به گزارش انعکاس بناب، ساختن تنور به روش سنتی که زمانی در سراسر کشور بخصوص روستاها رونق داشت و جزو صنایع دستی با ارزش محسوب می شد، هم اکنون به علت عدم توجه مسئولان در فراموشی کامل به سر می برد. اگر نگاهی گذرا به تاریخ پرافتخار بناب داشته باشیم، در زمینه‌های فرهنگی‌، هنری، اجتماعی و غیره […]

به گزارش انعکاس بناب، ساختن تنور به روش سنتی که زمانی در سراسر کشور بخصوص روستاها رونق داشت و جزو صنایع دستی با ارزش محسوب می شد، هم اکنون به علت عدم توجه مسئولان در فراموشی کامل به سر می برد.

اگر نگاهی گذرا به تاریخ پرافتخار بناب داشته باشیم، در زمینه‌های فرهنگی‌، هنری، اجتماعی و غیره شاهد پیشینه درخشانی خواهیم بود که باعث فخر و مباهات همه اهالی آن می‌باشد، در مورد صنایع دستی نیز، هرچند در حال حاضر تنها نام و خاطره‌ای از آنها بجای مانده است؛ شهرستان بناب از سابقه طولانی برخوردار است؛ در این مقال نیز بد ندیدم در مورد هنر ساختن تنور در روستای چپقلو، مطلبی هر چند کوتاه را جهت توجه بیشتر مسئولان به این صنعت یادآوری کنیم.

طی بازدید خبرنگاران انعکاس بناب از روستای چپقلو اکثراً این کار توسط دستان هنرمند زنان این روستا انجام می‌شد، بدین ترتیب که مرد و زن خانه‌، بعد از تهیه خاک رس از حوالی روستا، با افزودن آب و موی بز و یا یال اسب و با لگد کردن طولانی مدت(با پاشنه پا)، گِل مخصوص تهیه تنور را آماده می‌کردند.

سپس به صورت تکه‌های کوچک استوانه‌ای، روی زمین با محیط مورد نظر که اندازه تنور بود، روی هم می‌چیدند و هنرمندان ، تکه‌های گِل را بهم می‌چسباندند و داخل و بیرون تنور را صاف و صیقلی می‌نمودند و قسمت بالای تنور را کمی پهن‌تر و قوی‌تر از دیواره آن در نظر می‌گرفتند و حاشیه کناره این قسمت را، طرح “دندانه‌دار” می ساختند و در قسمت پایین تنور، دریچه کوچکی، جهت ورود هوا، تعبیه می‌کردند که در اصطلاح محلی به آن گربه‌رو می‌گفتند.

یکی از زنان روستای چپقلو در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب از عدم توجه و حمایت مسئولان شهرستان به شدت گلایه کرد و گفت: با ساخت این تنورها ۵ نفر سرپرست خانواده صبح تا شب به صورت مستقیم مشغول بکار شده اند و در کل خرج زندگی این پنج خانواده از همین کار تأمین می شود، اما مسئولان شهرستان به هیچ عنوان از ما حمایت نمی کنند و برای فروش این تنورها با مشکل مواجه هستیم.

طیبه خانم بانوی ۶۰ ساله بنابی که با صورتی خسته و نگران به دوربین نگاه می کرد از مسئولان درخواست توجه و کمک کرد و گفت: به علت نبود شغل و امکانات در این روستاها جوانان مجبورن به داخل شهر بناب یا شهرهای همجوار مهاجرت کنند و پسران و همسر خودم نیز تصمیم به این کار گرفته اند و اگر مسئولان به این طور مشاغل توجه بیشتری بکنند دیگر لازم نیست خانواده من برای کسب درآمد راهی شهر شوند.

گفتنی است طیبه خان در کنار کار ساخت تنور سنتی در منزل خود کارهای دیگری مانند نخ ریسی سنتی را انجام می دهد که نبود امکانات و دستگاه های کافی برای این کار، درآمد مناسبی برای این خانواده به همراه ندارد.

ما هم در پایان امیدواریم مسئولان عزیز شهرستان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال کمی از پشت میزهای خود فاصله بگیرند و با مشاهده وضیعت اشتغال روستاهای شهرستان مانع مهاجرت اهالی روستاها برای کسب درآمد به داخل شهرستان یا سایر شهر های همجوار شوند.

گزارش تصویری؛

انعکاس بناب به زودی گزارش ویدوئی این بخش خبری را منتشر خواهد کرد

انتهای پیام/داود زیبائی