هر ساله اکثر مردم ولایتمدار بناب در سیزدهمین روز از فروردین ماه هر سال با تفریح و گردش از مناطق گردشگری شهرستان و سایر مناطق استان روز طبیعت را گرامی می دارند.

هر ساله اکثر مردم ولایتمدار بناب در سیزدهمین روز از فروردین ماه هر سال با تفریح و گردش از مناطق گردشگری شهرستان و سایر مناطق استان روز طبیعت را گرامی می دارند.

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، سیزده به در آخرین مراسم از آیین های نوروزی پس از گذراندن چند روز آداب و رسوم مانند خانه تکانی، چهارشنبه سوری، تحویل سال، سفره هفت سین و دید و بازدید است.

در این یک روز نیز مردم شهرستان بناب مانند سایر ایرانیان عزیز از صبح خروس خوان تا شامگاه، آیین های مختلفی را برای گذراندن یک روز شاد در طبیعت انجام می دهند به طوریکه برخی از این مراسم قدمتی چندین ساله دارند.

با این حال بیشتر مردم شاید بدون اینکه خودشان بدانند برخی سنت ها را در این روز اجرا می کنند که قدمتی چندین ساله دارد به عنوان مثال همیشه از روز دوازدهم فروردین در تدارک تهیه ناهار و تمام خوراکی‌های روز سیزده هستند.

سیزده به در یکى از مراسم نمادین سلسله «جشن ها و آیین هاى نوروزى» است که توانسته با وجود دگرگونى هاى فراوان اجتماعى، فرهنگى در جامعه ایران، راه به دوران ما رسانده و به عنوان یک جشن فراگیر در بین گروه ها و اقشار مختلف اجرا شود.

 در حقیقت، «سیزده به در» حسن ختامى بر «جشن ها و آیین هاى نوروزى» است که در آن هم به بدرقه نوروز رفته و هم نحسى سیزده را با ترک شهر و سپردن خود به دامن طبیعت که همواره مورد احترام و ستایش ایرانیان بوده، به در مى کنند! و جالب اینکه، با وجود باور نحسى و نامبارکى روز سیزده فروردین، این روز به خوش باشى و خوش گویى و خوش خورى سپرى مى شود.

مردم شهرستان بناب در سیزدهمین روز از بهار طبیعت، به دامن دشت ها ، کوهها ، باغ ها و اماکن تفریحی رفته تا آخرین روز از تعطیلات سال جدید را در کنار یکدیگر به شادی سپری کنند.

بیشتر مناطقی که مردم این شهرستان در این روز از آن استقبال می کنند، منطقه گردشگری قره قشون، پارک فدک، سد دوش، پارک ملت و دیگر مناطق بناب و نواحی طبیعت است که با شور خاصی مردم این شهرستان به تفریح و خوش گذارانی کنار خانواده ها می پردازند.

گره زدن سبزه و به آب سپردن آن بخشی دیگر از آداب روز سیزدهم فروردین ماه است. در قدیم‌ مردم بناب با نهایت‌ دقت‌ تا سیزدهم نوروز از سبزه‌ عید مراقبت‌ می‌ کردند و روز سیزده،‌ سبزه‌ را به‌ آب‌ روان‌ می‌ سپردند. به‌ این‌ امید که‌ این‌ دانه‌ها به‌ همراه‌ آب‌ روان‌ موجب‌ برکت‌ و باروری‌ کشتزارها شوند و اکنون نیز این رسوم در برخی مناطق و روستاها پا بر جاست.
زنان در روز سیزده به جمع آوری سبزی و پختن آش و تدارک ناهار می پردازند و مردان نیز با تشکیل تیم و گروه مشغول به بازی های محلی از جمله: هفت سنگ، بازی زو و غیره می شوند، البته این بازی ها امروزه در بین مردم کم دیده می شود ولی در بخش های روستایی مردم همچنان به بازی های محلی در این روزها مشغولند.

فراموش نکنیم در چنین روزهایی نباید موجب خرابی طبیعت شویم و هرکس در هر جا و مکانی که به تفریح و گردش مشغول است باید حافظ طبیعت بوده و باشد.

انتهای پیام/ش