حجت الاسلام والمسلمین باقری‌بنابی گفت: گاه مشاهده می‌شود برخی از طلاب قبل از اتمام دروس و رسیدن به مراتب علمی قابل قبول، احساس تکلیف نابجا می کنند و یا مدعی فقاهت هستند که درست نیست.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از  خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقری‌بنابی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) بناب امروز در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی اظهار داشت: دوران تحصیل در حوزه، بهترین فرصت برای اعتلای معارف دینی و دانش فقهی طلاب است، نباید این دوران ارزشمند به بطالت گذرانده شوند.

وی با بیان این‌که هر یکی از دروس حوزوی در پایه‌های نخست زیربنای دیگر دروس در سطوح عالی است، خاطرنشان کرد: طلبه باید طوری ادبیات عرب را بخواند که بعد از اتمام سطوح، توان تفسیر قرآن را دارا باشد و یا منطقی که زیربنای فلسفه و کلام است، را خوب بفهمد.

تولیت حوزه علمیه بناب افزود: فردی که ادای درک کامل اصول فقه را دارد؛ آیا فرق میان تعارض و تزاحم یا ظهور و نص و یا اصول لفظیه و اصول عملیه را درک کرده است؟ متأسفانه گاه مشاهده می‌شود برخی از طلاب قبل از اتمام دروس و رسیدن به مراتب علمی قابل قبول، احساس تکلیف نابجا می کنند و یا مدعی فقاهت هستند که درست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین باقری‌بنابی ادامه داد: شرح لمعه یک دوره فقه استدلالی است و فهمیدن آن کار آسانی نیست. عقیده ام این است حال که کنار فقه، اصول عقاید، کلام و تفسیر هم خوانده می شود، طلبه اگر فقط به برنامه های مقرر شده بپردازد، برای امور دیگر وقت پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: طلبه‌ای که ادعا دارد، علیرغم خواندن دروس حوزوی، اوقات فراغت زیادی دارند، می توانند در زمینه تسلط به ترجمه صحیح قرآن نیز کار کنند، گاهی دیده می شود، طلبه بعد از ده سال مطالعه دروس حوزوی، هنوز نمی تواند یک آیه را به خوبی ترجمه کند.

مدیر حوزه علمیه بناب یادآور شد: لازم است طلاب در دوران فراغت خود را به جهت کلامی نیز تقویت کنند، چه اشکال دارد که تمرین سخنرانی را از پایه اول شروع کند. البته نه اینکه به تبلیغ برود؛ بلکه در حد تمرین بین دو سه نفر یا ده نفر، حدیثی را بخواند و ترجمه کند. اگر شخص به تمرین ادامه دهد، در آینده خطیب زبردستی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین باقری‌بنابی با تأکید بر این‌که طلبه باید با آداب معاشرت به خوبی آشنا باشد؛ گفت: اسلام برای نماز خواندن، دعا کردن آدابی ذکر کرده است. این بد است که طلبه شرح لمعه را تمام کرده باشد، اما نتواند دو رکعت نماز با آن آداب مخصوص به جای آورد.

انتهای پیام/س