به گزارش انعکاس بناب، افزایش جمعیت و صنعتی شدن منطقه بدون توجه به توان محیطی و ارزیابی زیست محیطی آلودگی های محیط زیست، تخریب منابع طبیعی و ناهنجاری اجتماعی را در بناب در پی داشته است. همچنین، با افزایش جمعیت میزان مصرف آب بالا می رود ، از یک سو موجب کاهش آب کشاورزی و […]

به گزارش انعکاس بناب، افزایش جمعیت و صنعتی شدن منطقه بدون توجه به توان محیطی و ارزیابی زیست محیطی آلودگی های محیط زیست، تخریب منابع طبیعی و ناهنجاری اجتماعی را در بناب در پی داشته است. همچنین، با افزایش جمعیت میزان مصرف آب بالا می رود ، از یک سو موجب کاهش آب کشاورزی و خشک شدن اراضی زراعی می شود واز سوی دیگر با تولید فاضلاب شهری و تخلیه آن به سفره های آب زیرزمینی باعث آلودگی و کاهش آب شرب مصرفی در منطقه می گردد.

حقوق محیط زیست، ابزار مهمی برای نظارت، مدیریت و توسعه پایدار است. این حقوق در تعیین خط مشی ها و اقدامات حفاظتی محیط زیست و استفاده عاقلانه و پایدار از منابع طبیعی موثر است و می توان برمبنای حمایت های افکار عمومی و دولت در راستای اصلاح یا افزایش قوانین داخلی و آیین نامه های اجرایی و ضوابط اداری در جهت تقویت مدیریت زیست محیطی گام برداشت. همچنین، با وضع محدودیت ها و ممنوعیت ها، صدور دستورالعمل ها، جریمه واحدهای آلاینده و… می توان به عنوان یک ابزار مدیریتی به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها کمک کرد.

در شهرستان بناب برخی از این محدودیت ها گاهاً اعمال شده اما چندان تاثیر گذار نبوده است، هر چه از معضلاب و اثرات دفع فاضلاب بدون تسویه به طبیعت و محیط شهری بگوییم کم گفتیم، و بارها باید تکرار شود تا هم مردم رعایت کنند و هم مسئولان در کار خود جدی باشند.

در گزارش قبلی با عنوان:(محصولات کشاورزی با طعم فاضلاب/چه کسی به فکر سلامت مردم است؟) به آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب و معضلاب و معایب آن پرداختیم و اشاره کردیم که وجود فلزات سنگین در فاضلاب چه بلایی را بر خاک، طبیعت و حتی انسانها می آورد.

در تصاویر زیر شاهد دفع فاضلاب به طبیعت هستیم، چرا با آگاه بودن از خطرات آن تا به حال کاری انجام نشده است؟ چرا باید با این گونه معضلات همچنان مردم ما دسته پنجه نرم کنند؟  چرا باید در اثر کوتاهی ها حیوانات و طبیعت ما در خطر و تهدیدات زیست محیطی قرار بگیرند؟ و چرا های دیگر….

photo_2016-05-05_08-32-47

حیف به این طبیعت که قدرش را ندانستیم!photo_2016-05-05_08-33-08

فاضلابی که مثل رود در طبیعت بناب جاریست!!photo_2016-05-05_08-33-24

حیواناتی که گریبانگیر فاضلابند!

photo_2016-05-05_08-33-37

تصاویر فوق مربوط به آخر کوی لاله نرسیده به پارک فدک و انتهای قوبی چای می باشد، باتوجه به نزدیکی این محل به پارک فدک، بوی ناخوشایند این فاضلاب مردم را اذیت کرده و مانع حضور مردم در پارک می شود.

?

تصویر فوق نیز توسط یکی از کاربران از روستای چلقائی ارسال شده است، و مدعی شده که این محل نزدیک سکونتگاه مردم بوده و در اثر دفع فاضلاب به این رود(کد چایی) و تجمع زباله ها، بوی نامطبوعی مردم را اذیت میکند، به نظر میرسد در این خصوص دهیاری و شورای روستا همت کمی به خرج داده اند، که طبیعت به این حال روز افتاده است.

این موارد تنها گوشه ای از معضلات زیست محیطی است، که قطعا برای مردم ما خطر آفرین است، پس تا دیر نشده باید همتی بیش از پیش از سوی مسئولان گذاشته شود.

ناگفته نماند، باید قدردان تلاش مسئولان شهرستان جهت ایجاد تصفیه خانه بزرگ فاضلاب شهری باشیم، و امیدواریم هر چه زودتر این پروژه به اتمام رسیده و هیچ گونه فاضلابی به طبیعت رها نشود، اما تنها با حل فاضلاب شهری خطرها برطرف نشده بلکه باید به روستاها هم چاره ای اندیشید.

مسایل و مشکلات زیست محیطی و اجرایی دیگری از جمله: مرکز دفن زباله، فاضلاب شهری، حمل و نقل و ترافیک، کوره های زغال، سکونتگاه های غیر رسمی، مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، تخریب زمین های کشاورزی و تبدیل به واحدهای صنعتی و… مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا محیط زیست ما آسیبی نبیند و در رأس آن سلامت ما انسانها در خطر نباشد.

انتهای پیام/ش