پس از اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، چهره کاندیداهایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند، مشخص شد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهرری که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.

زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.

او در سال ۱۳۸۷ با همکاری جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تأسیس کرد که در سه دوره نخست برگزاری کنگره تشکل متبوع خود از سوی اعضای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد. زاکانی پس از راهیابی به مجلس هفتم برای یک‌سال در هیئت رئیسه مجلس عضویت داشت و علاوه بر آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت کرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات به عضویت کمیسیون اصل نود درآمد و در دوره نهم در کمیسیون شوراها و امور داخلی عضویت داشت که به ریاستش بر کمیسیون ویژه بررسی برجام هم رسید. او در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم کارنامه خود افزود.

زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا