رئیس اداره دامپزشکی بناب علت اصلی شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی را فعالیت مرغداری های غیر مجاز سطح شهرستان بناب عنوان کرد

به گزارش انعکاس بناب، عبدالرضا حنیفی صبح امروز در جلسه شورای پدافند غیر عامل شهرستان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای مرغی از اواخر مهر ماه سال جاری شهرستان بناب را درگیر خود کرد، اذعان داشت: این چالش نه تنها مشکلات زیادی در تأمین گوشت سفید و تخم مرغ مورد نیاز بازار به وجود آورد بلکه از نظر اقتصادی، بیشتر مرغداری های شهرستان را به شدت ضرر مالی دیدند.

رئیس اداره دامپزشکی بناب با اشاره به اینکه از ۳۶ واحد مرغداری شهرستان ۳۱ واحد درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی بودند، گفت: در این راستا و مقابله با این بیماری ۷۸۰ هزار عدد مرغ، ۳۹ تن تخم مرغ و ۲۲۵ تن انواع دام و خوراک مرغی معدوم سازی شدند.

وی افزایش نظارت و بازرسی از واحدهای مرغی سطح شهرستان را ضروری خواند و گفت: بعد از بیماری آنفلوآنزای مرغی و معدوم سازی های گسترده و با توجه به شروع جوجه کشی می بایست نظارت و دقت بیشتری بر مرغداری های سطح شهرستان انجام بگیرد.

حنیفی از قرنطینه شدن تالاب قره قشلاق بناب تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: این منطقه گردشگری به دلیل ورود پرندگان مهاجر تحت نظارت دقیق قرار گرفته است و به همین علت در ایام نوروز ورود به این منطقه گردشگری ممنوع اعلام شده است.

رئیس اداره دامپزشکی بناب بازارچه پرندگان شهرستان را یکی دیگر از راه های انتقال و شیوع بیماری های دام و طیور اعلام کرد و گفت: در این بازارچه انواع و اقسام پرندگان از سایر استان و شهرها خرید و فروش می شوند که طبق بررسی های انجام شده این بازارچه محل مناسبی برای شیوع و انتقال ویروس آنفلوآنزا و سایر بیماری های طیور محسوب می شود که در صورت نیاز این بازارچه تعطیل خواهد شد.

وی علت اصلی شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی را فعالیت مرغداری های غیر مجاز سطح شهرستان بناب عنوان کرد و گفت: متأسفانه از ۳۶ واحد مرغداری شهرستان تنها ۱۱ مورد آن ها مجوزدار دارند و تحت نظارت دقیق هستند و سایر مرغداری های غیر مجاز در شهرستان محل اصلی شیوع و گسترش ویروس آنفلوآنزای مرغی و سایر بیماری های دام وطیور هستند.

حنیفی بیمه شدن مرغداری ها را ضروری دانست و گفت: بیمه مرغداری ها می بایست اجباری شود و مرغداری ها علاوه بر بیمه کردن واحدهای مرغداری خود میبایست جوجه های خود را بیمه کنند تا در هنگام بروز چنین مشکلاتی شاهد ضربه سخت اقتصادی به آن ها نباشیم چرا که با توجه به اعتیارات کم دولتی مرغداران نمی توانند به کمک دولت دل خوش باشند.

رئیس اداره دامپزشکی بناب در پایان ضمن گلایه از کمبود اعتبارات اداره دامپزشکی گفت: با وجود اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه دام و طیور در این شهرستان وجود دارد اما اعتبارات این اداره به قدری کم است که در تأمین نیازهای اولیه خود مانند بنزین، وسایل نقلیه و غیره با مشکلات زیادی مواجه است و برای انجانم بازرسی و نظارت های بیشتر می بایست امکانات و اعتبارات بیشتری در اختیار اداره دامپزشکی قرار بگیرد.

انتهای پیام/زیبائی