شهر تاریخی مراغه با قدمتی به بلندای تاریخ خاستگاه معماری آذری در ایران است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری فارس از مراغه، شهر تاریخی مراغه با قدمتی به بلندای تاریخ خاستگاه معماری آذری در ایران است. آغاز اوج معماری آذری پس از انتخاب مراغه به عنوان اولین پایتخت ایلخانان مغول در سال ۶۵۷ بوده است.
در این شیوه معماری ایرانی اسلامی بنای آجری با کاشی فیروزه‌ای تزئین می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: معماری سبک آذری سال ۵۴۲ هجری قمری و در دوره سلجوقیان برای اولین بار در گنبد سرخ مراغه اجرا شده است.
یعقوب طالبی افزود: تزئین بنای آجری با کاشی فیروزه‌ای ۸۵۰ سال پیش در دیگر بناهای مراغه شامل برج مدور و گنبد کبود به اوج خود رسیده است.
وی افزود: با استقرار هلاکوخان در مراغه معماری آذری با نام «سبک مغولی» به مسجد کبود تبریز، گنبد سلطانیه و سپس به سراسر ایران و خارج ایران رفت و روز به روز درخشان‌تر شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه افزود: گنبدهای تاریخی مراغه شامل گنبد سرخ، کبود، مدور، غفاریه از زیباترین بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی به شیوه معماری آذری با گذشت سالیان بسیار همچنان استوار و پابرجا ایستاده‌اند.
وی گفت: این گنبدها از نظر معماری، تزئینات آجر و کاشی از گنبدهای بی‌نظیر در ایران هستند و علاقمندان می‌توانند در ایام عید و دیگر فصول سال از این آثار زیبا و بی‌نظیر دیدن کنند.




انتهای پیام