یک کارشناس مسائل سیاسی به برگزاری اجلاس سازمان شانگهای اشاره کرد وگفت: امیدواریم هیئت اعزامی به اجلاس شانگهای دستاورد بسیار خوبی داشته باشد و در این اجلاس عضویت رسمی جمهوری اسلامی اعلام شود.

به گزارش انعکاس بناب عبدالله سهرابی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر نقش پررنگ دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، گفت: مردم عزیز ما در طول ۸ سال گذشته لطمات زیادی بر اثر تحریم‌ها، بی‌مبالاتی‌ها و ضعف مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه در بحث اقتصاد خارجی که پتانسیل‌های فراوانی برای آن در کشور وجود دارد، دیده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به برکت نعمات الهی و قرار گرفتن در بین دو دریای بزرگ ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک، یعنی خلیج فارس و دریای خزر، منابع انرژی، معادن، فرصت‌های کشاورزی، نخبگان و وجود زیرساخت‌های فراوانی که در طول دوران بعد از انقلاب فراهم شده است، شرایط ویژه‌ای ایجاد شده است که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها فرصت‌های مهمی را برای کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: پس از حضور آقای امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه، با توجه به سوابق و اشرافیت ایشان بر منطقه و همچنین انرژی بسیار بالایی که دارند، طبیعی است که به یک ساز و کار جدید و بازنگری در نوع نگاه به کشورهای منطقه داریم.

سهرابی همچنین تصریح کرد: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه برای ارتباط گرفتن با جمهوری اسلامی و آقای رئیس‌جمهور افزایش یافته است.

سفیر سابق کشورمان در قطر اضافه کرد: فکر می‌کنم حضور بیش از ۹۰ هیئت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری یک پیام بسیار خوبی برای توسعه روابط داشت و طبیعی است که برای این چهار سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده باشد.

وی ادامه داد: اولین گامی نیز که به صورت ملموس می‌تواند بیانگر این موضوع باشد، بسیج عمومی است که با هدایت وزیر امور خارجه و تلاش‌های معاون اول محترم رئیس‌جمهور و شخص آقای رئیسی در بحث تأمین واکسن برای مردم است.

سهرابی با اشاره به آمار پایین واردات واکسن در دولت قبل گفت: شما ببینید قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم چه میزان میزان واکسن وارد کشور شده بود، اما در طول این مدت زمان کوتاه، بیش از ۴۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور و شب و روز برای افزایش حجم واردات تلاش می‌شود، لذا این اولین گام بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین اضافه کرد: دومین گامی که در دولت جدید برداشته شد، لغو روادید عراق بود که این کار با تلاش‌های گسترده وزارت امور خارجه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه یک دستگاه حاکمیتی است، بر بازنگری در کمیسیون‌های مشترک تاکید کرد و گفت: وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و وارد مسائل اجرایی نمی‌شود، اما لازم است همه بسترها و ساز و کارها را برای تسهیل در روابط خارجی با کشورها فراهم کند.

سهرابی همچنین ضمن اشاره به برگزاری اجلاس پیش‌روی سازمان شانگهای گفت: امیدواریم هیئت اعزامی به اجلاس شانگهای دستاورد بسیار خوبی داشته باشد و در این اجلاس عضویت رسمی جمهوری اسلامی اعلام شود.

این دیپلمات سابق کشورمان در خصوص اهمیت روابط با همسایگان برای توسعه دیپلماسی اقتصادی نیز گفت: آنچه که مهم و اولویت اول دستگاه دیپلماسی کشورمان است، موضوع توسعه روابط با همسایگان است. پتانسیل‌هایی وجود دارد، اما مشکلاتی نیز در پیش رو داریم.

وی افزود: بخشی از این مشکلات مربوط به قوانین، مقررات و تصمیم‌هایی است که در طرف مقابل از قبل گرفته شده است. توافقاتی ما در این ۴۰ سال گذشته داشتیم که نیاز به بازنگری دارد.

سهرابی تصریح کرد: برای مثال در همکاری با کشور عراق، با توجه به مشترکات فراوانی که وجود دارد، توقع ما بیش‌تر از حجم فعلی است و هفت یا هشت میلیارد دلار زیبنده روابط نیست، لذا امیدواریم که به سرعت این روابط ارتقا پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اضافه کرد: امیدوار هستیم در رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی کشورمان، اروپایی‌ها نیز حساب خودشان را با جریان استکباری جدا کنند و هر کشوری منافع خودش را دنبال کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پتانسیل‌های بسیار بالایی که متأسفانه در طول سالیان گذشته از آن غافل شدیم، ظرفیت ایرانیان عزیز خارج از کشور است. باید از ایرانیان دعوت کنیم که در هر زمینه‌ای که می‌توانند به آغوش کشور برگردند. همه تلاش‌مان این است که همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم و مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهیم.

سهرابی همچنین بر لزوم اصلاح برخی از قوانین داخلی کشورمان به نفع توسعه دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد و گفت: لازم است با همبستگی بین قوه مقننه و قوه مجریه و دستگاه سیاست خارجی کشورمان، برخی از قوانین برای تسهیل در توسعه دیپلماسی اقتصادی تغییر کند؛ مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.