به گزارش انعکاس بناب، پرورش شتر مرغ در شهرستانی مثل بناب با استقبال کمی برخوردار است و تنها ۳ یا ۴ مورد در این شهرستان به این پرورش مشغول هستند، علت آن هم نبود سرمایه لازم و نداشتن علم آن در مردم این شهرستان است. طی چند سال گذشته در ایران شاهد ظهور صنعت نوپای […]

به گزارش انعکاس بناب، پرورش شتر مرغ در شهرستانی مثل بناب با استقبال کمی برخوردار است و تنها ۳ یا ۴ مورد در این شهرستان به این پرورش مشغول هستند، علت آن هم نبود سرمایه لازم و نداشتن علم آن در مردم این شهرستان است.

طی چند سال گذشته در ایران شاهد ظهور صنعت نوپای پرورش شترمرغ هستیم که خوشبختانه با توجه به شرایط اقلیمی ‌و جغرافیایی بسیار مناسب ایران و همچنین بهره‌گیری از نیروهای متخصص، تاکنون نتایج خوبی در این صنعت به دست آمده است.

با توجه به اهمیت موضوع تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی در سالی که مقام معظم رهبری آن را به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام نهادند، پایگاه خبری انعکاس بناب در این راستا جهت پایبندی به رسالت خود و لبیک به ندای رهبری از این پس در این زمینه گزارشاتی را ارائه خواهد داد.

در روستای روشت بزرگ شهرستان بناب آقایان شعبانی و جودی به همراه خانواده به پرورش شترمرغ و گاو مشغول هستند، تیم رسانه ای انعکاس بناب به صورت سرزده به این محل مراجعه کرده و با صاحبان این شغل گفتگو و به بررسی مشکلات آنها پرداخت.

photo_2016-05-13_22-08-29

شعبانی یکی از سهامداران این کارگاه پرورشی با اشاره به مشکلات پیش روی خود در زمینه گسترش تولیدات گفت:اگر بخواهم در زمینه حمایت صحبت کنم ابتدا باید از سپاه تشکر کنم که در سال ۹۴  هر چند کافی نبود ۲۰۰ میلیون ریال وام برای طرح پرورش شتر مرغ به ما اعطاء کردند. در این زمینه سالانه ما ۴۰ میلیون تومان فقط برای خرید جوجه هزینه می کنیم، که برخی از این جوجه ها بزرگ می شوند و برخی دیگر می میرند. و تا به امروز ما حمایتی از سوی دولت و سایر نهادها به غیر از سپاه ندیده ایم.

وی در خصوص نحوه پرورش شتر مرغ می گوید: ما جوجه شترمرغ را حدوداً به قیمت ۴۰۰ هزار تومان می خریم آن را دو یا سه سال پرورش می دهیم و در نهایت بالغ آن را به قیمت بالای ۱۶ میلیون ریال می فروشیم. میزان سود در این کار بستگی به تعداد جوجه و نحوه پرورش فرد دارد، هر میزان پرورش بیشتر باشد سود بیشتری خواهد یافت.

شترمرغهای آقای شعبانی و جودی مولد هستند و دو سال است که جوجه آنها را پرورش داده اند تا به این مرحله رسیده اند، آنها مدعی هستند در طول این پرورش ۸ جوجه آنها تلف شده است و تنها ۹ شتر مرغ آنها هم اکنون به سن دو سالگی رسیده اند.

photo_2016-05-13_22-08-54

آقای جودی در پاسخ به خبرنگار انعکاس بناب مبنی بر اینکه در حال کلی سوددهی این شغل مناسب است یا نه؟ گفت: در حالت کلی میزان سود دهی به موقعیت مکان، تغذیه و میزان سرمایه بستگی دارد، اگر بهتر مدیریت شود سود خوبی دارد.

وی با بیان اینکه گوشت شترمرغ تنها گوشتی است که ۹۵ درصد آن جذب بدن میشود، گفت: گوشت شترمرغ از گوشت ماهی مفیدتر است و روغنی که ازآن بدست می آید بیشتر برای درد مفاصل و پوست مفید است.

صاحبان این پرورشگاه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا خودتان جوجه کشی نمی کنید، گفتند: بودجه کافی برای خرید دستگاه جوجه کشی نداریم  اگر حمایتی از ما صورت بگیرد حاظریم سرمایه گذاری کرده و خودمان با خرید دستگاه و ایجاد اتاقهای مخصوص این مرغ را به تولید انبوه برسانیم.

photo_2016-05-13_22-07-25

آقای جودی ضمن گلایه از مسئولان دولتی گفت: زمین خالی دارم اگر شرایط پرورش مهیا باشد و حمایتهای لازم صورت بگیرد، با علاقه تمام این کار را توسعه می دهم.

وی افزود: کسی که می خواهد این کار را شروع کند به حمایت و پشتوانه قوی نیاز دارد.

آقای شعبانی در ادامه می گوید: برای پرورش ۳۰ جوجه شتر مرغ ماهانه ۲٫۵ میلیون تومان برای تغذیه این شترمرغ ها سرمایه نیاز است که باز نیاز به سرمایه در گردش دارد تا در آینده بتوانی به سود خود برسید.

وی با بیان اینکه هنور مردم شهرستان ما چندان از گوشت شتر مرغ استفاده نمی کنند در حالی که ما از کردستان مشتری داریم که هر کیلو گوشت را از ما ۲۱۵۰۰ تومان می خرد و در مهاباد  به قیمت۵۰ هزار تومان می فروشد.

شعبانی گفت: برای اینکه خودکفا باشیم و جوجه کشی را خودمان انجام دهیم نیاز جدی به حمایت مسئولان داریم.

آقای جودی و شعبانی به غیر از پرورش شتر مرغ به پرورش و نگهداری گاو هم مشغولند و هم اکنون ۴۵ گاو را پرورش می دهند.

آنها شروع کار را از ۴ گاو آغاز کرده اند و روزانه نزدیک ۴۰۰ کیلو شیر می دوشند و هر کیلوی آن را به ۹۰۰ هزار تومان می فروشند.

photo_2016-05-13_22-08-03

شعبانی در خصوص پرورش گاو گفت: از سال ۷۴ همان ۴ گاو را به ۱۲۰ رأس افزایش دادیم و چون از عهده هزینه تغذیه و کنسانتره آنها بر نیامدیم مجبور شدیم تعدادی از گاوها را بفروشیم.

جودی مشکل اصلی خود در پرورش گاو را عدم فروش شیر دانست و گفت: واقعا برخی مواقع ما شیر را بیرون میریزیم و در این خصوص دولت هیچ حمایتی از ما نمی کند، به خاطر هزینه های بالا برخی مواقع نیز گاو  ۱۰میلیونی را به قیمت ۲٫۵ میلیون تومان به فروش رساندیم.

در اثر تب برفکی ۹ گاو را از دست دادیم.

صاحبان این مشاغل مدعی هستند که امسال هیچ گونه واکسنی از سوی دامپزشکی برای مقابله با تب برفکی برای دام صورت نگرفته است و در اثر آن در عرض یک هفته ۹ گاو و گوساله یکجا تلف شده اند.

جودی افزود: سال گذشته هم با اینکه به اداره دامپزشکی گفتیم اما هیچ اهمیتی ندادند و ما مجبور شدیم ۲۷ میلیون ریال هزینه کنیم تا به دام خود آزاد واکسن بخریم.

آقای شعبانی می گوید: دولت اگر وام و تسهیلات لازم در اختیار ما بگذارد و برای خرید شیر چاره ای باندیشد قطعاً دامداران آینده خوبی خواهند داشت.

photo_2016-05-13_22-08-58

وی از عدم اختصاص سهمیه کپک و کنسانتره از سوی دولت برای دامداران انتقاد کرد و گفت: زمانی به ما سهمیه تعلق میگیرد که ما شیر گاو را به خدمات دولت به قیمت ۸۰۰ تومان  بفروشیم، و گذشته از آن  به ازای هر گاو ماهانه ۱۵کیلو کپک می دهند که اصلا صرف نمی کند و ما مجبوریم به مراکز جمع آوری آزاد عرضه کنیم؛ در این صورت هم با مشکل پول مواجه می شویم.

آقای شعبانی و جودی در خاتمه ضمن تشکر از حضور تیم رسانه ای انعکاس بناب در محل پرورش آنها، تاکید کردند: حتما به مسئولان ما برسانید دست ما و سایر کشاورزان و دامداران را بگیرند، تا با نیرو و توان بیشتری ما به توسعه و تولیدات بیشتر دست پیدا کنیم.