به گزارش انعکاس بناب به نقل از تبریز بیدار ، افسردگی اختلال شایعی است که ممکن است هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد برخی افراد جامعه مثل دانشجویان به لحاظ شرایط ویژه ی خود در معرض این اختلال قرار دارند,که اگر به موقع درمان نشود حوادث ناگواری مثل خودکشی هایی که در دانشگاه ها صورت […]

 به گزارش انعکاس بناب به نقل از تبریز بیدار ، افسردگی اختلال شایعی است که ممکن است هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد برخی افراد جامعه مثل دانشجویان به لحاظ شرایط ویژه ی خود در معرض این اختلال قرار دارند,که اگر به موقع درمان نشود حوادث ناگواری مثل خودکشی هایی که در دانشگاه ها صورت می گیرد را به دنبال خواهد داشت.همین چند وقت پیش بود که خبر خودکشی دانشجویی درخوابگاه شهرک امام دانشگاه تبریز به گوش رسید. در خبر های اولیه پس از این اتفاق ریاست دانشگاه تبریز علت ابن حادثه را افسردگی عنوان کرد؛ هرچند مسئولین امر و کارشناسان  بر خلاف رییس دانشگاه تبریز علت را در مشکلات روانشناختی بیان می کنند.

 

علی ای حال این اتفاق تلخ زمینه ساز این پرسش می شود که به راستی جوان دانشجویی که باید در اوج نشاط وشادابی وفعالیت باشد راه به کجا می برد وخود کشی را پایان زندگی خود قرار می دهد. در همین راستا تبریز بیدار سراغ مدیر مرکز مشاوره ی دانشگاه تبریز رفته تا درباره ی علل زمینه ساز خودکشی گفت وگویی با دکتر شهرام واحدی داشته باشیم.

 

 

دکتر واحدی روان شناس، و مدیر مرکز مشاوره ی دانشجویی دانشگاه تبریز در خصوص عوامل زمینه ساز افسردگی در بین دانشجویان  با اشاره به این که افسردگی سازه ای است  متاثر از عوامل بیولوژیکی و اجتماعی، خانوادگی اظهار داشت: سبک زندگی خانواده، شیوه های فرزند پروری، موقعیت خانواده، ساختارزیستی کودک، تعامل والدین با هم، مسائل اجتماعی، اقتصادی خانواده، ارتباط خانوادگی از جمله عواملی است که اگر درست مدیریت نشود سبب خواهد شد که کودک آن طور که باید مسیر رشد طبیعی خود را طی نکند و دچار مشکلات وآسیب هایی از جمله افسردگی گردد.

 

وی افزود: ساختار خانواده از لحاظ قدرت، اینکه خانواده مرد سالار باشد یا زن سالار و یا اینکه فرزند سالار وهم چنین شیوه ی فرزند پروری دیکتاتورانه که در آن قدرت عمل از کودک گرفته می شود نیزبه نوبه ی خود می تواند در تغییر خلق کودک و زمینه سازی برای افسردگی موثر باشد. 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: پدر و مادری که خود افسرده هستند زمینه  ساز این مسئله در فرزندان خود نیز خواهند شد.

 

مدیرمرکز مشاوره ی دانشجویی دانشگاه تبریز ادامه داد: کودکی که با این سبک بزرگ شده و زمینه های افسردگی را با خود دارد وقتی وارد محیط مدرسه می شود با مسائلی دیگر برخورد می کند که آن ها هم در تشدید این مشکل سهم به سزایی دارند.

 

این استاد دانشگاه افزود:رقابتهای منفی که در مدارس بین دانش آموزان وجود دارد از طرفی انتظارات بیش از حد والدین برای موفقیت فرزندان خود  که گاها فراتر از توان کودکشان هست باعث می گردد که بین تلاش کودک و موفقیت او فاصله بیفتد و زمانی که این اتفاق صورت می گیرد کودک احساس بی ارزشی می کند واین فکر در وجودش ایجاد می گردد که چون نمی تواند به تقاضا های محیط پاسخ دهد پس ارزشی ندارد.

 

واحدی  اضافه کرد: برخورد نادرست اولیای مدرسه که آشناییکافی با اصول تعلیم و تربیت ندارند و هم چنین تاثیر گروه همسالان در مدرسه (که در آن کودک خود را با هم کلاسی خود مقایسه می کند و وقتی خود را کمتر ازدوستش می بیند احساس افسردگی می کند واین خلق افسرده را باز به سایر دوستانش منتقل می کند «همان طور که گفته اند افسرده دلی افسرده کند انجمنی را ) از جمله عوامل دیگری هست که زمینه ساز افسردگی در کودک می شود.

 

واحدی در ادامه ی مسائل زمینه ساز در افسردگی به محیط دانشگاه اشاره کرد وگفت: فردی که زمینه های افسردگی را با خود داشته واکنون وارد محیط دانشگاه شده به نسبت با مسائل بزرگتری برخورد خواهد کرد،  چرا که محیط دانشگاه ویژگی های خاص خود را دارد،انتظارات متفاوتی که دانشگاه از فرد دارد، حجم بالای مطالب آموزش ومدت  زمان کمی که در هر ترم وجود دارد  فشار مضاعفی را به دانشجو وارد می کند از  طرفی انتظارات والدین و انتظارات سیستم دانشگاه   باعث می گردد تا دانشجو به موفقیت هایی که درذهن خود داشته نرسد.

 

وی ادامه داد: شرایط بدی که در زندگی خوابگاهی وجود دارد از جمله دوری از خانواده ،کمبود فضای فیزیکی و امکانات نیز  تاثیر بدی بر روی فرد می گذارد.

 

مدیرمرکز مشاوره ی دانشجویی دانشگاه تبریز اظهار داشت: دنیای الکترونیک از جمله عوامل تاثیر گذار بر زندگی دانشجو می باشد که فرد را در برابر محرک های مختلف قرار می دهد. دسترسی به اینترنت و عدم کنترل والدین محیط جدیدی را برای فرد رقم می زند. این شبکه های مجازی تبدیل می گردند به تنها جایی که فرد در آن احساس لذت می کند از آن جایی که کنترل وجود ندارد و آزادی هست  با محرک های جذاب روبه رو می شود و نیازهایی را که در عالم واقع نمی تواند ارضا کند در دنیای مجازی ارضا می شود که گاها با ارزش های اجتماعی و اخلاقی هم خوانی ندارد . وقتی که دانشجو درگیر این فضای مجازی می گردد از  از انجام تکالیف و کارهای خود باز می ماند. احساس گناهی که در فرد ناشی از تضادی که بین انجام ندادن تکالیف و لذت های کاذب ایجاد می گردد زمینه ساز افسردگی  می شود.

 

واحدی روابط بین فردی که درست شکل نگرفته  یا شکستهای عاطفی که در دوران دانشجویی اتفاق می افتد را نیز در بروز افسردگی مهم ارزیابی کرد.

 

مدیرمرکز مشاوره ی دانشجویی دانشگاه تبریز در ادامه به بحث خودکشی در بین دانشجویان اشاره کرد و افزود: یکی از اختلال هایی که با بحث خود کشی در ارتباط است افسردگی  می باشد که باید به موقع تشخیص داده ودرمان شود.

 

وی خاطر نشان کرد: عوامل اجتماعی از جمله بیکاری و اشتغال  و عدم هدف مشخص در آینده  احساس بی ارزشی  را در فرد ایجاد می کند زمانی که دانشجو بین تلاش خود  وموفقیت و رسیدن به هدف رابطه ای نمی بیند دچار بی ارزشی،از خود بیگانگی اجتماعی و گاها از خود بیگانگی سیاسی  می شود و احساس می کند که تلاش و تصمیم او تاثیری در زندگیش ندارد . این خود کم بینی زمینه ساز افسردگی می شود,که اگر درست مدیریت نشود  افسردگی خود زمینه سازبرای خود کشی ، آسیب های اجتماعی، اخلاقی، جنسی، رفتارهای پر خطر و اعتیاد میگردد.

 

مدیرمرکز مشاوره ی دانشجویی دانشگاه تبریز در پایان به میزان شیوع افسردگی در دانشجویان اشاره کرد وگفت: ۱۸-۲۳ میزان افسردگی در جامعه است  اما خلق افسرده با اختلال افسردگی فرق میکند که با مراجعاتی که دانشجویان به ما داشتند نزدیک ۶- ۷ درصد می باشد.

 

وی  در ادامه به تلاش های مرکز مشاوره دانشگاه درخصوص پیشگری  و درمان افسردگی و سایر مشکلات روان شناختی اشاره کرد و افزود: ما در سطح پیشگری تلاش داریم تا مهارتهای زندگی را به دانشجویان آموزش بدهیم  از طرف دیگر با حضور مشاوران در خوابگاها و دانشکده ها ونیز استفاده از مشاوران همسال  و تعامل با سایر سازمان های فرهنگی  تلاش داریم به درمان و حل این مشکلات اقدام کنیم.

 

واحدی در پایان خاطر نشان کرد که دانشگاه نمونه ای از جامعه است بسیار از ساختار های اجتماعی باید اصلاح گردد تا شاهد  این چنین مسائلی در بین جوانان نباشیم.