به گزارش انعکاس بناب، به نقل از گروه ورزشی آناج: با جدایی امیر قلعه‌نویی از تیم تراکتورسازی تبریز، مسئولان این باشگاه تبریزی باب مذاکره را با گزینه‌های جانشینی این مربی پرافتخار کشورمان باز کرده و در نهایت امروز چهارشنبه پس از توافق با یحیی گل‌محمدی، این مربی ۴۷ ساله و جوان را به عنوان سرمربی جدید تیم […]

به گزارش انعکاس بناب، به نقل از گروه ورزشی آناج: با جدایی امیر قلعه‌نویی از تیم تراکتورسازی تبریز، مسئولان این باشگاه تبریزی باب مذاکره را با گزینه‌های جانشینی این مربی پرافتخار کشورمان باز کرده و در نهایت امروز چهارشنبه پس از توافق با یحیی گل‌محمدی، این مربی ۴۷ ساله و جوان را به عنوان سرمربی جدید تیم خود معرفی کردند.

گل‌محمدی که از مربیان آینده‌دار فوتبال کشورمان به حساب می‌آید، متولد شهرستان نمین از توابع استان اردبیل است و سابقه هدایت تیم‌های صبای قم، پرسپولیس تهران، نفت تهران و ذوب آهن اصفهان و اکسین البرز را در کارنامه دارد.

وی به عنوان سرمربی دو بار پیاپی با ذوب آهن اصفهان قهرمان جام حذفی فوتبال کشورمان شده و آخرین سوپرجام فوتبال ایران را نیز همراه با این تیم دیار زاینده رود فتح کرد.

یحیی گل‌محمدی که در لیگ هفدهم روی نیمکت تراکتورسازی خواهد نشست، یازدهمین و در عین حال هشتمین سرمربی رسمی سرخ‌پوشان تبریز در تاریخ لیگ‌برتر فوتبال کشورمان است.

به صورت خلاصه‌وار با مربیان تیم تراکتورسازی در تاریخ ادوار لیگ‌برتر آشنا می‌شویم:

محمود یاوری- لیگ برتر دوره اول(فصل۸۱-۱۳۸۰):

محمود یاوری در نخستین دوره لیگ برتر هدایت تیم تراکتورسازی را بر عهده داشت. کمک وی در این سال حسن آذرنیا بود. تراکتورسازی تا نیم فصل نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرد. این تیم در ۱۳ بازی ۸ شکست متحمل شده و با پنج تساوی بدون گل و بدون پیروزی نیم فصل اول را به اتمام رساند. جالب آنکه تراکتورسازی در ۱۳ بازی دور رفت تنها یک گل به ثمر رسانده بود.

محمود یاوری در نیم فصل به دلیل نتایج ضعیف از تیم تراکتورسازی استعفا داد.

احد شیخ لاری- لیگ برتر دوره اول (فصل ۸۱-۱۳۸۰):

در نیم فصل دوم جانشین محمود یاوری شد. وی در ابتدا با پیروزی برابر سپاهان در اصفهان و برد پرگل برابر ابومسلم در تبریز طرفداران تیم تراکتورسازی را امیدوار کرد. اما در ادامه وی نیز نتوانست در تراکتورسازی تحول مثبتی را پدید آورد و تیم تراکتورسازی با قرار گرفتن در رده آخر به لیگ دسته یک ایران سقوط کرد.

فراز کمالوند- لیگ برتر دوره نهم (فصل ۸۹-۱۳۸۸):

فراز کمالوند تیم تراکتورسازی را بعد از هفت سال به لیگ برتر بازگرداند. هدایت تیم تراکتورسازی در نهمین دوره لیگ برتر بر عهده خود فراز بود. در این سال حضور انبوه تماشاگران تراکتورسازی موجب حیرت همگان شده و تراکتورسازی و تماشاگرانش به عنوان پدیده لیگ برتر معرفی شدند.

در نهایت تراکتورسازی با فراز به عنوان هفتمی دست یافت. نکته جالب در نتایج تراکتورسازی تنها یک شکست خانگی در ۱۷ بازی بود.

فراز کمالوند- لیگ برتر دوره دهم (فصل ۹۰-۱۳۸۹):

فراز کمالوند در لیگ دهم موفق شد تراکتورسازی را با دو پله صعود به مکان پنجم برساند که در آن روزها موفقیت بزرگی برای تراکتورسازی محسوب می‌شد. پیروزی دو بر یک تراکتورسازی برابر استقلال در تهران که برای نخستین بار در ورزشگاه آزادی اتفاق افتاد، مردم تبریز را برای جشن و سرور به خیابان‌های این شهر کشاند.

امیر قلعه‌نویی- لیگ برتر دوره یازدهم (فصل ۹۱-۱۳۹۰):

قلعه‌نویی از تیم قهرمان لیگ برتر به تراکتورسازی پیوست. حضور چند بازیکن مطرح نیز به همراه وی نشان می داد که تراکتورسازی به دنبال کسب مقامی بالاتر و کسب سهمیه آسیا است. در نهایت تراکتورسازی به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر رسیده و برای نخستین بار جواز حضور در باشگاه‌های آسیا را کسب کرد.

پیروزی ۳ بر ۲ برابر استقلال در تهران و برد رفت و برگشت برابر پرسپولیس نقطه عطف نتایج قلعه نویی در تراکتورسازی بود. تراکتورسازی در این سال برای نخستین بار دو هفته طعم صدرنشینی لیگ برتر را چشید.

تونی اولیویرا- لیگ برتر دوره دوازدهم (فصل ۹۲-۱۳۹۱):

مربی سابق تیم‌های بنفیکا پرتغال و الاتحاد عربستان به عنوان سرمربی تیم تراکتورسازی انتخاب شد. وی تا نیم فصل نتایج متوسطی در تراکتورسازی کسب کرد و این تیم با جای گرفتن در رده ششم دور رفت را به پایان برد. اما در دور برگشت تراکتورسازی کورس نزدیکی را با استقلال برای صدرنشینی و کسب قهرمانی گذاشته و رقابت تنگاتنگی با این تیم داشت. در نهایت تیم تراکتورسازی به عنوان دومی رضایت داد. در باشگاه‌های آسیا نیز تراکتورسازی با وجود پیروزی در بازی نخست برابر الجزیره امارات، نتوانست نتایج مطلوبی را کسب کند و از صعود به مرحله بعدی بازماند.

بعد از اینکه تراکتورسازی در ۱۰ بازی فقط یک پیروزی کسب کرد مسئولان این باشگاه دو هفته مانده به پایان لیگ برتر وی را برکنار کرده و آذرنیا را جانشین وی کردند.

حسن آذرنیا- لیگ برتر دوره دوازدهم (فصل ۹۲-۱۳۹۱):

وی که در دو هفته پایانی لیگ برتر فوتبال کشور جانشین تونی اولیویرا شده بود، عنوان کرد که در چند روز نمی‌تواند تحولی بزرگ در تراکتورسازی ایجاد کند. شاید اگر می‌دانست که هر دو بازی برابر تیم‌های آلومینیوم هرمزگان و پرسپولیس تهران را با پیروزی خواهد رسید، این صحبت‌ها را نمی‌کرد. وی در این دو بازی تراکتورسازی را از رده سوم به دومی لیگ برتر رساند، اما همگان نایب قهرمانی تراکتورسازی را به پای تونی اولیویرا نوشتند.

آذرنیا در سال ۶۸ نیز هدایت تیم تراکتورسازی را بر عهده داشت.

مجید جلالی- لیگ برتر دوره سیزدهم (فصل ۹۳-۱۳۹۲):

مجید جلالی به عنوان یک مربی آشنا به علم روز فوتبال به تیم تراکتورسازی پیوست. تیم وی در نیم فصل اول زیاد هجومی بازی نمی‌کرد و همین بهانه‌ای شد تا هواداران خواستار بازگشت تونی به تراکتورسازی شوند. با این همه وی در دو هفته اول آغاز دور برگشت تیم تراکتورسازی را به صدر جدول رساند. با تساوی تراکتورسازی برابر ذوب آهن در تبریز که با دریافت گل دقیقه ۹۰ حادث شد، مشکلات جلالی با تیم تراکتورسازی و هواداران این تیم آغاز شد.

تساوی‌های بی‌‌پایان تراکتورسازی این تیم را از صدر جدول تا رتبه ششم تنزل داده بود. جلالی وقتی دید که حمایت زینی‌زاده مدیر باشگاه را هم به دنبال ندارد، از سمت خود استعفا داد. چند روز بعد هیئت مدیره تراکتورسازی رأی به ادامه مربیگری مجدد جلالی در تراکتورسازی داد و زینی‌زاده در مقابل این تصمیم هیئت مدیره از سمت خود استعفا داد.

جلالی به تیم تراکتورسازی بازگشت، ولی با وجود حمایت هیئت مدیره جو تیم را به سود خود ندانسته و از سمت خود استعفا داد که این بار مورد موافقت نظمی مدیرعامل جدید تراکتورسازی قرار گرفت.

غلامرضا باغ‌آبادی- لیگ برتر دوره سیزدهم (فصل ۹۳-۱۳۹۲):

تنها هدایت تیم تراکتورسازی برابر تیم ملوان در انزلی را بر عهده داشت که این بازی با تساوی خاتمه یافت. وی کمک قلعه نویی، الیویرا و جلالی در تیم تراکتورسازی بود.

تونی اولیویرا – لیگ برتر دوره سیزدهم (فصل ۹۳-۱۳۹۲):

وی بازگشت رویایی بعد از اخراجش از تیم تراکتورسازی داشت. وی با دو برد تیم تراکتورسازی را قهرمان جام حذفی کرد. البته بسیاری نیز این قهرمانی را مدیون جلالی و دو پیروزی قبل از تونی می‌دانند. برخلاف جام حذفی، تونی  در لیگ برتر نتایج ضعیفی کسب کرده و با شکست سه بر صفر برابر راه آهن در تبریز یکی از باخت‌های سنگین خانگی تراکتورسازی را متحمل شد. با این وجود با پیروزی ۳ بر ۱ برابر استقلال در تهران پایان خوشی در لیگ برتر داشت. وی همانند سال گذشته در باشگاه‌های آسیا موفق نبوده و نتایج ضعیفی را برای تیم تراکتورسازی به دست آورد.

رسول خطیبی – لیگ برتر دوره چهاردهم (فصل ۹۴-۱۳۹۳):

رسول خطیبی هدایت تیم تراکتورسازی را در فصل آینده بر عهده گرفت. وی که در نیم فصل نخست تیمش را قهرمان لیگ برتر کرده بود در ابتدای نیم فصل دوم با کسب نتایج ضعیف از سرمربیگری این تیم برکنار شد.

جوان گرایی و بخصوص بومی گرایی خطیبی در تیم تراکتورسازی رضایت هواداران این تیم را به دنبال داشت.

قادر رحیم‌زاده – لیگ برتر دوره چهاردهم (فصل ۹۴-۱۳۹۳):

رحیم‌زاده که به عنوان دستیار خطیبی در تیم تراکتورسازی فعالیت می‌کرد، پس از اخراج وی در یک بازی هدایت این تیم را بر عهده داشت که تراکتورسازی در این بازی توانست در خانه صبای قم به برتری ۳ بر ۲ رسیده و پس از چند هفته ناکامی در لیگ برتر رنگ برد را دید.

البته در همان روز تونی اولیویرا برای مذاکره با مسئولان باشگاه تراکتورسازی به ایران بازگشته و در ورزشگاه یادگار امام ره قم شاهد برتری سرخ‌پوشان تبریز مقابل تیم صبا بود.

تونی اولیویرا – لیگ برتر دوره چهاردهم (فصل ۹۴-۱۳۹۳):

این مربی پرتغالی که برای سومین بار هدایت تیم تراکتورسازی را برعهده گرفته بود، نتایج فوق العاده‌ای با این تیم کسب کرد بطوریکه سرخ پوشان در هفته پایانی مدعی اول کسب عنوان قهرمانی بودند اما تراکتورسازی در آن بازی معروف و جنجالی مقابل نفت تهران با تساوی ۳ بر ۳ متوقف شد تا اولیویرا از کسب دومین جام با تیم محبوب آذربایجان ناکام بماند و تراکتورسازی نیز از رسیدن به اولین قهرمانی در لیگ برتر بازماند.

البته تونی سرخ پوشان را به مقام نائب قهرمانی رسانده و این تیم برای چهارمین بار متوالی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد.

تونی اولیویرا – لیگ برتر دوره پانزدهم (فصل ۹۵-۱۳۹۴):

اولیویرا که با حضور مجدد خود در تیم تراکتورسازی نتایج درخشانی کسب کرده بود، در سمت خود ابقا شده و سکان هدایت تراکتورسازان در لیگ پانزدهم را هم بر عهده گرفت. البته این دوره شبیه به دومین حضور تونی در تبریز بود چراکه وی در لیگ برتر توفیقی نداشته و نتایج ناامید کننده‌ای با این تیم کسب کرد اما در جام حذفی سرخ پوشان را برای چهارمین بار به مرحله نیمه نهایی رساند.

با این وجود نتایج ضعیف تونی در لیگ برتر و فشارهای ناشی از سوی رسانه‌ها و همچنین مشکلات خانوادگی (به ادعای خود وی) موجب شد تا تونی از ادامه فعالیت در باشگاه تراکتورسازی صرف نظر کرده و با این تیم قطع همکاری نمود. این درحالی بود که هواداران تراکتورسازی همچنان خواستار حضور وی در تیم تراکتورسازی بودند.

امیر قلعه‌نویی – لیگ برتر دوره پانزدهم (فصل ۹۵-۱۳۹۴):

با جدایی تونی اولیویرا از تیم تراکتورسازی تبریز مسئولان باشگاه هدایت تیم خود را بار دیگر به مربی سابق خود سپردند. این مربی در بازگشت به نیمکت تراکتورسازی روزهای آغازین را با حاشیه‌های فراوانی روبرو بود بطوریکه چند بازی ابتدایی به شدت تحت تاثیر این حواشی قرار گرفت و ناکامی در صعود به فینال جام حذفی از عواقب آن بود.

قلعه‌نویی در ادامه کار توانست جو را در تبریز آرام کرده و بخصوص پس از شروع قدرتمندانه این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هواداران را با خود همسو کرد. این مربی اولین صعود تیم تراکتورسازی به مراحل حذفی لیگ قهرمانان را رقم زده و درحالی لیگ را با عنوان چهارمی به پایان رساند که تیم را در رده نهم تحویل گرفته بود.

امیر قلعه‌نویی – لیگ برتر دوره شانزدهم (فصل۹۶-۱۳۹۵):

تراکتورسازان لیگ هفدهم را هم با امیر قلعه‌نویی و داعیه قهرمانی در هر دو جام لیگ‌برتر و حذفی استارت زدند و تا نیم‌فصل نیز این تیم با راهیابی به دیدار نهایی جام حذفی و قرار گرفتن در رده دوم جدول لیگ اهداف خود را محقق کرده بود اما با مشکلاتی که گریبان این تیم را گرفت، نتوانست در ادامه راه موفق ظاهر شود و در نهایت لیگ‌برتر را با رده سومی و جام حذفی را با نائب قهرمانی خاتمه داد.

به دنبال این ناکامی و البته اختلافاتی که بین اعضای تیم تراکتورسازی با مدیرعامل این باشگاه تبریزی بوجود آمده بود، امیر قلعه‌نویی به همکاری خود با سرخ‌پوشان تبریز پایان داده و از این تیم خداحافظی کرد.

یحیی گل‌محمدی – لیگ برتر دوره هفدهم (فصل۹۷-۱۳۹۶):

با خداحافظی امیر قلعه‌نویی از تراکتورسازی، مسئولان این باشگاه تبریزی هدایت تیم خود را به یحیی گل‌محمدی سپردند.

این مربی جوان امروز با امضای قراردادی یک ساله رسماً به عنوان سرمربی جدید تیم تراکتورسازی تبریز معرفی شد.

مربیان دیگر:

خاطرنشان می‌شود؛ مربیانی بسیار تیم تراکتورسازی را پیش از لیگ برتر و در جام‌های تخت جمشید، قدس و آزادگان بر عهده داشتند که می‌توان به بیوک صباغ، اسماعیل هاشمی، محمد بیاتی، حسین فکری، هدایت مهابادپور، جواد موسوی، حسن آذرنیا، واسیلی گوجا، یوان دیمیترو، فیروز کریمی، میدن دروپ، حمید علی دوستی، بوریس تیبیلیف، محمدحسین ضیایی، ستار نوبری، رضا وطن‌خواه و فرشاد پیوس اشاره کرد.