به گزارش انعکاس بناب به نقل از زیتون ؛ هنوز ۲۴ ساعت از اعلام آغاز اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تمامی تحریم های هسته ای ایران نگذشته بود که آمریکا تحریم های جدیدی را علیه برنامه موشکی ایران برقرار کرد. هنوز مرکب بیانیه وین خشک نشده بود که اعلام شد، وزارت خزانه داری آمریکا ، […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از زیتون ؛ هنوز ۲۴ ساعت از اعلام آغاز اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تمامی تحریم های هسته ای ایران نگذشته بود که آمریکا تحریم های جدیدی را علیه برنامه موشکی ایران برقرار کرد.

هنوز مرکب بیانیه وین خشک نشده بود که اعلام شد، وزارت خزانه داری آمریکا ، یازده شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد!

این خبر در شرایطی منتشر شد که دولت، سرخوش از به اجرا رساندن برجام و رفع تحریم ها در حال برگزاری جشن بود. جشن هایی که حتی به اجبار در مدارس هم برگزار شد.

وزارت خارجه دولت تدبیر خیلی زود در مقابل این شوک تحریم های جدید بیانیه ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ " متاسفانه دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر ناچاری خود از تعظیم در برابر اراده و خواست مردم ایران و پذیرش برنامه صلح آمیز هسته ای از یک سو و لغو تحریم های ظالمانه از سویی دیگر، اعتیاد مزمن خود بر یکجانبه گرائی و تحریم های ناکارآمد را با افزودن چند شرکت به فهرست های قبلی نمایان ساخت."

 همچنین وزارت خارجه، واکنش دولت یازدهم به این تحریم ها را چنین توصیف می کند: "نسبت به این گونه اقدامات تبلیغاتی و ایذایی با پیگیری جدی تر برنامه قانونی موشکی و ارتقاء توانمندی های دفاعی و امنیت ملی خود پاسخ خواهد داد."

شاید این جملات و عبارات و اینچنین موضع گیری هایی، در ابتدا خوشایند به نظر برسد ولی سوال اینجاست؛ مگر آمریکایی ها در ابتدای ماجرای هسته ای و شروع تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران، کار دیگری غیر از این انجام می دادند؟

روحانی یک از کاندیدهایی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود که بیشترین انتقادات را به موضع گیری های دولت نهم و دهم در مورد تهدید، تحریم و قطعنامه های دشمن داشت.

اطرافیان روحانی هم چندین بار به بی ثمر خواندن تحریم ها و قطعنامه ها توسط احمدی نژاد واکنش نشان داده و گفته اند:" با کاغذپاره خواندن قطعنامه ها و بی نتیجه دانستن تحریم ها، کشوری قدرتمند نمی شود"

دولت روحانی بر همین اساس و با رویه تعامل بیشتر و سازنده با کشورهای غربی، مذاکرات را آغاز کرد. مذاکراتی که در مقابل کاهش چشم گیر برنامه هسته ای ایران و تعطیلی نیروگاه اراک قرار بر رفع تمامی تحریم ها در رابطه با برنامه هسته ای ایران شد، که در ۲۶ دی ماه مرحله پایانی رایزنی ها و شروع اجرای آن رسید.

دیروز که اولین روز بدون تحریم توسط دولت نام گرفت، امروز را هم باید ابتدای راه شروع تحریم های آمریکا دانست، اما این بار علیه برنامه موشکی ایران نه برنامه هسته ای. فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرده است، که اتحادیه اروپا هفته آینده برای بررسی تحریم های جدید علیه ایران جلسه تشکیل خواهد داد.

وزارت خارجه ایران در مقابل این تحریم های جدید چاره ای نداشت، جز این که در سخن هم که شده، مقابل زیادی خواهی های آمریکا در مورد برنامه موشکی ایران موضع تهدید آمیزی بگیرد. کاری که در دولت قبل هم نسبت به زیادی خواهی آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران همین روند انجام گرفت.

حال ظاهرا دولت روحانی در همین مسیر قرار گرفته است. باید دید ادامه این روند به کجا خواهد انجامید و دولت اعتدال گرا تا به کجا خواهد توانست در مقابل تحریم های غرب در برنامه موشکی ایران که به احتمال زیاد در ادامه با قطعنامه ها هم همراه خواهد شد، بایستد. 

کسانی که ادبیات و مواضع دولت قبلی و تیم مذاکره کننده گذشته را قبول نداشتند، حال خود مجبورا همان کلمات و مواضع را تکرار می کنند. به نظر بازی غربی ها از نو شروع شده است و برنامه های جدید دیگری در راه است، باید به دولت تدبیر و امید گفت: زیاد دنبال برطرف کردن بهانه های غربی ها نباشید، "بهانه گیر را بهانه بسیار است"

انتهای خبر/ع