به گزارش انعکاس بناب، جعفر نصرالله نژاد فارغ التحصیل رشته دامپزشکی از سال ۸۴ به صورت سنتی پرورش شتر مرغ را با ۵ عدد در روستای آلقو آغاز کرده است و هم اکنون پرورشگاه وی یکی از بزرگترین مرکز پرورش شترمرغ در منطقه به شمار می رود. وی به دلیل جا نیافتادن فرهنگ مصرف شترمرغ […]

به گزارش انعکاس بناب، جعفر نصرالله نژاد فارغ التحصیل رشته دامپزشکی از سال ۸۴ به صورت سنتی پرورش شتر مرغ را با ۵ عدد در روستای آلقو آغاز کرده است و هم اکنون پرورشگاه وی یکی از بزرگترین مرکز پرورش شترمرغ در منطقه به شمار می رود.

وی به دلیل جا نیافتادن فرهنگ مصرف شترمرغ در جامعه اوایل کار با مشکل مواجه شده است ولی بعدها با پشتکاری که داشت تعداد شترمرغ های خود را به۲۰ قطعه افزایش داد.

آقای نصراله نژاد اینکار را به صورت نیمه صنعتی گسترش داده و در نهایت با تهیه دستگاه جوجه کشی، تولید را به ارمغان می آورد.

این کارآفرین موفق بنابی با تولید جوجه این گونه، تعدادی را به بازار جهت پرورش عرضه می کند و تعدادی دیگر را خود پرورش داده و گوشت آن را به صورت عرضه مستقیم به قصابی ها می فروشد.

DSCF3579

وی با اشاره به نحوه آغاز پرورش شترمرغ، گفت: بنده در ابتدای کار با ۴میلیون تومان و ۵ قطعه جوجه شترمرغ، کار پرورش را شروع کردم و هم اکنون تبدیل به واحد صنعتی شده است و به این حدی رسیده است که در حدود یک میلیارد تومان در این جا سرمایه دارم.

نصراله نژاد به حمایتهای صورت گرفته از سوی مسئولان و ارگانها در این طرح اشاره کرد و گفت: در زمانیکه به صورت سنتی پرورش داشتیم هیچ نهادی حمایت نمی کرد، اصل متولی کار ما سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است، با اعطای وام ۱۳۰ میلیون تومانی تا حدودی حمایت کرده اند ولی بیش از این نیاز حمایت داریم.

وی در ادامه ضمن تقدیر از حمایت بسیج سازندگی سپاه بناب، گفت: از بسیج سازندگی سپاه بابت اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی که در چند مرحله برای طرح ما اعطا کردند تشکر می کنم.

آقای نصراله نژاد ضمن معرفی این طرح گفت:  پرورش شترمرغ از جمله کارهایی است که هم در جهت اقتصادی و هم در جهت سلامتی جامعه بسیار ارزشمند است.

DSCF3587

وی افزود: در بعد اقتصادی می توان گفت که تنها حیوانی است که چند منظوره بوده و از تمام قسمتهای بدنش استفاده بهینه می شود از جمله گوشت، تخم مرغ، جوجه، پر و همچنین ما هم اکنون سرمه، صابون و روغن شترمرغ را نیز فراوری می کنیم که روغن آن خواص بهداشتی و درمانی بسیاری دارد.

 این کارآفرین با اشاره به بعد سلامتی شترمرغ، گفت: سطح کلسترول گوشت این حیوان از تمام گوشتها به مراتب  پایین است و ۴ برابر بیشتر از گوشت قرمز آهن دارد، درصد سدیم پایینی دارد و افرادی که مشکل قلبی و عروقی دارند و همچنین کم خونی دارند و فشارخون بالایی دارند در حد دارو می توانند از این گوشت استفاده کنند.

نصراله نژاد با اشاره به خاصیت درمانی روغن شترمرغ، افزود: چون بیش از ۱۲ مورد اسید چرب متفاوت در روغن شترمرغ وجود دارد به همین علت در درمان دردهای مفصلی، روماتیسم،آرتروز، بیماریهای پوستی و در لطافت پوست واقعا فوق العاده ارزشمند است.

وی به مشکلات سر راه خود در این طرح اشاره کرد و گفت: پوست این حیوان که ارزش فوق العاده ای دارد و ۱۲۰سال برایش گارانتی تعریف شده و حتی از پوست تمساح هم جلوتر است، هم اکنون فروش ندارد و پوستهای انبار شده ما به ارزش ۱۵۰ میلیون توامان در دستم مانده است.

این پرورش دهنده موفق از مسئولان خواست تا با فراهم کردن بستر فروش پوست شترمرغ در داخل و از طریق صادرات، حمایت ویژه ای از این طرح کنند.

وی با بیان اینکه بازار محصولات شترمرغ خیلی ضعیف است، گفت: با توجه با این وضعیت نمی توانیم بازپرداخت وام بانک ها را به نحواحسن انجام دهیم.

DSCF3590

نصراله نژاد به نحوه بازاریابی محصولات خود اشاره کرد و گفت:  بازاریابی به صورت مستقیم در روزهای پنج شنبه و جمعه در این محل و همچنین با شرکت در نمایشگاه های بین الملی صورت می گیرد که علاوه بر آن، معرفی محصول و فرهنگ سازی را در پی دارد.

بنا بر اظهار این کارآفرین هر جوجه شترمرغ تا اینکه به کشتار برسد در حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

آقای نصراله نژاد ضمن اظهار رضایتمندی از شغل خود گفت: جوجه یکروزه را ۲۰۵ هزارتومان، جوجه یک هفتگی را ۲۵۰ هزار تومان و یک ماهه را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسانیم.

وی با بیان اینکه گوشت شترمرغ را به هتل ها عرضه و به کشور عراق صادر میکنیم، گفت: توصیه ام این است که افراد دیگر ابتدا با تعداد کم این کار را شروع کنند که به لحاظ درآمد و اشتغالزایی خوب است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه هر واحد پرورشی باید یک مسئول فنی از اداره دامپزشکی داشته باشد، گفت: با توجه به تخصص و رشته ام متاسفانه خود بنده را به عنوان مسئول فنی قبول ندارند و باید به یک مسئول فنی دیگری هزینه بدم، خواهشم این است که خودم را به عنوان مسئول فنی قبول کنند.

DSCF3589

وی با بیان اینکه تکیه به توان داخلی تهدیدات خارجی را بی اثر می کند، تاکید کرد: جوانان می توانند با شروع کار و تولید کشور را بی نیاز کنند، از مسئولان هم خواهشمندم که بستر پیشرفت تولیدکنندگان را فراهم سازند تا جوانان بتوانند به راحتی و با آسایش کامل ایجاد شغل نمایند.

نصراله نژاد برپایی نمایشگاههای دائمی در بعد اقتصاد مقاومتی را تاثیر گذار دانست و گفت: اگر این نمایشگاه ها به صورت صحیح طراحی گردند به فروش تولیدات داخلی خیلی کمک می کند و واسطه را از چرخه حذف می کند.

وی در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از حضور تیم رسانه انعکاس بناب در پرورشگاه، خطاب به جوانان گفت: هر کسی با هر سرمایه ای می تواند ایجاد شغل نماید، قطعا کشور ما امروز به کارآفرینی نیاز دارد و همانطور که مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید دارند باید جوانان ما به سمت تولید بروند تا اینکه کشور ما از لحاظ اقتصادی غنی باشد.

انتهای پیام/ش