به گزارش انعکاس بناب، اهالی این روستا، از کشت پیاز و کشت تابستانی خودداری نموده وآب صرفه جویی شده از این محل را جهت احیای دریاچه ارومیه به آن هدایت خواهند کرد. این تصمیم در جلسه ای که دیشب با حضور جمعی از کشاورزان روستای قره چپق ومسئولین ذیربط استان وشهرستان برگزار شد گرفته شد […]

به گزارش انعکاس بناب، اهالی این روستا، از کشت پیاز و کشت تابستانی خودداری نموده وآب صرفه جویی شده از این محل را جهت احیای دریاچه ارومیه به آن هدایت خواهند کرد.

این تصمیم در جلسه ای که دیشب با حضور جمعی از کشاورزان روستای قره چپق ومسئولین ذیربط استان وشهرستان برگزار شد گرفته شد و به شدت از سوی اهالی مورد استقبال قرار گرفت.

در این جلسه مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵ کشور با بحران کم آبی مواجه هستند گفت : ادامه زندگی در مناطقی که با بحران کم آبی مواجه هستند منوط به استفاده بهینه از منابع آبی موجود است ونباید اجازه دهیم مناطق بیشتری به شوره زار تبدیل شوند.

آقای فرهاد پاک نیا کاهش بارندگیها ، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی وتبخیر زیاد ناشی از گرم شدن هوا را از عوامل مهم در کاهش سطح اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام کرد وافزود : کم آبی های اخیر باعث تخریب پوشش گیاهی وفرسایش شدید خاک حاصلخیز در حاشیه در یاچه ارومیه شده و کشت محصولاتی همچون پیاز به این موضوع شدت بخشیده است.

وی شرایط موجود برای صنعت کشاورزی را بحرانی خواند و افزود :در صورت ادامه وضعیت موجود تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری طوفانهای نمکی باغات موجود را تهدید خواهد کرد و چیزی به عنوان کشاورزی در این محدوده وجود نخواهد داشت.

مشاور مدیر عامل آب منطقه ای استان افزود : کاهش منابع آبی وخشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر از بین بردن کشاورزی حاشیه دریاچه ، ساکنین را نیز به بیماریهای مختلف مبتلا نموده بطوریکه استان آذربایجان شرقی رتبه اول بیماری سرطان را به خود اختصاص داده است.

پاک نیا با اشاره به نامطلوب بودن سطح آب چاههای منطقه بناب گفت : برای گذر از وضعیت بحرانی باید کشاورزان منطقه نسبت به اصلاح الگوی کشت شخصا اهتمام بورزند که در این راستا دولت نیز از محل اعتبارات احیای دریاجه ارومیه به این موضوع کمک وکلیه کانالها و آنهار موجود در روستاها را بتنی خواهد نمود.

آقای دکتر اسکندری بخشدار بناب نیز در این جلسه با اشاره به کمبود بارشها در سالهای اخیر وکم شدن آبهای زیر زمینی برای جلوگیری از ضرر وزیان ناشی از کم آبی به کشاورزان گفت: باید تلاش کنیم از کشت جایگزین با نیاز آبی کم استفاده کنیم.

وی از کشاورزان خواست با تشکیل شرکتهایی در طرحهای مشارکتی همکاری نموده واز تسهیلات با سود ۳% بهره مند شوند.

بخشدار بناب در پایان از کلیه کشاورزان خواست در کلاسهای آموزشی ترویج کشاورزی که توسط سازمان فنی وحرفه ای وجهاد کشاورزی در روستاها برگزار می شود طبق روال قبلی بصورت رایگان شرکت نمایند.

مهندس صادقی رئیس اداره جهاد کشاورزی بناب نیز در این جلسه گفت : باتوجه به مصرف زیاد آب در کاشت پیاز کشاورزان باید امسال از کشت این محصول خودداری نموده وبجای آن از کشت جایگزین کلزا وگندم استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: کاشت سیب زمینی به شرط اینکه تا ۱۵ خرداد آنرا برداشت نمایند واز کشت تابستانی هم صرف نظر کنند بلامانع است.

رنیس جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست از توسعه باغات بپرهیزند تادر آینده در تامین آب آن دچار مشکل نشوند ومیتوانند در گروههای ۲۰ نفری بصورت دسته جمعی از آبیاری کم فشار استفاده نمایند وجهاد کشاورزی هم در این خصوص اعتبارات لازم را تامین خواهد نمود.

مهندس آقاپور رئیس امورآب بناب نیز در این جلسه از کشت ۵۰۰ هکتاری پیاز در این روستا که نیاز به آبیاری حداقل ۲۵ نوبتی بصورت غرق آبی دارد انتقاد کرد.و گفت: مخلوط ماسه با خاک کشاورزی باعث از بین رفتن خاک زمینهای زراعی می شود لذا لازم است از کاشت این محصول جلوگیری شود.

وی از کشاورزان روستای قره چپق که برای اولین بار بصورت داوطلبانه وبا همایت های جهاد کشاورزی وامور آب بناب که با اقدامات اطلاع رسانی حفاظتی ومشارکتی و باورهای مردمی به این نتیجه رسیدند که از کشت این محصول خوداری نمایند وقدمی هم در جهت احیای دریاچه ارومیه بردارند تشکر کرد.

gara-1 7 gara-1 5 gara-1 4 gara-1 3 gara-1 1

انتهای پیام/ش