به گزارش انعکاس بناب، پیازکاران این شهرستان در جهت حفظ منابع آبی و احیای دریاچه ارومیه در ۷۰۰ هکتار از اراضی خود به کاشت ارقام جدیدی از هویج و سیب زمینی اقدام کرده اند که هم مدت زمان برداشت محصول کم است و هم آب کمتری مصرف می شود. کشاورزان بنابی با کشت ارقام هیپریدی […]

به گزارش انعکاس بناب، پیازکاران این شهرستان در جهت حفظ منابع آبی و احیای دریاچه ارومیه در ۷۰۰ هکتار از اراضی خود به کاشت ارقام جدیدی از هویج و سیب زمینی اقدام کرده اند که هم مدت زمان برداشت محصول کم است و هم آب کمتری مصرف می شود.
کشاورزان بنابی با کشت ارقام هیپریدی به جای پیاز از اوایل تیر ماه نیازی به آبیاری مزارع خود نداشته و بدینوسیله برای سال زراعی بعد بیش از شش میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهند کرد.
این در حالی است این میزان سطح زیر کشت فقط جایگزین پیاز شده و در بسیاری از اراضی نیز کشت های جایگزین از قبیل کاشت کلزا،زعفران و گندم صورت گرفته و مقادیر زیادی از آبهای زیر زمینی دست نخورده باقی مانده است.
هر چند که میزان بارندگی ها نسبت به سال قبل ۱۲ درصد در این شهرستان کاهش یافته ولی اصلاح الگوی کشت باعث شده تا سطح ایستایی چاهها در بناب نسبت به مشابه سال قبل یک متر افزایش یابد.
یک کشاورز بنابی که قبلا پیاز می کاشت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: شغل پدران و اجداد ما در روستای قره چپق پیاز کاری است با توجه به اینکه چاههای ما آب نمی دادند هویچ را جایگزین پیاز کرده ایم.
جعفر صادقی رئیس جهاد کشاورزی بناب نیز با اشاره به روند افزایش کاشت محصولات هپریدی در بناب، گفت: محصولات هیبریدی که در منطقه کشت شده به ۵ نوبت آبیاری نیاز دارد، ودر مقایسه با پیاز که در سالهای گذشته کشت می شد ۱۵ نوبت کاهش آبیاری در پی دارد و حداقل سه ماه کمتر آب نیاز داریم.

گفتنی است، این محصولات در ۷۰۰ هکتار از اراضی بناب کشت شده و باعث ذخیره سازی بیش از ۶ میلیون متر مکعب آب شده است.
در هر هکتار حداقل مصرف ۹ هزار متر مکعب آب کاهش یافته و علاوه بر آن در ماههای تیر، مرداد و شهریور که برای آبیاری پیاز استفاده می شد به هیچ وجه از آب استفاده نمی شود و ذخیره می شود که برای احیای دریاچه ارومیه مفید است.

انتهای پیام/ش