سیفی، فعال رسانه ای در گفتگو با ائل گفت: چنبره زدن برخی افراد تیمی در شهرداری تبریز و عدم نظارت، منجر به ایجاد شائبه فساد شده است.

به گزارش انعکاس بناب، غلامرضا سیفی از فعالان رسانه ای استان در گفتگو با ائل در خصوص بحث فساد شهرداری تبریز گفت: مشکلات زیادی در سیستم شهرداری وجود دارد و مشکلاتی که در سال های گذشته در این سیستم و در سطح معاونین شهرداری و شورای شهر اتفاق افتاد و منجر به دستگیری چندین نفر شد، همگی نشان دهنده معیوب و فسادزاد بودن سیستم شهرداری می باشد.

وی افزود: چون نه شفافیتی وجود دارد و نه نظارتی صورت می گیرد، اگر هم نظارتی وجود داشته باشد، یک نظارت حداقلی است و این نظارت حداقلی نیز  سر بزنگاه ها بنا به ملاحظات قبلیه ای، سیاسی و … کنار گذاشته می شود.

چنبره زدن برخی افراد تیمی در شهرداری و عدم نظارت، منجر به ایجاد شائبه فساد شده است

وی تصریح کرد: طبیعتا چنین سیستمی که کلی امکانات، اختیارات و پول در اختیار دارد، ولی در بحث نظارت و شفافیت نقص هایی دارد، یک سیستم فساد زا به حساب می آید و تصور نمی کنم که هیچ انسان عاقلی این موضوع را رد کند. به همین دلیل در تمامی شهرداری ها باید به این موضوع توجه شود و در شهرداری تبریز هم با توجه به اینکه بعضی افراد به صورت تیمی به شهرداری چنبره زده اند، خروجی این عدم نظارت بر سیستم شهرداری منجر به ایجاد شائبه فساد در شهرداری شده است و می توان مصداق و تعبیر فساد را دراین حوزه به کار برد.

نهادهای نظارتی تا چه حد بر دخل و خرج و شفافیت شهرداری نظارت دارند؟

این فعال رسانه ای تصریح کرد: فساد موجود به عوامل متعددی مربوط می شود که از جمله این عوامل ساختار شهرداری ها می باشد و نظام جمهوری اسلامی باید یک فکر اساسی به این ساختار کند. در نهادی که بعضی ها می گویند دولتی است و بعضی هم غیر دولتی تعبیر می کنند، نظارتی وجود ندارد و دخل و خرج مشخص نیست و آن نهاد هایی که می توانند «مو را از ماست بیرون بکشند» دسترسی به این دخل و خرج ندارند. دیوان محاسبات اداری، سازمان بازرسی، نهاد های نظارتی از جمله اداره اطلاعات و دادگستری تا چه حدی در این سیستم نظارت دارند؟ به همین دلیل ساختار شهرداری یک ساختار معیوب می باشد که باید هرچه سریع تر و با فوریت اصلاح شود.

مسئولیت گرفتن افراد مسئله دار با کمترین فیلتر، از دیگر عوامل ایجاد فساد است

وی با اشاره به حضور افراد مسئله دار در بدنه سیستم شهری ابراز نمود: یکی دیگر از عوامل ایجاد فساد عبارت است از اینکه افراد مسئله دار با کمترین فیلتر دارای مسئولیت و منصب می شوند. کسانی که شاید با حوزه خدمت رسانی به مردم و حتی با آرمانهای انقلاب اسلامی هیچ نسبتی ندارند و در نتیجه به مناسبات غلط و فساد آور دامن می زنند.

شورای شهر درون مناسبات فساد زای شهرداری هضم شده است

سیفی در خصوص نهاد های ناظر بر شهرداری گفت: شورای شهر بعنوان ناظر اصلی بر ساختار شهرداری می باشد که خروجی سه، چهار دوره اخیر شورای شهر و بخصوص دستگیری های شورای قبلی نشان می دهد که شورای شهری که خود باید ناظر بر ساختار شهرداری باشد و در مقابل فساد و مفسدین بایستد، خودش در داخل مناسبات هضم می شود. یعنی بنا به تعبیر مقام معظم رهبری «با دستمال ناپاک نمی توان شیشه را پاک کرد»؛ با این شورای شهر آلوده نمی شود انتظار نظارت درست، صحیح و متقن داشت.

خروجی شورای شهری حاصل از زد و بند، وضعیت فعلی شهرداری می شود

وی ادامه داد: بنابرین نظارت اول طبق آنچه که در قانون اساسی آورده شده است، برعهده شورای شهر می باشد که مشکل عمده مربوط به خود شورای شهر است. نه تنها این دوره بلکه در دوره های قبل تر نیز این مشکلات وجود داشت. قرار گرفتن شورا در درون مناسبات فساد زا، رفتار قبیله ای در مقابله با فساد و بعضا هم برخوردار نبودن از اختیارات کافی، از جمله این مشکلات است. اما در اینکه متهم ردیف اول وضعیت موجود شورای شهر است، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. خروجی شورای شهری که شهردار و مدیران را با زد و بند انتخاب کند و در مقابل فساد کوتاه بیاید، وضعیت فعلی شهرداری می شود.

نمایندگان مجلس یک دایره امن برای مفسدین ایجاد کرده اند

این فعال رسانه در خصوص نقش نمایندگان مجلس در رقم خوردن وضعیت فعلی شهرداری و شورای شهر نیز تصریح کرد: کسانی که این وضعیت را در شهرداری و شورای شهر به وجود آورده اند، باید از جایگاه مدعی پیاده شده و در جایگاه متهم قرار گیرند. مشکلات شهردای حرف دیروز و امروز نیست و بعد از اینکه سالیان زیادی تلمبار شده است، اکنون این مشکلات در سر زبان ها افتاده است . خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله متهمان ردیف اول مشکلات و فساد موجود در شورای شهر و شهردای هستند. این نمایندگان نه تنها در مقابل مبارزه با فساد ایستاده اند، بلکه یک دایره امن برای مفسدین ایجاد کرده اند.

رسانه ها باید به نمایندگی از مردم در جایگاه مدعی قرار گیرند 

وی در خصوص ارائه راهکار برای حل مسئله فساد شهرداری گفت: ابتدایی ترین خواسته جهت اصلاح روند فعلی این است که رسانه ها باید در سمت مردم قرار گیرند و بدون توجه به مسائل سیاسی و گرایشات حزبی، باید در کنار مردم بایستند. تا زمانی که رسانه های ما به سمت هویت واقعی خود برنگردند، امید به اصلاح از طریق فشار رسانه ای یک امید واهی است. اکنون افرادی که ادعا می کنند در شهرداری فساد است و کسانی هم که این فساد را انکار می کنند، همه این افراد باید در جایگاه متهم قرار گیرند چون این وضعیت را همین افراد به وجود آورده اند یعنی شورای شهر، شهرداری و مدیران شهرداری در خصوص مسئله فساد در شهرداری در جایگاه متهم قرار دارند و این رسانه ها هستند که باید نقش حیاتی خود را در این موضوع ایفا کنند و به نمایندگی از مردم در جایگاه مدعی قرار گیرند.

مهم حل شدن مشکلات است نه اینکه با دست چه کسی این مشکلات حل می شود

سیفی در پایان تصریح کرد: برای حل این مشکلات، یک اراده جمعی نیاز است و نهادهایی مانند دادگستری و سایر نهاد های نظارتی باید نقش خود را به صورت جدی ایفا کنند. مهم نیست که چه کسی شهردار این شهر است مهم معیوب بودن سیستم شهری است که این معیوب بودن باید حل شود و مهم نیست به دست چه کسی حل می شود.