یازدهم را دارد و در کارنامه او فعالیت به عنوان شهردار تهران (از شهریور ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۶)، فرماندهی نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی هوافضای سپاه وجود دارد. وی پس از انتصاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه در سال ۱۳۷۶ توسط مقام معظم رهبری، دوره‌های فشرده خلبانی را سپری کرد و همزمان نیز پس از شرکت در آزمون ورودی دکتری تخصصی، در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. قالیباف دارای درجه نظامی سرتیپ پاسدار و مرتبه علمی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است.

وی سه مرتبه تجربه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های نهم (سال ۱۳۸۴) و یازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد که در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدی نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلی‌زاده با کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رأی چهارم شد.

قالیباف همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی با کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای دوم شد و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ نیز در حمایت از ابراهیم رئیسی دیگر نامزد این انتخابات کناره‌گیری کرد.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا