رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بناب گفت: در راستای انطباق مهارت‌ها با احیای دریاچه ارومیه حرفه‌هایی نظیر صنایع دستی، زعفران کاری و پرورش قارچ در بخش کشاورزی در شهرهای بناب، عجب شیر و ملکان تحت پوشش مربیان این مرکز ارائه شده است.

به گزارش انعکاس بناب، به نقل از ایلنا بهروز آشام در تشریح این خبر گفت: دوره‌های مهارت آموزی ویژه‌ای منطبق با احیای دریاچه ارومیه و آموزش‌های مورد نیاز منطقه به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع دستی مختص بانوان آموزش داده شده است.

آشام با اشاره به اهمیت حرفه‌های زعفران کاری و پسته‌کاری در حوزه دریاچه ارومیه گفت: زعفران‌کاری به جای کاشت پیاز و پسته کاری با آبیار قطره‌ای زیر نظر آموزش‌های این مرکز بوده است که پیش‌بینی می‌شود محصول خوبی در آینده برداشت خواهند کرد و این مرکز تمام حرفه‌های دایر را مطابق نیاز منطقه و مراجعان مرکز وفق می‌دهد.

وی در خصوص آموزش‌های منطبق با احیای دریاچه ارومیه به برخی روستاهای بناب اشاره کرد وگفت: بانوان آموزش دیده روستای چبقلو در حرفه‌هایی نظیر خیاطی، دوخت کاورمبل و کارآفرینی آموزش دیده‌اند و به صورت گروهی جذب بازار کار شده‌اند و در روستای قره‌چبق آموزش‌های صنایع دستی، خیاطی، پرورش قارچ تکمه‌ای، کارآفرینی و در روستای زاوشت فناوری اطلاعات، روشت کوچک پرورش قارچ تکمه‌ای و در روشت بزرگ رشته نازک دوزی برای بانوان ارئه شده است و در کل حدود ۲۳۰ نفر از بانوان روستاهای شهرستان در رابطه با این حرفه‌ها آموزش دیده‌اند.

آشام با بیان اینکه ۴۰ درصد افرادی که دوره‌های مهارت آموزی را گذرانده‌اند جذب بازار کار می‌شوند و با احتساب این امر که  ۴۰ درصد مراجعین شاغلینی هستند که قصد دریافت کارت مهارت و ارتقای شغلی دارند گفت: ۸۰ درصد خروجی مرکز فنی حرفه‌ای بناب جذب بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی عملکرد این مرکز نسبت به سال قبل گفت: امسال مرکز فنی حرفه‌ای بناب ۱۷۶۲ نفر ثبت نام داشته است که متشکل از ۱۰۷۹ نفر آقایان و ۶۸۳ نفر خواهران بوده است و با داشتن تعهد آموزش ۳۳۴ هزار نفرساعت، ۳۱۵ هزار نفرساعت آن انجام شده وبا تعهد ۱۵۰ نفردوره در طرح استاد شاگردی و مهارت آموزی در محیط کار، ۱۳۶ نفر دوره برابر با حدود ۵۰ هزار نفر ساعت انجام شده است که تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص تعامل این مرکز با دانشگاه‌ها اظهار داشت: ۵۴۳ مهارت آموز دانشجو از دانشگاه‌های مختلف آموزش دیده‌اند و با کسب مهارت‌های لازم آمادگی بیشتری جهت ورود به بازار کار، کسب کرده‌اند و تمام رشته‌ها بصورت ۸۰ درصد عملی آموزش داده می‌شود و دانشجویان می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از دانشگاه محل تحصیل خود در مرکز فنی حرفه‌ای بناب ثبت نام کنند و این دوره‌ها با احتساب یک الی سه واحد درسی آنان در دانشگاه منظور خواهد شد.

وی افزود: این مرکز با اداره صنعت و معدن آموزش‌هایی نظیر آموزش HSE و آموزش اطفاء حریق و آموزش بلبرینگ برگزار کرده و تفاهم نامه‌هایی با کمیته امداد و بهزیستی جهت آموزش مددجویان منعقد کرده و با صنایعی نظیر فولاد شاهین و فولاد ظفر قراردادهای آموزشی داشته است.

آشام در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین تعداد جویندگان کار شهرستان فاقد کارت مهارت هستند  از اداره کار خواست تا افراد جویای کار فاقد مهارت را به مرکز فنی حرفه‌ای راهنمایی کند تا مهارت‌های لازم را آموزش ببینند.

وی در خصوص شرایط مهارت آموزان گفت: افرادی که می‌خواهند در این مرکز آموزش ببینند باید بالای ۱۵ سال سن داشته و حداقل تحصیلات سوم راهنمایی داشته باشند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بناب، دوری این مرکز از  شهر را یکی از معایب مهم آن برشمرد و گفت: تعدادی از آموزش‌های مرکز را به سطح شهر برده‌ایم و یکی از مشکلات اصلی ما اجاره بهای مرکز اصلی خوهران است و سرپرست مرکز خواهران برای حل این مسئله بارها به کمیسیون بانوان کشور هم مراجعه کرده است ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم به دلیل  سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی آموزش‌های موجود در آموزشگاه‌های آزاد، در مرکز دایر نیست و امسال تسهیلاتی برای مهارت آموزان تخصیص نیافته است.

طبق این گزارش، مرکز فنی حرفه‌ای بناب در سال ۷۹ بصورت سیار شهری کلنگ زنی شد و با ۴ رشته برای خواهران در زمینه‌های فناوری اطلاعات، طراحی دوخت، حسابداری، صنایع دستی در قالب ۱۶ حرفه و برادران در زمینه‌های برق، عمران، فناوری اطلاعات و اتومکانیک تاسیس شد و در سال ۸۴ در محل فعلی رسما افتتاح شد و هم اکنون با تعداد  ۲۶ حرفه برادران ۱۶ حرفه خواهران دایر است و حرفه‌هایی نظیرکارگاه برودتی و اتومکانیک در بخش برادران و حرفه‌های طراحی دوخت در بخش خواهران بیشترین استقبال را داشته است.